Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-02-2015 18:41 #148573 door Job Kraaij
Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen is gemaakt door Job Kraaij
Ik heb een Glastron boot uit 1974. Hierin ligt een Volvo Penta AQ130D oftewel een penta versie van de welbekende B20.
Hierop zitten 2 solex PA 44 carburateurs. Ik heb deze boot nu 3 jaar in mijn bezit en heb de B20 motor leren kennen door alle probleempjes zelf op te lossen en gaandeweg te leren.
Ik heb al veel meegemaakt motorisch en hierdoor is het extra frustrerend dat ik er nu niet uitkom. Eerst de feiten, dan het probleem:

- De motor is compleet gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerstangen,nieuwe nokkenas,nieuwe kop etc. Eigenlijk is alles vernieuwd.
- Nieuwe 123 ontsteking, nieuwe kabels, nieuwe bougies etc.
- Bedrading gecontroleerd en vernieuwd waar nodig

De carburateur was een dubbele Solex Pa 44. Omdat ik hier veel problemen mee heb gehad kocht ik een Weber 38/38. Deze heb ik er na revisie opgezet en de motor wilde toen niet lekker stationair draaien en stond alleen maar te schudden. Misschien te snel opgegeven maar ik heb toen de Solexen er weer opgezet.

Het probleem : Ik krijg de motor niet lekker draaiend. Hij blijft een beetje bokken. Hij draait tussen de 900 en 1000 toeren maar staat eigenlijk continu te schudden. Wat ik ook doe met de carburateurs (stationair afstelling, luchtafstelling etc) hij blijft bokken. Er zijn geen pufjes of plofjes uit de carburateurs. Als ik de stroboscoop op de poelie zet zie ik hem soms netjes op 12 graden staan maar ook soms verschuiven als hij staat te bokken. Naar mijn mening kan het dus niet aan de timing liggen, die staat goed en is nieuw en elektronisch. Als ik een beetje gas geef klimt hij gewoon in toeren maar staat ie wel heen en weer te schudden.

Filmpje van het blok : www.luka-art.nl/b20.mp4

Bij de volvo specialist waar de motor is gereviseerd kreeg ik het advies mee dat de motor nog in moest draaien en dat hij
onder last (ik heb hem nu niet in het water en hij draait dus alleen maar zonder last op de kant) vast beter ging lopen als hij wat ingesleten was. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo is bij een nieuw gereviseerde motor. Hij hoort toch gewoon rustig te lopen?

Alle tips zijn welkom, ik ben radeloos. Heb een vrijwel volledig nieuw B20 blok maar krijg hem gewoon niet goed lopend.

Alvast dank.

PS. De boot staat op trailer en ik rijd graag een stuk om hem bij een echte kenner eens af te laten stellen.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2015 18:55 #148575 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Job, weet niet of je perse deze dubbele set carburateurs nodig hebt. Zit je vaak hoog/hoger in toeren met deze boot / deze motor? Mijn ervaring met een B20 met een enkele Stromberg carburateur is dat hij vele malen rustiger loopt. Zeker stationair. Als de carburateurs zelf niet gereviseerd zijn, dat haal ik niet uit je verhaal, dan kan dat ook prima de oorzaak zijn. wat speling links en rechts, en je bent er al.

Dus mijn advies zou zijn eerst goed controleren of alles goed zit aangesloten, spruitstukpakking niet lek, ringen tussen spruitstuk en kop gemonteerd, enzovoort ( je zegt dat hij net gereviseerd is, maar ja..) en anders een spruitstuk met enkele Stromberg te plaatsen. Scheelt ook nog behoorlijk in het verbruik denk ik.

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2015 19:06 #148576 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Ja, meestal is het probleem valse lucht, in eerste instantie zou je ook kunnen afstellen met een normale ontsteking en de fabrieksafstelling gegevens gebruiken.
Dus eerst met een stroboscoop goed afstellen en dan pas die weber erop.
Als ik dit hoor dan komt de vraag naar boven of het revisie bedrijf de motor naar behoren in elkaar heeft gezet.
Vandaag nog een gereviseerde B20 voor het eerst laten lopen en dat is altijd meteen rustig....Dus dat hij eerst ff moet inslijten is flauwekul !
Een stemmetje achter in mijn hoofd zegt 'zijn de drijfstangen en de zuigers wel correct gemonteerd' ?.
Deze zijn niet symmetrisch en als ze verkeerd om zitten zou het niet rustig lopen wellicht verklaren, maar nogmaals eerst maar eens de basis 100% goed afstellen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2015 19:17 #148577 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Ik zal het kort houden , ik denk aan de volgende 2 oorzaken.
valse lucht van de spruitstukpakking
kleppen te strak gesteld.
de kop moet na een bepaalde hoeveelheid draaiuren , zeg 20 uur worden nagetrokken en opnieuw de kleppen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-02-2015 19:18 #148578 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Hans Wassink" schreef:
Zit je vaak hoog/hoger in toeren met deze boot / deze motor? Mijn ervaring met een B20 met een enkele Stromberg carburateur is dat hij vele malen rustiger loopt.

Ja, het is een klassieke speedboot waar ik vooral rustig mee vaar maar de dubbele carburateurs zorgen voor 130PK (als hij werkt..) en dat is wel geweldig. Overigens is het heel seizoen 2014 gelukt een heel mooi stationair draaiende motor te hebbben en ook vol vermogen bij 5400 RPM. Het moet dus mogelijk zijn!

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-02-2015 19:19 #148579 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Ed van der Zee" schreef:
Ja, meestal is het probleem valse lucht,

Inderdaad ook naar gekeken, ringen zijn gemonteerd en pakking is nieuw, alles goed aangedraaid en met remmenreiniger gespoten op zoek naar valse lucht. Deze test gaf geen afwijkend resultaat!

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-02-2015 19:20 #148580 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Rene Brandt" schreef:
Ik zal het kort houden , ik denk aan de volgende 2 oorzaken.
valse lucht van de spruitstukpakking
kleppen te strak gesteld.
de kop moet na een bepaalde hoeveelheid draaiuren , zeg 20 uur worden nagetrokken en opnieuw de kleppen stellen.

Valse lucht is gecontroleerd en hij heeft nu pas 3 uur gelopen na revisie..

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 01:29 #148607 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job, ik kan me het probleem een beetje voorstellen het ene moment goed lopen en dan in eens of dat hij op drie cilinders loopt.
Bij mij was het probleem de bougiekabels, ik heb deze vervangen voor bougiekabels met een koperen kern en niet onsttoorde kappen.
Tevens heb ik voor gezorgd dat de kabels elkaar niet raken (je kunt afstandsblokjse hier voor kopen).
Je moet rekenen dat met een electronische ontsteking de spanning naar de bougie hoger is dan met contactpunten dus oververslag ligt al gauw op de loer.
Wat je ook eens moet bekijken hoe de kleur van de bougies is, zwart duit op een te rijk mengsel of een te koude bougiet.
Wat voor bougies heb je er in zitten.
Ik zat bij mij ook veel in het carburator gedeelte te zoeken terwijl het probleem in de kabels lag overslag die bijna niet opviel.
Mijn bougies bleven ook donker van kleur in ben een graad hoger gaan zitten motor loopt nu als een zonnetje.

Je moet het verhaal vam Boele ook eens bekijken onderwerp "denkt Uw even mee"

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-02-2015 08:43 #148609 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Johan, dank. Ik ga op zoek naar de koperen kabels.
Mijn bougies zijn inderdaad steeds zwart en ik schreef dat ook toe aan een te arm mengsel. Als het type bougie
er ook schuld aan kan hebben dan moet ik zeker een ander setje hebben. Welke adviseer je?

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 10:47 #148614 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Overdreven bokken is volgens mij meer iets van onbalans tussen cilinders onderling, dan denk ik aan klepspeling, compressie (gemeten?) en de carburateurs. Als de voorste 2 cilinders rijker lopen dan de achterste wordt het nooit wat. De gaskleppen moeten gelijk openen, het aanzuiggeluid moet ongeveer gelijk zijn (daar zijn ook hele hippe vacuummetertjes voor), de CO moet hetzelfde zijn (even rijk/arm) en daarvoor moeten o.a. de vlotters even hoog zitten.

De ontsteking zou ik om te proberen wat later of vroeger zetten, tot de motor rustiger gaat lopen, dat kijkt, sleutelt en luistert alvast een stuk makkelijker. ALs-ie rustig blijft draaien kan je wel weer eens het tijdstip optimaliseren voor pk's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD