- Berichten: 3560
Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Zit er nu b.v. NGK BP6HS in dan moet je eens naar NGK BP5HS gaan.
Zit er een ander merk in dan hoor ik graag merk en type.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus: een goede carburateur met de goede gasnaald / sproeier monteren!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Perro
- Senior lid
-
- Berichten: 73
ik kan je niet helpen met je probleem. De B20 loopt dan wel niet lekker maar het ziet er wel gelikt uit.
PS we kunnen onderhand wel een Rubriek "Volvo Penta" beginnen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Heb ook koperen bougiekabels besteld.
Ik heb een andere set Solex carburateurs in Amerika gevonden, deze komen van een goedlopend Pentablok.
Deze zijn onderweg en dan kan ik eindelijk kijken of het in de valse lucht/carburatie zit.
Dit weekend hopelijk alles in huis en dan weten we het snel genoeg...
Als backup kijk ik nu naar SU HS6'en maar om daar een passend spruitstuk voor te vinden voor mijn pentablok
is niet makkelijk. En deze carb's zijn zover naar de zijkant uitgebouwd dat ze misschien niet in mijn motorruimte
passen.
Wordt vervolgd!
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
omdat het een revisieblok betreft moet zich alles nog zetten/inlopen.
zo als ik al eerder opmerkte verwacht ik te strak gestelde kleppen /slecht afsluitende kleppen die zich nog moeten zetten.
ik neem aan dat de motor nu draait op inloopolie , bij een b20 moet dit er na 1000km of een hoeveelheid draaiuren die hiermee in verhouding staat uit.
dan moet de cilinderkop worden nagetrokken en de kleppen gesteld.
met de definitieve motorolie bv millers 20w50 zullen de afdichtingen van de zuigerveren ook beter zijn.
Maar eerst een compressietest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
"Rene Brandt" schreef:
Ik zou eerst eens een compressietest doen.
omdat het een revisieblok betreft moet zich alles nog zetten/inlopen.
Ga ik als eerste doen, dank!
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De NGK6 gebruik je in caburatie motoren, maar als je bougies donkerbruin tot zwart blijven moet je naar NGK5 gaan.
Vroeger werd de bougiegraad een beetje aan de veilige kant gekozen om parelen te voorkomen (loodballetjes tussen de elactrodes) maar de benziene van vroeger is niet meer de benziene van nu er zit geen lood meer in.
Ik ben NGK7 naar NGK5 gegaan wel met een tussenstap naar 6 maar NGK5 geefte het beste resultaat.
bekijk dit verhaaltje maar eens users.telenet.be/guy.v2/bougies_ ... en/Bougies [1].pdf
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Hier kan je de AQ130D Manual vinden: www.volvopenta.com/volvopenta/gl ... earch.aspx
De ontsteking moet op 8 graden staan, de 12 graden is voor de 6 cilinder versie. Ik vind het hobbelen nogal meevallen (filmpje gezien) kan nooit veel zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De motor in mijn auto B20E blok met SU carburators heb ik het beste resultaat met de NGK5 goed oppakken en betere trekkracht.
Boele het verhaal "denkt U even mee" zit met een nog zwaarder opgvoerde motor en heeft er ook NGK5 in zitten.
Voorschriften/manuals van 1974 kloppen meestal niet meer met de benziene die nu op de markt is
Bougies moeten zo gekozen worden dat ze goed schoonbranden zie foto hoe een bougie moet zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Johan, die link werkt niet. Op zich is het wel een interessant vraagstuk in hoeverre de andere samenstelling van de huidige benzine van invloed moet zijn op de bougiekeuze voor een B18/B20-motor. Opgevoerde motoren zullen wat dat betreft wellicht ook wat kritischer zijn. De NGK BP6HS bougies in mijn standaard B18A zijn altijd keurig lichtbruin, maar ik probeer het aantal korte ritjes dan ook tot een uiterste te beperken. Overigens was het topic "Denkt u even mee?" van Arno Pfennings en niet van Boele Braaksma."Johan Geers" schreef:
...de benziene van vroeger is niet meer de benziene van nu er zit geen lood meer in.
Ik ben NGK7 naar NGK5 gegaan wel met een tussenstap naar 6 maar NGK5 geefte het beste resultaat.
bekijk dit verhaaltje maar eens users.telenet.be/guy.v2/bougies_ ... en/Bougies [1].pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.