Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 10:50 #148615 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job, welke zitten er nu in?

Zit er nu b.v. NGK BP6HS in dan moet je eens naar NGK BP5HS gaan.

Zit er een ander merk in dan hoor ik graag merk en type.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 14:03 #148621 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Zwarte bougies betekent te rijk, en daar loopt de B20 slecht mee, en veel te rijk zelfs: alsof hij op 3 cilinders rommelt. Versleten gasnaald en/of sproeierbuizen en het is dan niet af te stellen......met twee carbs heb je twee keer kans!
Dus: een goede carburateur met de goede gasnaald / sproeier monteren!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-02-2015 18:54 #148628 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Hoi Job, welkom
ik kan je niet helpen met je probleem. De B20 loopt dan wel niet lekker maar het ziet er wel gelikt uit.

PS we kunnen onderhand wel een Rubriek "Volvo Penta" beginnen ;)

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-02-2015 19:42 #148635 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Johan, ik heb NGK BP7HS besteld zojuist, niet zeker welke er nu in zitten.
Heb ook koperen bougiekabels besteld.

Ik heb een andere set Solex carburateurs in Amerika gevonden, deze komen van een goedlopend Pentablok.
Deze zijn onderweg en dan kan ik eindelijk kijken of het in de valse lucht/carburatie zit.
Dit weekend hopelijk alles in huis en dan weten we het snel genoeg...

Als backup kijk ik nu naar SU HS6'en maar om daar een passend spruitstuk voor te vinden voor mijn pentablok
is niet makkelijk. En deze carb's zijn zover naar de zijkant uitgebouwd dat ze misschien niet in mijn motorruimte
passen.

Wordt vervolgd!

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 20:01 #148637 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Ik zou eerst eens een compressietest doen.
omdat het een revisieblok betreft moet zich alles nog zetten/inlopen.
zo als ik al eerder opmerkte verwacht ik te strak gestelde kleppen /slecht afsluitende kleppen die zich nog moeten zetten.
ik neem aan dat de motor nu draait op inloopolie , bij een b20 moet dit er na 1000km of een hoeveelheid draaiuren die hiermee in verhouding staat uit.
dan moet de cilinderkop worden nagetrokken en de kleppen gesteld.
met de definitieve motorolie bv millers 20w50 zullen de afdichtingen van de zuigerveren ook beter zijn.
Maar eerst een compressietest.

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-02-2015 20:04 #148638 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Rene Brandt" schreef:
Ik zou eerst eens een compressietest doen.
omdat het een revisieblok betreft moet zich alles nog zetten/inlopen.

Ga ik als eerste doen, dank!

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2015 03:07 #148645 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job, de NGK7 gebruik je in injection motoren B20E en F.
De NGK6 gebruik je in caburatie motoren, maar als je bougies donkerbruin tot zwart blijven moet je naar NGK5 gaan.
Vroeger werd de bougiegraad een beetje aan de veilige kant gekozen om parelen te voorkomen (loodballetjes tussen de elactrodes) maar de benziene van vroeger is niet meer de benziene van nu er zit geen lood meer in.
Ik ben NGK7 naar NGK5 gegaan wel met een tussenstap naar 6 maar NGK5 geefte het beste resultaat.
bekijk dit verhaaltje maar eens users.telenet.be/guy.v2/bougies_ ... en/Bougies [1].pdf

succes

Johan Geers

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2015 10:16 #148649 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
De BP7HS lijkt me prima voor een 110 pk speedbootmotor, en precies wat Penta voorschrijft (equivalent vd Bosch W225T35). Als die motor pas 3 uur gedraaid heeft is-ie nog nooit echt goed warm geweest, en ws zit-ie nog vol inloopolie ook, daar worden bougies niet schoner van. Volg de inloopinstructies van de motorbouwer, ga een paar uur (20 uur zegt het boekje, brrr) rondvaren met de carbs en ontsteking in de basis-setting en kijk dan nog eens.

Hier kan je de AQ130D Manual vinden: www.volvopenta.com/volvopenta/gl ... earch.aspx

De ontsteking moet op 8 graden staan, de 12 graden is voor de 6 cilinder versie. Ik vind het hobbelen nogal meevallen (filmpje gezien) kan nooit veel zijn.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2015 11:08 #148650 door Johan Geers (GAST)
Beste Marc, dat is wat Volvo voorschrijft voor een motor die sinds 1974 niet meer gemaakt wordt.
De motor in mijn auto B20E blok met SU carburators heb ik het beste resultaat met de NGK5 goed oppakken en betere trekkracht.
Boele het verhaal "denkt U even mee" zit met een nog zwaarder opgvoerde motor en heeft er ook NGK5 in zitten.
Voorschriften/manuals van 1974 kloppen meestal niet meer met de benziene die nu op de markt is

Bougies moeten zo gekozen worden dat ze goed schoonbranden zie foto hoe een bougie moet zijn.

m.vr.gr.

Johan Geers

Bijlagen:

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2015 11:35 #148652 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Johan Geers" schreef:
...de benziene van vroeger is niet meer de benziene van nu er zit geen lood meer in.
Ik ben NGK7 naar NGK5 gegaan wel met een tussenstap naar 6 maar NGK5 geefte het beste resultaat.
bekijk dit verhaaltje maar eens users.telenet.be/guy.v2/bougies_ ... en/Bougies [1].pdf

Johan, die link werkt niet. Op zich is het wel een interessant vraagstuk in hoeverre de andere samenstelling van de huidige benzine van invloed moet zijn op de bougiekeuze voor een B18/B20-motor. Opgevoerde motoren zullen wat dat betreft wellicht ook wat kritischer zijn. De NGK BP6HS bougies in mijn standaard B18A zijn altijd keurig lichtbruin, maar ik probeer het aantal korte ritjes dan ook tot een uiterste te beperken. Overigens was het topic "Denkt u even mee?" van Arno Pfennings en niet van Boele Braaksma.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD