Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-03-2015 20:45 #149439 door Job Kraaij
Beantwoord door Job Kraaij in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Vandaag bij Ben geweest en in de stralende zon aan de motor gewerkt.

Gelukkig geen revisiefouten gevonden. Carburateurs (die ik nogmaals gereviseerd heb) afgesteld en timing goed gezet.
Daarna de kleppen ook nog gesteld.
Motor pakt nu goed op en loopt algeheel beter. Hij schudt nog steeds behoorlijk bij stationair, Ben denkt dat dit vooral
door de Penta nokkenas komt. Zijn advies is wellicht de nokkenas een keer te vervangen voor aan A of een C nokkenas om hem rustiger te laten lopen.

Ik kan er nu in ieder geval mee varen en ga eens kijken hoe hij bevalt met deze opstelling.
Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken!

'07 XC90 D5 & '74 Glastron V174 B20

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-03-2015 23:17 #149446 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Beste Job, heb je ook wel eens aan een K of TT3 nokkenas gedacht? Even met Ben bespreken.

succes

Johan Geers

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-03-2015 18:07 #149460 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
De TT3 is ook zeker een optie. Heb ik wel vaker bij Penta's ingezet. De K-as kan ook, maar is een tikje twijfelachtig aangezien die soms al als iets nerveus wordt ervaren.

tinustuning.nl

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 21:58 #149675 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Fijn dat hij nu iig een stuk beter loopt, Job! Inmiddels al wat meer mee gevaren? En hoe ging dat?
Veel plezier met je mooie Glastron!

Groet, Hans

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-04-2015 13:46 #150326 door Job Kraaij
Helaas,helaas, helaas.

Vandaag met dit mooie weer de boot naar de haven in Amsterdam gebracht, netjes in het water gehesen met de kraan en
klaar voor een stuk varen vol vertrouwen dat na het afstellen bij Ben de motor goed zou lopen.

Niets is minder waar; starten lukte bijna niet, haast accu leeggestart. Toen het lukte hem draaiend te krijgen
ontzettend schudden van de motor. Laten draaien tot hij warm was. Toen in versnelling gezet en een goeie 100 meter
gevaren tot hij uitviel. Na lang proberen te starten weer aangekregen, hij vaart met moeite 2000 toeren maar bij meer
gas gebeurt er niets en slaat hij af. Klinkt als een tractor (zo klonk hij nooit) en aangezien de uitlaat onderwater zit
betekent dat dat hij ongelofelijk veel herrie maakt.
Waardeloos stuk oud ijzer heb ik gekocht. Inmiddels de garage gebeld die hem gereviseerd heeft en maandag komt
hij langs om in het water te bekijken wat er aan de hand kan zijn. Ik ben voor het eerst in 3 jaar me af aan het vragen of ik
het niet gewoon op moet geven en de boot weg moet doen (voor oudijzer geld want een boot die niet vaart verkoopt niet).

Wat een drama.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-04-2015 14:45 #150328 door Ben Flierman
Hoi Job,

Vreemd. Vooral aangezien hij hier prima liep (afgezien van tikje onrustig bij lage toeren vanwege de nokkenas). Ik gok dat het, net als toen je bij mij was, iets kleins is. Ook hier hebben we feitelijk geen schokkende dingen gedaan, alleen carbs correct gemonteerd, acceleratiespoeier gefixt, ontsteking gesteld, kleppen gesteld, mengsel bijgesteld, etc. De basis is dus gewoon goed en ik denk dus niet dat je een stuk oud ijzer gekocht hebt. Uiteraard kan ik niet in de motor kijken (althans niet verder dan mijn endoscoop) maar ik denk nog steeds dat de motor op zich gewoon goed is en het de 'randzaken' zijn waar je problemen in zitten.

Desalnietemin verstandig om er ook even een kundig iemand bij te halen nu de boot op het water (dus met weerstand) te testen is. Je weet mij te vinden, maar begin inderdaad eerst maar even bij de garage waar je de motor gekocht hebt.

Ps. Kan het probleem niet in het staartstuk zitten, dat daar gewoon iets helemaal verkeerd zit (en veel weerstand heeft) waardoor de motor niet op toeren komt?

Succes!

tinustuning.nl

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-04-2015 14:59 #150329 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen
Ben Heb je de distributietandwielen kunnen bekijken?
Lopen als een tractor doet mij een los hart van t grote distributietandwiel vermoeden met alle bij komende klachten van dien.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-04-2015 19:03 #150333 door Ben Flierman

"jo jo (GAST)" schreef:
Lopen als een tractor doet mij een los hart van t grote distributietandwiel vermoeden met alle bij komende klachten van dien.

Deksel er niet af gehad, maar zowel het geluid en de gevolgen herken ik wel. Niet aan de orde.
Overigens hebben Penta's geen fiber tandwielen maar van staal (dat zou in ieder geval zo móeten zijn).

@Job: Na de afstelsessie heb je als het goed is de gaskabel nog aangesloten. Zorgt die er wel voor dat de gaskleppen volledig open gaan?

tinustuning.nl

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-04-2015 21:46 #150339 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Vrijwel nieuwe B20 niet goed te krijgen

"Ben Flierman" schreef:

"jo jo (GAST)" schreef:

Deksel er niet af gehad, maar zowel het geluid en de gevolgen herken ik wel. Niet aan de orde.
Overigens hebben Penta's geen fiber tandwielen maar van staal (dat zou in ieder geval zo móeten zijn).

Nou, is dat wel zo? In mijn Volvo Penta (B18 met twee Zenith carburateurs) AQ100 uit 1963 zijn enkele weken geleden de distributie tandwielen vervangen (preventief na vermoedelijk ongeveer 3000 vaaruren) en dat waren fiber tandwielen. Er zijn trouwens ook weer fiber tandwielen terug geplaatst.
Was trouwens wel een klus, alles muurvast en slecht te bereiken boutjes :(

• Job Kraaij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-04-2015 22:22 #150340 door Job Kraaij

"Ben Flierman" schreef:
[quote=
@Job: Na de afstelsessie heb je als het goed is de gaskabel nog aangesloten. Zorgt die er wel voor dat de gaskleppen volledig open gaan?

Ha Ben,

Jazeker, ze gaan netjes op en neer en als ik hem stationair de toeren in jaag gaat hij makkelijk boven de 4500 toeren..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD