Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Nogmaals: die link werkt niet... Het juiste pad is als volgt:"Johan Geers" schreef:
Beste Gert, google eens op "Motor info – Bougies".
of probeer het nog eens een keer met onderstaande link.
kijk dan eens op pagina 9 van het document.
users.telenet.be/guy.v2/bougies_ ... en/Bougies [1].pdf
Klik op users.telenet.be/guy.v2/ vervolgens op "Tips" en dan op “(Bougies info)pdf” .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
gr
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Helaas opnieuw zonder resultaat...
Andere carburateurs veranderen niets aan het schudden van de motor. Heb het spruitstuk los gehad, de pakking is helemaal intact en heb alles weer goed aangedraaid. Geen valse lucht dus.
Hij blijft op en neer gaan in toerental en wil gewoon niet rustig lopen.
Eigenlijk is het enige wat overblijft:
- kop is niet goed
- kleppen staan te strak, heb ik helaas niet kunnen testen want geen voelermaatjes in de buurt
- zuigers zijn verkeerd erin gezet of een andere mechanische fout bij de revisie
- het blok moet onder last indraaien. ik vind dit een raar verhaal, zal hij echt pas strak gaan draaien als
hij op z'n donder heeft gekregen bij volle belasting op het water?
Ik moet op zoek naar een garage/specialist/held die me wil helpen en dit oplost. Zelf kom ik er niet uit.
Tips hiervoor?
Dank
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
"Joop van Putten" schreef:
Ik weet niet wie de revisie heeft gedaan, maar het lijkt me dat die als eerste verantwoordelijk is en dus de hele zaak nog eens moet nakijken. Er zal toch wel iets van garantie zijn?
Garage van West in Uitgeest, volvo specialist. Volgens hen moet hij indraaien en loopt hij daarom niet mooi.
Ik kan dus pas terug als ik er mee gevaren heb, helaas is het daar nu niet het weer voor. Los daarvan kan ik er niet goed
bij dat hij niet goed loopt omdat hij moet indraaien. Ik lees daar heel tegenstrijdige berichten over, de een zegt hij hoort
meteen mooi rond te draaien, de ander zegt; stroef lopen is bij revisie normaal.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 536
Penta vond destijds dat 110-130 pk best veel was voor hun simpele viercilinder in een speedboot dus staken ze er koudere bougies in. Misschien waren ze een beetje voorzichtig , maar dat heeft wel z'n charmes. De 'opgevoerde' B20's moesten destijds op RON 100 benzine lopen, net iets beter dan de benzine die ze tegenwoordig verkopen. 'When driven hard' moesten er koudere bougies in. Alles om pingelen en bijkomende motorschade te voorkomen.
Ik vind het wonderlijk dat een L92YC bougie goed werkt in een B20E, ik geloof zo dat-ie heel netjes schoonbrandt, maar lijkt me hoedanook niet iets waar je mee wilt experimenteren in een motor die nog in moet lopen onder garantie. Mijn Volvo 66L, die had L92Y bougies.
De ontsteking, heb je die al goed gezet, moet op 8 graden staan. Motor draait best goed, gewoon invaren met pet op en wanten aan volgens advies (niet 3 uur lang stationair laten draaien).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
inlopen met wisselende toeren en niet zwaar belasten.
de compressie is voor alle cilinders goed.
ga er maar vanuit dat de kop dan goed is met goed afsluitende kleppen , ook geen probleem met zuigers e.d.
als het mechanisch zou zijn waren er afwijkingen in de compressiewaarden.
bougies geloof ik ook niet zo in.
wat voor nokkenas zit er eigenlijk in.
een pentamotor heeft een specifieke nokkenas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
Ik lees inderdaad dat het stationair lopen helemaal niet goed is. Had ik eerder moeten weten en hadden ze me bij de garage moeten vertellen. Er blijkt ook geen inloopolie in te zitten maar gewone olie, 20w40 geloof ik. Kan dit al schade aan het
blok hebben toegebracht of is dit een geluk bij een ongeluk omdat ik dus al een paar keer minutenlang stationair heb gedraaid?
Ik zal hem in ieder geval niet meer laten lopen op de kant, inderdaad bij goed weer het water in en varen.
De nokkenas is een speciale variant, op mijn factuur staat een p-nokkenas en dat hij verder gereviseerd is volgens de k-norm.
Ik zal de garage bellen hierover om dat duidelijker te krijgen.
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Job Kraaij
- Junior lid
-
- Berichten: 25
"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
De ontsteking, heb je die al goed gezet, moet op 8 graden staan. Motor draait best goed, gewoon invaren met pet op en wanten aan volgens advies (niet 3 uur lang stationair laten draaien).
Volgens mijn werkplaatsboek van de AQ130 A,B en C moet hij statisch op 12 graden staan, zie bijlage foto. De rechterwaarde geldt voor de AQ130C en dat is dezelfde als ik heb: AQ130D.
Hij start overigens direct na een keer ronddraaien.
Bijlage schermafbeelding2015-02-13om19.jpg niet gevonden
'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.