- Berichten: 25
Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
- Job Kraaij
- Junior lid
-
Hierop zitten 2 solex PA 44 carburateurs. Ik heb deze boot nu 3 jaar in mijn bezit en heb de B20 motor leren kennen door alle probleempjes zelf op te lossen en gaandeweg te leren.
Ik heb al veel meegemaakt motorisch en hierdoor is het extra frustrerend dat ik er nu niet uitkom. Eerst de feiten, dan het probleem:
- De motor is compleet gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerstangen,nieuwe nokkenas,nieuwe kop etc. Eigenlijk is alles vernieuwd.
- Nieuwe 123 ontsteking, nieuwe kabels, nieuwe bougies etc.
- Bedrading gecontroleerd en vernieuwd waar nodig
De carburateur was een dubbele Solex Pa 44. Omdat ik hier veel problemen mee heb gehad kocht ik een Weber 38/38. Deze heb ik er na revisie opgezet en de motor wilde toen niet lekker stationair draaien en stond alleen maar te schudden. Misschien te snel opgegeven maar ik heb toen de Solexen er weer opgezet.
Het probleem : Ik krijg de motor niet lekker draaiend. Hij blijft een beetje bokken. Hij draait tussen de 900 en 1000 toeren maar staat eigenlijk continu te schudden. Wat ik ook doe met de carburateurs (stationair afstelling, luchtafstelling etc) hij blijft bokken. Er zijn geen pufjes of plofjes uit de carburateurs. Als ik de stroboscoop op de poelie zet zie ik hem soms netjes op 12 graden staan maar ook soms verschuiven als hij staat te bokken. Naar mijn mening kan het dus niet aan de timing liggen, die staat goed en is nieuw en elektronisch. Als ik een beetje gas geef klimt hij gewoon in toeren maar staat ie wel heen en weer te schudden.
Filmpje van het blok : www.luka-art.nl/b20.mp4
Bij de volvo specialist waar de motor is gereviseerd kreeg ik het advies mee dat de motor nog in moest draaien en dat hij
onder last (ik heb hem nu niet in het water en hij draait dus alleen maar zonder last op de kant) vast beter ging lopen als hij wat ingesleten was. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is bij een nieuw gereviseerde motor. Hij hoort toch gewoon rustig te lopen?
Alle tips zijn welkom, ik ben radeloos. Heb een vrijwel volledig nieuw B20 blok maar krijg hem gewoon niet goed lopend.
Alvast dank.
PS. De boot staat op trailer en ik rijd graag een stuk om hem bij een echte kenner eens af te laten stellen.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1418
Dus mijn advies zou zijn eerst goed controleren of alles goed zit aangesloten, spruitstukpakking niet lek, ringen tussen spruitstuk en kop gemonteerd, enzovoort ( je zegt dat hij net gereviseerd is, maar ja..) en anders een spruitstuk met enkele Stromberg te plaatsen. Scheelt ook nog behoorlijk in het verbruik denk ik.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus eerst met een stroboscoop goed afstellen en dan pas die weber erop.
Als ik dit hoor dan komt de vraag naar boven of het revisie bedrijf de motor naar behoren in elkaar heeft gezet.
Vandaag nog een gereviseerde B20 voor het eerst laten lopen en dat is altijd meteen rustig....Dus dat hij eerst ff moet inslijten is flauwekul !
Een stemmetje achter in mijn hoofd zegt 'zijn de drijfstangen en de zuigers wel correct gemonteerd' ?.
Deze zijn niet symmetrisch en als ze verkeerd om zitten zou het niet rustig lopen wellicht verklaren, maar nogmaals eerst maar eens de basis 100% goed afstellen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
valse lucht van de spruitstukpakking
kleppen te strak gesteld.
de kop moet na een bepaalde hoeveelheid draaiuren , zeg 20 uur worden nagetrokken en opnieuw de kleppen stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Ja, het is een klassieke speedboot waar ik vooral rustig mee vaar maar de dubbele carburateurs zorgen voor 130PK (als hij werkt..) en dat is wel geweldig. Overigens is het heel seizoen 2014 gelukt een heel mooi stationair draaiende motor te hebbben en ook vol vermogen bij 5400 RPM. Het moet dus mogelijk zijn!"Hans Wassink" schreef:
Zit je vaak hoog/hoger in toeren met deze boot / deze motor? Mijn ervaring met een B20 met een enkele Stromberg carburateur is dat hij vele malen rustiger loopt.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Inderdaad ook naar gekeken, ringen zijn gemonteerd en pakking is nieuw, alles goed aangedraaid en met remmenreiniger gespoten op zoek naar valse lucht. Deze test gaf geen afwijkend resultaat!"Ed van der Zee" schreef:
Ja, meestal is het probleem valse lucht,
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Valse lucht is gecontroleerd en hij heeft nu pas 3 uur gelopen na revisie.."Rene Brandt" schreef:
Ik zal het kort houden , ik denk aan de volgende 2 oorzaken.
valse lucht van de spruitstukpakking
kleppen te strak gesteld.
de kop moet na een bepaalde hoeveelheid draaiuren , zeg 20 uur worden nagetrokken en opnieuw de kleppen stellen.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Bij mij was het probleem de bougiekabels, ik heb deze vervangen voor bougiekabels met een koperen kern en niet onsttoorde kappen.
Tevens heb ik voor gezorgd dat de kabels elkaar niet raken (je kunt afstandsblokjse hier voor kopen).
Je moet rekenen dat met een electronische ontsteking de spanning naar de bougie hoger is dan met contactpunten dus oververslag ligt al gauw op de loer.
Wat je ook eens moet bekijken hoe de kleur van de bougies is, zwart duit op een te rijk mengsel of een te koude bougiet.
Wat voor bougies heb je er in zitten.
Ik zat bij mij ook veel in het carburator gedeelte te zoeken terwijl het probleem in de kabels lag overslag die bijna niet opviel.
Mijn bougies bleven ook donker van kleur in ben een graad hoger gaan zitten motor loopt nu als een zonnetje.
Je moet het verhaal vam Boele ook eens bekijken onderwerp "denkt Uw even mee"
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Mijn bougies zijn inderdaad steeds zwart en ik schreef dat ook toe aan een te arm mengsel. Als het type bougie
er ook schuld aan kan hebben dan moet ik zeker een ander setje hebben. Welke adviseer je?
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
De ontsteking zou ik om te proberen wat later of vroeger zetten, tot de motor rustiger gaat lopen, dat kijkt, sleutelt en luistert alvast een stuk makkelijker. ALs-ie rustig blijft draaien kan je wel weer eens het tijdstip optimaliseren voor pk's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.