Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 19:53 #149010 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Allereerst even een groot compliment over de staat waarin je je Glastron hebt (terug)gebracht, ziet er werkelijk pico bello uit! :mrgreen:
Zo'n liefhebbersboot verdient natuurlijk ook een pico bello motor!
Vreemde berichten over garage van West overigens, ik ken ze "uit de wandelgangen" als een serieus en betrouwbaar bedrijf :?
Maar goed dat helpt je nu weinig, als er iemand is die je problemen kan oplossen -of in ieder geval kan traceren- dan is Ben Flierman het wel. Hij heeft het juiste (afstel-)gereedschap én -nog belangrijker- de know-how. Ik zou zijn aanbod dan ook met beide handen aannemen! En nee, ik heb geen aandelen in TinusTechniek ;)
Gaat vast goedkomen, en dan op naar een lange hete zomer 8-)

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2015 20:18 #149012 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Ben Flierman" schreef:
Job,

Leusden is 45 minuten bij mij vandaan.
Gr. Ben

Ben, dank, ik heb je gemaild.

Hans, dank voor je compliment. Er zitten ontelbaar veel uren in het herbouwen van deze boot en de revisie van de motor
is dan ook de laatste stap. Ik heb er in ieder geval door alle hulp op dit forum weer vertrouwen in dat er een oplossing gaat komen.

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2015 20:41 #149013 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Allereerst, tof dat je een foto deelt, wat een mooie boot!
Met hulp van Ben gaat het inderdaad vast goedkomen (en ook ik heb geen aandelen).

Voortbordurend op de reacties van Ben en Rene schoot mij nog iets te binnen wat je zelf relatief snel zou kunnen checken wellicht. Bij mijn auto met dubbele SU had ik een vergelijkbaar probleem: schuddend stationair en nauwelijks op toeren willen komen. Bij mij bleef toen een van de choke's hangen ondanks dat ik de chokehandle helemaal had teruggedrukt.
Daardoor liep hij op twee van de vier cilinders veel te rijk. Dit had ik denk ik ook terug kunnen zien aan de bougies, maar niet meer gecheckt.
Vertaalt naar jouw verhaal: Je zou nog eens kunnen kijken of de chokes op beide carburateurs helemaal netjes terug gaan en aanvullend zou je de kleuring van de bougies eens kunnen bekijken (en foto's delen?) nu hij even gelopen heeft.
Maar misschien hebben jouw Solex PA44 carburateurs wel helemaal geen handmatige choke en kun je mijn suggestie als niet geplaatst beschouwen.
Hoe dan ook volg ik het topic met interesse en ik hoop op een spoedige goede afloop en vervolgens een mooi vaarseizoen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2015 02:31 #149023 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job, ik zou ook langs Ben gaan hem de nodige conclusie laten terkken en met dat rapport indien nodig terug aar de garage gaan.
Ook al zijn Ben en ik het niet eens over de bougie kabels want ik rijdt zelf n.l. met een hot spark module in mijn ontsteking en heb koperen kabels in combinatie met een standaart bobine.
Zover ik het kan zien is een 123 en hotspark onsteking een vervanging van contactpunten en die electronica mag je niet te zwaar belasten richting bobine op.
M.a.w. je bobine moet primare altijd een weerstand hebben van zover ik weet van rond de twee Ohm en daar voldoet een standaart bobine van Volvo wel aan.
Het probleem met koperen kabels is wanneer je kortsluiting maakt met je bougie je electronische ontsteking ook overbelast wordt en daardoor stuk gaat.(dus je moet wel voorzichtig zijn)
Daarom is het aan te raden om de kabel van de verdeler naar de bobine met ontstoorde (is zover ik weet kabel met een weerstand) uit te voeren.
Liefst een stuk langer dan de standaart kabel van verdeler naar bobine.
Op deze manier krijge je bij kortsluiting van een bougie geen overbelasting van je electronische onsteking en je hebt naar elke bougie dezelfde weerstand qua kabel.

m.vr,gr,

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2015 21:19 #149038 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Hi Job,

Dank voor je antwoord en duidelijke beschrijving en wat een mooie boot!
Bij Glastron moet ik altijd weer denken aan het exemplaar dat door Roger Moore over de waterval werd gestuurd en waar een kite uit verscheen . Jammer van die boot, dat dan weer wel.
Ik zou je ook (gratis) uit de brand willen helpen, maar woon in Vlissingen en ik weet werkelijk niet wanneer er tijd is om naar jou toe te komen.
Misschien is Ben inderdaad een goede optie.
De revisieprijs is absurd geweest, maar ik (en wie niet) heb in het verleden ook wel eens iets gedaan dat achteraf misschien beter anders had gekund.
Om het simpel te houden: Om lekker te draaien moet (open deur) het draaiende gedeelte in orde zijn, het mengsel (de benzineaanvoer/carburateur(s) in orde zijn en het vlammetje het doen op het juiste moment.
De motor weer uitbouwen en checken is een hoop gedoe en brengt weer kosten met zich mee. Als ik het hoor zou het probleem toch wel eens in de gasfabriek kunnen zitten. Dat is relatief makkelijk te controleren, maar vereist wel iemand die weet waar hij (meestal geen zij) over praat.
Contacteer Ben of (wat ik zou doen) bel Garage West eens op, doe een beroep op coulance en laat een ervaren monteur eens naar de zaak kijken.

Succes Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-03-2015 15:06 #149050 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Een beetje off topic, maar Johan, tav kabels bij 123ign:

Het gebruik van koperkernkabels wordt (zoals gezegd) in de 123ignition gebruiksaanwijzingen afgeraden. Dat is dus het advies van de fabrikant (en overigens ook de mijne) en alleen al om redenen van garantie etc zou ik aanraden dat advies op te volgen.
De reden die 123ign daar zelf voor aandraagt is dat weerstandkabels een betere vonk geven en niet de EMI geven die de koperkernkabels hebben. De EMI kan niet alleen de radio storen maar ook de elektronica van de 123ign en dat kan weer leiden tot overslaan/missen van vonken (of erger).

Overigens kun je de EMI van koperkernkabels middels weerstanden (meestal in de bougiedop verwerkt) aardig wegnemen, maar een weerstandkabel (koolstof e.a.) geeft een veel langerdurige vonk/ionisatie van de bougie, en verdient dus duidelijk de voorkeur. Daarom worden koperkernkabels overigens ook al pakweg 30 (?) jaar niet meer toegepast in nieuwe auto's.

Ps. De 123ign kan bobines van >1 Ohm aan, de Hotspark in principe >1,5 Ohm.

tinustuning.nl

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-03-2015 21:51 #149060 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Vannacht schoot het volgende me binnen: de brandstofpomp.
Na revisie is er een nieuwe opgegaan. Dit is een gewone auto versie waar de oude een speciale marine versie is.
De oude is de eerste afbeelding, de nieuwe de tweede afbeelding.
Is er verschil in pompdruk en dergelijke en kan de brandstofpomp mijn euvels veroorzaken?

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 22:03 #149062 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Hi Job, de opbrengst van de nieuwe pomp (als die in orde is) inruim voldoende om de carbs van benzine te voorzien, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Is er niet iemand die twee SU's te leen heeft zodat Job dat kan proberen? Relatief geringe ingreep en dan weet je dat ook weer.
Jouw carburateurs waren toch niet gereviseerd Job?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2015 22:04 #149063 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Dat andere pompje zou geen verschil moeten maken. Maar hoe is het met je brandstoftank? Misschien zit er wel wat voor de aansluiting naar de pomp.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2015 02:10 #149076 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Ben, wat 123 beschrijft zegt hotsparks niets over.(die zegt alleen dat je goede kabels moet hebben i.v.m. overslag)
Ik heb koperen kabels voor zowel bougie als bobine kabel, ik vind het een beduidend beter resultaat geven als mijn oude koolstofkabels.
Maar wat jij zegt is waar EMI kan electronica verstoren maar ik denk dat in hotspark beduidend minder electronica zit als in 123.
En eerlijk gezegd ik zou eerder voor een systeem gaan met ontstoorde bougiekappen dan een met koolstof kabels dit om een gelijkwaardige weerstand te bekomen naar de bougies.

Maar ja dat is een kwestie van verschillend inzicht en dat blijf je toch houden.

Overigs mijn radio stoort niet, ik dat storing meer veroorzaakt wordt door contactpunten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD