- Berichten: 86
VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Inmiddels een goede accubak gevonden. De motorruimte is bijna helemaal leeg, dat werkt en verft makkelijker. De kachel was nog wel een zwaar ding om te verwijderen. Nu alleen is het lastig om hem buiten te laten staan omdat het water zo naar binnen loopt :roll: leve ducttape zullen we maar zeggen.
Van de week komt een lasser/plaatwerker kijken naar de auto. Eerst maar eens constructief in orde maken en dan netjes alles opbouwen. Dat gaat allemaal voor de winter niet meer lukken. Dus als de boel in de verf staat ben ik allang blij.
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"Merijn Broeders" schreef:
Nou ik zie maar een uitgang uit de verdamper komen... Ik kan me niet voorstellen dat ik dat over het hoofd zie. Maar ik zal vanmiddag een foto maken en deze plaatsen.
Inmiddels een goede accubak gevonden. De motorruimte is bijna helemaal leeg, dat werkt en verft makkelijker. De kachel was nog wel een zwaar ding om te verwijderen. Nu alleen is het lastig om hem buiten te laten staan omdat het water zo naar binnen loopt :roll: leve ducttape zullen we maar zeggen.
Van de week komt een lasser/plaatwerker kijken naar de auto. Eerst maar eens constructief in orde maken en dan netjes alles opbouwen. Dat gaat allemaal voor de winter niet meer lukken. Dus als de boel in de verf staat ben ik allang blij.
Groet Merijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Er zit wel een kastje recht voor de uitgang van deze dop. Deze zit gemonteerd op het moertje welke recht daaronder zit. Die moet ik op de een of andere manier verplaatsen.
Nogmaals bedankt!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Vandaag heel Nederland gezien. Maar inmiddels wel een B18 rijker. Helaas was de compressie iets minder (4x10 bar), maar in goed overleg toch besloten de motor mee te nemen. Hij loopt prachtig en ziet er verder goed uit (geen lekkages). Gezellig en vlot uitgebouwd met Jaap Rengersen. Bedankt Lars voor de tip!
Ook een gereviseerde set dubbele SU HS6 elders in het land kunnen kopen. Inclusief spruitstuk en prachtige chromen luchtfilters! Uit een prachtige P1800. En een nieuwe waterpomp... Verwendagje dus!
Nu eerst de aandacht naar de motorruimte en het laswerk en mooi spuiten voordat de motor erin gaat. Wel erg koud om echt aan de slag daarmee te gaan...
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
De compresssie moet tussen de 10,75 en 12,75 bar zijn.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag gedaan!"Merijn Broeders" schreef:
inmiddels wel een B18 rijker. Helaas was de compressie iets minder (4x10 bar), maar in goed overleg toch besloten de motor mee te nemen. Hij loopt prachtig en ziet er verder goed uit (geen lekkages). Gezellig en vlot uitgebouwd met Jaap Rengersen. Bedankt Lars voor de tip!
Wat betreft de compressie zou het goed kunnen dat het verschil komt door warm versus koud gemeten plus buitentemperatuur verschil. Ik denk dat de motor toen m'n vader heeft gemeten goed op bedrijfstemperatuur was. Ik begreep dat hij nu maar kort heeft gelopen dan dichten de zuigerveren minder goed af. Dit in combinatie met de kou kan dat verschil zo maar eens verklaren. De olie is dan nog dikker en de accu heeft wat minder fut. Ik ben benieuwd welke compressiewaarden je meet zodra het blok bij jou is ingebouwd en goed is warmgedraaid voor het meten. Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat mijn (Hella) compressietester te optimistisch is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Ja dat schreef je vader ook al. Ben blij dat te horen! Ga ik weer wat geruster de winter, zeker omdat het blok voor die tijd niet draait. Eerst maar eens goed de motorruimte weer in nieuwstaat brengen en daarna het blok erin hijsen...
Dank voor je bericht!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Bijlage img_1248.jpg niet gevonden
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86

Bijlage img_1270.jpg niet gevonden
Twee vraagjes:
ik wil graag mijn oude koppelingsplaat gebruiken. Maar bij welke dikte is dat onverstandig?
Er staat F&S op de koppelingsplaat. Het druklager ontbreekt bij mijn 'nieuwe' versnellingsbak met koppelingshuis. Welk druklager moet ik daarbij nemen? Op de website van Dries Bakkenes staan twee lagers: 271263-L en 3549881-B. Het is overigens een hydraulisch systeem.
Verder heb ik een 123 ignition gekocht voor de B18. Moet ik de condensator en vacuumvervroeger van de huidige verdeler afhalen om te gebruiken met de 123? Het is volgens het model een verdeler voor een B20B. Daarom maar gelijk een 123 aangeschaft nu ik met een B18 ga rijden.
Alvast bedankt maar weer!
Bijlage img_1270.jpg niet gevonden
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.