Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2015 21:09 #148969 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Ed van der Zee" schreef:
We hebben het hier over een red block...

Beetje off topic, maar...
Een b20 ziet er meestal wel rood uit, toch geven Google, wikipedia, andere bekende Volvo fora aan dat met 'redblock' normaal de latere schuin geplaatste blokken worden bedoeld, tot en met de serie 'white blocks' (t5 t6...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 01:54 #148983 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Koperen bougiekabels zijn niet goed voor de electronische 123 ontsteking. Niet doen dus.

Je kunt wel koperen kabels als bougiekabels gebruiken, je moet alleen tussen de bobine en de verdeler een kabel met weerstand monteren.

Op die manier krijg je naar alle vier de bougies dezelfde weerstand.

Een goed metode is ook koperen bougiekabels met onstoorde kappen krijg je ook naar elke bougie dezelfde weerstand nl 2Kohm.

Maar als je nog steeds de originele Volvo bobine gebruikt kun je alles van koper doen, bedoel ik de bobine die b.v. in de Amazone is gemonteerd.

Als je naar de bougies ook kabels met weerstand monteerd krijg je naar elke bougie een verschillende weerstand i.v.m. de verschillende lengtes van de kabels.

succes

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 12:47 #148992 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job,

Ik volg dit draadje nu 10 dagen, maar het wil niet opschieten lijkt het mij.
Misschien komen we dichter bij de zaak als je eens vertelt waarom het blok eigenlijk aan een revisie toe was.
Boten hebben geen kilometerteller, maar soms wel een bedrijfsurenteller. Had jij die?
Verder wil ik opmerken dat garage van West geen revisiebedrijf is. Of de motor is elders gereviseerd, of er is maar wat gedaan. Zijn er overmaat zuigers gemonteerd? Krukas gebalanceerd? Gehoned? Zuigers/drijfstangen gewogen? Heb je een rekening met specificatie?
Ed van der Zee merkte in het begin al op dat hij zich afvroeg of het revisiewerk wel naar behoren gedaan is. Ik stel mij diezelfde vraag. Een B20 Penta moet gewoon rustig lopen na een revisie. Alle verhalen over olie en speciale inloopvoorschriften horen thuis in een boek van de gebroeders Grimm.
Garagepersoneel dat je het bos in stuurt met "hij moet nog even inlopen" weet niet waarover ze spreken!

Ik hoor het graag,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-02-2015 14:59 #148996 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Johan Geers:

Dat het gebruik van koperen kabels icm 123ignition wordt afgeraden (door 123ignition zelf) is vanwege mogelijke schade aan de gevoelige electronica. Staat dus los van gebruik van eventuele voorschakelweerstanden. Zie handleiding 123ignition. Overigens denk ik zelf niet dat het zo'n vaart zal lopen, ik zou toch neigen de handleiding van 123ign te volgen.

Gr. Ben

tinustuning.nl

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2015 15:18 #148998 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Teun van Popta" schreef:
Beste Job,

Ik volg dit draadje nu 10 dagen, maar het wil niet opschieten lijkt het mij.
Misschien komen we dichter bij de zaak als je eens vertelt waarom het blok eigenlijk aan een revisie toe was.
Teun

Beste Teun,

Zojuist het water op geweest, was een ramp want kwamen na een paar minuten vast te liggen in ondiep water met niemand anders op het water. Is na lang wachten met hulp van een ander bootje gelukt los te komen. Zijn meteen weer terug naar de haven gegaan want:
De motor pakt niet goed op en heeft enorm veel gas nodig om in toeren te klimmen onder last. Heb de timing op 8 graden gezet met de 123 ignition. Kreeg hem met volgas niet boven de 3000 toeren waar hij normaal gesproken (vroeger) uit het water spoot als je veel gas gaf. De tip van de garage: "hij moet gewoon ff lekker warm worden en zetten" is inderdaad onzin. Na deze hele toer was er geen verschil in hoe de motor loopt. Ik had misschien de oude ontsteking moeten monteren voor het varen, nu weet ik niet wat de invloed van de 123 is geweest op dit verhaal.

De motor had toen ik hem kocht 550 uur gedraaid, of dat de klok was die vanaf dag 1 aan de motor hing is nooit met zekerheid te zeggen. Toen ik de boot kocht (in 2012) waren de carburateurs aan revisie toe, het heeft mij toen veel tijd en moeite gekost deze goed te krijgen. Seizoen 2014 heb ik goed kunnen varen tot ik weer dezelfde symptomen kreeg van voor de carburatie revisie. (slecht oppakken,puffen, inhouden bij gas geven etc.). Ik heb toen de boot naar garage van West gebracht met het idee: hier gaat hij pas weer weg als hij helemaal goed is. De motor is toen opengemaakt en de 4e cilinderkop bleek een scheurtje te hebben (te heet geworden werd mij verteld) en een van de zuigerdrijfstangen was krom geworden. Een complete revisie werd mij toen aangeraden. Ik heb hier akkoord op gegeven en het volgende is gebeurd:
- honen naar 2e overmaat
- nieuwe zuigers
- nieuwe drijfstangen
- nieuwe penta nokkenas
- nieuwe kop autokop aangepast naar pentakop (nieuw koelgat geboord)

Verder zijn ze nog lang bezig geweest met het overzetten van de koelbuisjes.
Ik heb uiteindelijk 4000.- euro moeten betalen voor deze revisie. Je begrijpt mijn ontzettende frustratie dat ik nu een stuk
ellende van een motor heb. Ik ga zeker aanspraak doen op garantie maar vraag me inmiddels af of deze mensen hem goed
gaan krijgen. Ik kreeg inderdaad te horen: "hij moet nog indraaien, is heel normaal dat ie schudt in het begin" en "zo loopt ie best mooi toch?" toen de hele boot stond te wiebelen van onbalans in het blok.

Aangezien ik geen monteur ben zoek ik nog steeds iemand/een bedrijf die mij (gewoon tegen betaling) kan helpen.
Ik moet iets over het hoofd zien en tast echt in het duister.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 15:44 #149001 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Tja Job,
Dat is balen....voor die 4000 euro, reviseer je twee blokken....
Ik heb totaal geen ervaring met Volvo Penta, maar een scheur in de cilinder = koelprobleem en schudden en niet op toeren komen is dus De hoofdklacht.

De Garage zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, dus eruit het blok en eerst 'op het droge' zien wat er aan de hand is.
Dus ontsteking checken, punten, kleppen, naalden van de carbs, Dan systematisch van A naar B, en zo door.

Ik ben erg benieuwd of de zuigers wel goed zijn gemonteerd,ten opzichte van de drijfstangen..... Ze zijn immers gewisseld.
Zoals ik al eerder opmerkte, is dit iets wat door ' beginners' wel eens verkeerd wordt gedaan.
De drijfstangen gaan dan niet goed rond.
Van boven op de zuiger kijken is onvoldoende,
(deze moet overigens met het merkteken naar voren wijzen)
de cijfers op de drijfstangen moeten, als je zuigers hebt geplaatst METHET BLOK OP ZIJN KOP leesbaar zijn vanaf LINKS als je de lagerschaal plaatst en op moment zet.
Je staat dus met het oliefilter naar je toe wijzend naar de onderzijde van het blok te kijken.

Als je een Haynes hebt kun je nakijken wat ik bedoel.
Dit kun je aan ze vragen, je moet dit weten anders heb je 50% kans dat je ze verkeerd monteert....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 16:35 #149002 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job.

is het een idee om te zeggen waar die boot ligt.
wie weet woont een van ons in de buurt.
is idd klein drama als je zoveel geld uitgeeft zonder resultaat :cry:

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2015 18:06 #149007 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Rene Brandt" schreef:
Beste Job.

is het een idee om te zeggen waar die boot ligt.
wie weet woont een van ons in de buurt.
is idd klein drama als je zoveel geld uitgeeft zonder resultaat :cry:

Absoluut; ik woon in Amsterdam, binnenkort in Hilversum. De boot ligt nu bij een boer in de schuur (daar haal ik hem steeds op) in Leusden (bij Amersfoort). Ik ben zeer mobiel met de boot omdat hij op een trailertje staat. Vandaag werd de opmerking gemaakt dat de boot inmiddels meer kilomters over land heeft gedaan dan over water... dat zegt al iets over hoelang ik al aan het tobben ben ermee.

Met een tuinslang aan de koelwaterpomp kan hij overal op elke oprit gewoon draaien en afgesteld worden.

2 foto's van het bootje zelf bijgevoegd. Ik heb hem helemaal opnieuw gespoten, al het houtwerk zelf gemaakt, electronica vervangen etc.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 18:47 #149008 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Dat is duidelijk.
bij ons thuis is absoluut geen ruimte om met de trailer te gaan staan (rijtjeshuis).
al zou ik best willen meedenken en kijken/luisteren naar de motor.
wat nodig is is dus iemand met voldoende ruimte voor de trailer om een kritisch blik te werpen op de motor.
ik heb nog wat reacties teruggelezen en de reactie van Ben Flierman heeft mij nog wat aan het (mee) denken gezet.
na nogmaals het filmpje te hebben gezien ben ik het eens met Ben , carburateurs lijken niet synchroon te staan.
ook de problemen voor de revisie wijzen hierop in combinatie met brandstofdruk , dit zou te laag kunnen zijn ,/ zou ik ook
controleren.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-02-2015 19:26 #149009 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Job,

Leusden is 45 minuten bij mij vandaan. Ik kan op zich wel even langskomen komende week, maar daar zijn (helaas) wel kosten aan verbonden. Mocht je interesse hebben, laat het maar even weten. Ik heb stroboscoop, synchroonmeter, endoscoop, lambdameter, etc, dus volgens mij moet het probleem dan wel te pinpointen zijn.

Gr. Ben

tinustuning.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD