Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
22-02-2015 20:44 #148813 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Tijd geleden heb ik eens een artikel gelezen over inlopen van (race)motoren.
De man stelde dat hij de motor op bedrijfstemperatuur brengt en dan de motor echt voluit belast.

Theorie achter deze methode;

Zuigerveren dichten nauwelijks af door hun spankracht tegen de cilinderwand, het is de verbrandingsdruk die de zuigerveer tegen de wand drukt. De ruwheid van de cilinderwand zorgt er vervolgens voor dat de zuigerveer e wand op elkaar in slijten en zodoende perfect gaan afdichten.

Zou je te lang stationair draaien of de motor zo licht mogelijk belasten dan bouwt de zuigerveer veel minder druk op tegen de wand en zorgt het aaien er voor dat de wand glad wordt vóór de zuigerveer echt ingelopen is.

Dit verhaal volgend zou ik geneigd zijn wel wat waarde te hechten aan het verhaal van de garage dat de motor eerst maar eens goed moet werken.........

Even gegoogled en ja hoor, de link is zo gevonden;

www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Dat neemt natuurlijk niet weg dat als er andere oorzaken zijn die er voor zorgen dat motor niet mooi loopt dat die uiteindelijk wel verholpen moeten worden. En het ontstekingstijdstip is juist ook vóór het op z'n donder geven in het water belangrijk voor juiste warmtehuishouding en tegen pingelen wat uiteindelijk dodelijk is voor elk blok.

succes, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2015 21:02 #148814 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
De P nokkenas is de juiste.
met de huidige smeermiddelen loopt er helemaal niets in .
Daar is inloopolie als de millers sae30 voor.
dit is echter tussen de leverancier en u in dit geval , als u dit zo heeft afgesproken.
kan het zijn dat op de een of andere manier de poelie is verdraaid waardoor de gradenverdeling verkeerd wordt afgelezen?
Ik neem aan dat u met stroboscoop , klem op 1e of 4e cilinder de voorontsteking afleest op de krukaspoelie.
probeer de ontsteking eens te verdraaien met draaiende motor en kijk wat er gebeurd.
We hebben het toch over een 123 ignition??
Verder zijn bougiekabels en de bobine verdacht bij dit soort verschijnselen , maar dat is toch al gecontroleerd?
Maar nogmaals met gewone motorolie loopt de motor m.i. niet in.

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-02-2015 21:49 #148815 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Hallo Rene,

Ik heb de Millers 30 inloopolie besteld en ga deze erin doen voor ik ga testvaren. Hopelijk werkt dat nog nu er eerst
andere olie in heeft gezeten.

Ik heb zelf niet het idee dat de timing verkeerd staat, markering bij 12 graden komt met de stroboscoop op de juiste plek, alleen verschuift hij steeds een stukje heen en weer. Als ik draai kan ik het tijdstip gewoon vervroegen en verlaten, zij het ook
met dezelfde onregelmatigheid in lopen.
Het is een gloednieuwe 123ignition, nieuwe kabels,bougies en ook nieuwe blue coil bobine.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-02-2015 00:18 #148819 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Toch nog even op de bougie terugkomen, wanneer de bougie zwart is komt er ook koolaanslag tussen de schacht en de electrode.
Gevolg je krijgt overslag tussen de schacht en de electrode i.p.v. tuusen de twee electrodes of helemaal geen vonk.
Wat te doen haal de bougies er uit en meet tussen de schacht en de kabelaansluiting, dit moet een oneidige weerstand zijn.
Is dit niet het geval zit er koolafzetting tussen de schacht en de electrode.
Je kunt dit schoonmaken met een dun skukje ijzerdraad.
Komt het naderhand weer voor dan is de buogie die er in zit te koud en zul je dus een stap hoger moeten gaan.

succes

Johan Geers

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-02-2015 12:07 #148912 door Job Kraaij

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:

De ontsteking, heb je die al goed gezet, moet op 8 graden staan. Motor draait best goed, gewoon invaren met pet op en wanten aan volgens advies (niet 3 uur lang stationair laten draaien).

Marc je hebt toch gelijk, de ontsteking moet voor mijn 130D 8 graden zijn. Ga hem hopelijk vrijdag proberen in het water en zal hem dan op 8 graden zetten.

Dank

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2015 10:07 #148940 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
We hebben het hier over een red block, normale compressie met een snellere nokkenas.... die heeft geen inloopolie nodig.
Is alle behalve een racemotor.
De mogelijkheid dat de distributie niet goed zit is onwaarschijnlijk, maar als je hem miet goed afgesteld krijgt zou dit kunnen.
Welke bougiekabels heb je ?,. de originele zijn weer te koop bij o.a. ons VKO, er zijn veel aftermarket kabels die soms niet goed werken. Weerstand kun je eenvoudig meten.
Optie is om er gewoon een originele ontsteking in te doen en dan met stroboscoop kijken of je hem afgesteld krijgt...

In iueder geval zou ik een systematische aanpak voorstellen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-02-2015 11:28 #148945 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Job,

Ik denk aan twee mogelijke oorzaken:
-Niet synchroon gestelde carburateurs (vooral/alleen bij stationair merkbaar, eenmaal op toeren geen probleem)
-Een versleten nok / nokvolger vanwege verkeerd inlopen en verkeerde olie.

Ps. Je noemt dat je eventueel een Penta SU HS6 spruitstuk zoekt: Ik heb er evt eentje liggen (bij interesse mail even naar bflierman@hotmail.com )

Gr. Ben

tinustuning.nl

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-02-2015 13:18 #148951 door Job Kraaij

"Ed van der Zee" schreef:
We hebben het hier over een red block, normale compressie met een snellere nokkenas.... die heeft geen inloopolie nodig.
Is alle behalve een racemotor.
De mogelijkheid dat de distributie niet goed zit is onwaarschijnlijk, maar als je hem miet goed afgesteld krijgt zou dit kunnen.
Welke bougiekabels heb je ?,. de originele zijn weer te koop bij o.a. ons VKO, er zijn veel aftermarket kabels die soms niet goed werken. Weerstand kun je eenvoudig meten.
Optie is om er gewoon een originele ontsteking in te doen en dan met stroboscoop kijken of je hem afgesteld krijgt...

In iueder geval zou ik een systematische aanpak voorstellen

Dus je zou de olie die er nu inzit nog erin laten bij het voor het eerst onder last draaien in het water? Niet eruit halen en ruilen voor inloopolie? Heb inmiddels de Millers SAE30 in huis.
Heb ook koperen bougiekabels gekocht, die ga ik er ook opzetten. Afstellen met de oude ontsteking ga ik ook doen.
Is het zo dat de 123ignition actief probeert de onsteking goed te laten gaan? en dat hij daarom zo heen en weer gaat als ik de stroboscoop erop zet?

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-02-2015 14:19 #148953 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

Is het zo dat de 123ignition actief probeert de onsteking goed te laten gaan? en dat hij daarom zo heen en weer gaat als ik de stroboscoop erop zet?

Dat kan inderdaad. De 123 probeert dan door de timing aan te passen het onrustige lopen te corrigeren. Maar dat werkt alleen bij hele kleine onrust, niet zoals het blok nu loopt (althans op je filmpje).

Verder:

-Koperen bougiekabels zijn niet goed voor de electronische 123 ontsteking. Niet doen dus.

-Tav olie, kijk hier eens: www.tinustuning.nl/img/Tinustuning%20ZDDP.pdf

-Tav inlopen, kijk hier eens: www.tinustuning.nl/img/Inrijvoor ... otoren.pdf

Zie mijn vorige post. Is het onrustig lopen alleen stationair? Dikke kans dat het niet-synchroon gesteld carburateurs zijn.

Gr. Ben

tinustuning.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2015 16:03 #148959 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Als aanvulling op de goede adviezen van Ben zou ik nog willen wijzen op de adviezen van veterancar
www.veterancar.nl
inrijtips revisiemotor.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD