VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2014 11:33 #145754 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Nou ik zie maar een uitgang uit de verdamper komen... Ik kan me niet voorstellen dat ik dat over het hoofd zie. Maar ik zal vanmiddag een foto maken en deze plaatsen.

Inmiddels een goede accubak gevonden. De motorruimte is bijna helemaal leeg, dat werkt en verft makkelijker. De kachel was nog wel een zwaar ding om te verwijderen. Nu alleen is het lastig om hem buiten te laten staan omdat het water zo naar binnen loopt :roll: leve ducttape zullen we maar zeggen.

Van de week komt een lasser/plaatwerker kijken naar de auto. Eerst maar eens constructief in orde maken en dan netjes alles opbouwen. Dat gaat allemaal voor de winter niet meer lukken. Dus als de boel in de verf staat ben ik allang blij.

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 16:59 #145763 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?

"Merijn Broeders" schreef:
Nou ik zie maar een uitgang uit de verdamper komen... Ik kan me niet voorstellen dat ik dat over het hoofd zie. Maar ik zal vanmiddag een foto maken en deze plaatsen.

Inmiddels een goede accubak gevonden. De motorruimte is bijna helemaal leeg, dat werkt en verft makkelijker. De kachel was nog wel een zwaar ding om te verwijderen. Nu alleen is het lastig om hem buiten te laten staan omdat het water zo naar binnen loopt :roll: leve ducttape zullen we maar zeggen.

Van de week komt een lasser/plaatwerker kijken naar de auto. Eerst maar eens constructief in orde maken en dan netjes alles opbouwen. Dat gaat allemaal voor de winter niet meer lukken. Dus als de boel in de verf staat ben ik allang blij.

Groet Merijn

Bijlagen:

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2014 17:49 #145766 door Merijn Broeders
Dank je Joost, gelijk gaan kijken en inderdaad is deze afgedopt. Dat is goed nieuws, en dat had ik wel even nodig na de tegenvallers met deze auto... :lol:

Er zit wel een kastje recht voor de uitgang van deze dop. Deze zit gemonteerd op het moertje welke recht daaronder zit. Die moet ik op de een of andere manier verplaatsen.

Nogmaals bedankt!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-11-2014 18:10 #145909 door Merijn Broeders
Hallo allemaal,

Vandaag heel Nederland gezien. Maar inmiddels wel een B18 rijker. Helaas was de compressie iets minder (4x10 bar), maar in goed overleg toch besloten de motor mee te nemen. Hij loopt prachtig en ziet er verder goed uit (geen lekkages). Gezellig en vlot uitgebouwd met Jaap Rengersen. Bedankt Lars voor de tip!

Ook een gereviseerde set dubbele SU HS6 elders in het land kunnen kopen. Inclusief spruitstuk en prachtige chromen luchtfilters! Uit een prachtige P1800. En een nieuwe waterpomp... Verwendagje dus!

Nu eerst de aandacht naar de motorruimte en het laswerk en mooi spuiten voordat de motor erin gaat. Wel erg koud om echt aan de slag daarmee te gaan...

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2014 13:12 #145927 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, best kans wanneer de motor een paar keer goed warm is geweest en de kleppen goed afgesteld de compressie beter wordt.
De compresssie moet tussen de 10,75 en 12,75 bar zijn.

succes

Johan Geers

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2014 21:04 #145942 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?

"Merijn Broeders" schreef:
inmiddels wel een B18 rijker. Helaas was de compressie iets minder (4x10 bar), maar in goed overleg toch besloten de motor mee te nemen. Hij loopt prachtig en ziet er verder goed uit (geen lekkages). Gezellig en vlot uitgebouwd met Jaap Rengersen. Bedankt Lars voor de tip!

Graag gedaan!
Wat betreft de compressie zou het goed kunnen dat het verschil komt door warm versus koud gemeten plus buitentemperatuur verschil. Ik denk dat de motor toen m'n vader heeft gemeten goed op bedrijfstemperatuur was. Ik begreep dat hij nu maar kort heeft gelopen dan dichten de zuigerveren minder goed af. Dit in combinatie met de kou kan dat verschil zo maar eens verklaren. De olie is dan nog dikker en de accu heeft wat minder fut. Ik ben benieuwd welke compressiewaarden je meet zodra het blok bij jou is ingebouwd en goed is warmgedraaid voor het meten. Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat mijn (Hella) compressietester te optimistisch is.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2014 21:07 #145943 door Merijn Broeders
Hoi Lars,

Ja dat schreef je vader ook al. Ben blij dat te horen! Ga ik weer wat geruster de winter, zeker omdat het blok voor die tijd niet draait. Eerst maar eens goed de motorruimte weer in nieuwstaat brengen en daarna het blok erin hijsen...
Dank voor je bericht!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-12-2014 17:07 #146067 door Merijn Broeders
Toch maar eens even laten zien waar ik aan bezig ben... ;)

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bijlagen:

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-12-2014 17:14 #146068 door Merijn Broeders
Rechts zie je het drijfstanglager van de oude motor en links die van het B20B blok. Het oude blok is inmiddels voor een zacht prijsje verkocht aan iemand die er een 2.3 liter blok van gaat maken. Dus eigenlijk alleen het blok zelf en de drijfstangen worden hergebruikt.

Bijlage img_1248.jpg niet gevonden

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bijlagen:

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-12-2014 17:25 #146069 door Merijn Broeders
Dit is nu de nieuwe uitdaging :( de motorruimte in orde maken. Maandag komt er een plaatwerker kijken. De kachel is er inmiddels uit en is spuitklaar.

Bijlage img_1270.jpg niet gevonden

Twee vraagjes:
ik wil graag mijn oude koppelingsplaat gebruiken. Maar bij welke dikte is dat onverstandig?
Er staat F&S op de koppelingsplaat. Het druklager ontbreekt bij mijn 'nieuwe' versnellingsbak met koppelingshuis. Welk druklager moet ik daarbij nemen? Op de website van Dries Bakkenes staan twee lagers: 271263-L en 3549881-B. Het is overigens een hydraulisch systeem.

Verder heb ik een 123 ignition gekocht voor de B18. Moet ik de condensator en vacuumvervroeger van de huidige verdeler afhalen om te gebruiken met de 123? Het is volgens het model een verdeler voor een B20B. Daarom maar gelijk een 123 aangeschaft nu ik met een B18 ga rijden.

Alvast bedankt maar weer!

Bijlage img_1270.jpg niet gevonden

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD