- Berichten: 86
VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
sinds drie weken zijn wij in het bezit van een mooie Amazon uit '66. (Uiteraard wordt ik ook lid van de vereniging! Complimenten aan dit forum, wat een hoop leesvoer en ervaring!)
Er ligt sinds tien jaar een B20a motor met een destijds gereviseerde/nieuwe gaskop in. De carburateur is een Zenith VN36, dus nog van de oude B18A motor. Ik rij er nu dus enkele weken mee en kom tot de ontdekking dat de motor niet meer in nieuwstaat is (om het zacht uit te drukken). En heb ik een beetje "kat in de zak" gevoel van de aankoop. (alhoewel hij prachtig is en voor de rest in een prima staat is en trouwens ook goed rijdt, zeker tijdens de proefrit). Hopelijk kunnen forumleden mij helpen om een goede keuze te maken.
De problemen:
- koppakking is lek (ivm water in de olie en witte sludge bij de vuldop. In een nacht ca. 8 mm extra water in het carter)
- lekke achterste krukaskeerring
- oliedruk valt weg bij warme motor en hoge toeren (versleten lagerschalen?)
- motor bouwt onderdruk (of overdruk?) op en gooit olie uit de vuldop (versleten zuigerveren?)
- lekke spruitstukpakking (motor sist een beetje, maar vooral dat de uitlaatgassen binnen goed te ruiken zijn)
- slechte compressie:
Cyl. 1: 10 kPa
Cyl. 2: 9 kPa
Cyl. 3: 6,75 kPa
Cyl. 4: 10 kPa
Koppakking vervangen en doorrijden?
Dus wat te doen? Kan het zo zijn dat de slechte compressie op 3 (en eigenlijk op alle cilinders want onder 11 volgens Haynes) te wijten is aan de lekke koppakking en dat (na het lichten van de kop en inspectie van de zuiger/zuigerwanden) een nieuwe koppakking er voor kan zorgen dat we nog een tijd kunnen doorrijden? Of zijn alle mankementen van dien aard dat doorrijden afgeraden wordt. En dus een revisie/ruilmotor nog de enige optie is? (Na de aanschaf is dat natuurlijk een domper wat financiën betreft...)
Combi B20A en Zenith VN36?
We hebben de Amazon gekocht voor toertochten en voor ritten in de omgeving, maar ook om onze Constructam Comet 6T uit '69 (max. 1000kg) te trekken en ermee in NL op vakantie te gaan. Nu las ik dat de B20a daar het meest geschikt voor is qua koppel, vandaar dat ik ook dacht de perfecte match te hebben gevonden toen ik deze tegenkwam. Maar verlies ik nu veel vermogen door de Zenith VN36 op mijn B20A?
Motorkeuze?
Stel dat we toch op zoek moeten naar een andere motor of revisie laten uitvoeren? Wat is dan een aan te raden combinatie? Is terug naar een B18A (zoals deze origineel was, wat ik ook leuk vind) ook te doen met de caravan? Of is dat zonde en is het beter op zoek te gaan naar een goede B20 of een ruilmotor aan te schaffen?
Nu is het zo dat ik de auto gekocht heb omdat ik van sleutelen, onderhoud en poetsen hou, maar een algehele revisie gaat het op dit moment qua tijd en kennis te ver... Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Met vriendelijke groet,
Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
De te lage compressie kan inderdaad komen door een lekke koppakking, een compressie van 9-10 bar is niet giga slecht ook niet giga goed maar zou je prima nog velen km's mee door kunnen rijden.
Wat versta je onder te lage oliedruk dat is eigenlijk zorgwekkender, als deze namelijk ok was zou je kunnen zeggen kop eraf cilinders controleren en nieuwe koppaking ertussen te lage oliedruk duid op versleten lagers en ga je niet giga ver mee komen.
Op de zenith ga je inderdaad verlies krijgen qua vermogen omdat deze niet aangepast is op de b20 makkelijkste is een stromberg carburateur erop te maken.
Een goede b18 kan een caravan goed trekken maar een b20 heeft net dat beetje meer, persoonlijk zou ik bij vervanging/revisie gaan voor de b20
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
Ik heb geen last van de oliedruk als ik gewone ritjes maak, maar als ik op de snelweg boven de 100 km kom dan gaat het olielampje langzaam branden. Als ik gas bij geef dan gaat het lampje harder branden en bij gas los gaat het weer uit. Al blijft het lampje dan licht schijnen.
Er zit trouwens 20W50 in semi-synthetische olie van een huismerk (van de vorige eigenaar). Scandcar adviseerde me om sowieso Millers te gaan gebruiken. Zou dat de olielekkage via de vuldop verminderen?
Dank voor je advies op de B20. Neem ik in overweging!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 317
Als je op gas rijdt , rij je dan lange of voornamelijk korte stukjes (onder de 20 km).
Doe je compressie test nog eens een keer op cilinder 3 maar dan eerst een scheutje olie via t bougiegat er in gooien (millers of huismerk maakt nu niet uit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
20w50 mineraal mag erin.
Zie ook even mijn prive berichtje

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
"jo jo (GAST)" schreef:
ff bij 't begin beginnen , rij je op benzine of op lpg?
Als je op gas rijdt , rij je dan lange of voornamelijk korte stukjes (onder de 20 km).
Doe je compressie test nog eens een keer op cilinder 3 maar dan eerst een scheutje olie via t bougiegat er in gooien (millers of huismerk maakt nu niet uit)
Sinds dat ik hem heb rij ik voornamelijk korte stukjes. Twee keer langere stukken en toen kreeg ik te maken met hetoliedruklampje op de snelweg. Ik rij op LPG. Op benzine rijdt hij slecht. Stoterig en dan moet ik echt met de choke spelen om hem aan de gang te houden stationair. Koud of starten op benzine heb ik nog niet geprobeerd.
Morgen zal ik de compressietest met een scheutje (hoeveel? Zuiger blank?) olie op de cilinder doen. Wat check je daar dan mee? De andere cilinders op dezelfde manier of alleen de derde? Ik zal in ieder geval mijn bevindingen gelijk op het forum posten. Dank!
Verder is de koppakking pas gaan lekken (nu drie dagen) toen ik bezig was met het koelsysteem te spoelen en te reinigen met azijn en er zo'n flesje met spul om radiatoren dicht te maken in is gedaan door de vorige eigenaar. Dit omdat de huidige radiator aan vervanging toe is, en er altijd gewoon kraanwater is gebruikt om te koelen.
Welterusten en tot morgen!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
- Berichten: 86
"Kevin de Leuw" schreef:
Beter is het om met warme motor er een oliedrukmeter aan te hangen anders weet je nog niks, de olie is vermengt met water dit kan ook de te lage oliedruk geven.
20w50 mineraal mag erin.
Zie ook even mijn prive berichtje
Ik heb helaas geen oliedrukmeter tot mijn beschikking. Wel kan ik zeggen dat het lampje ging branden op de snelwegritten toen de koppakking nog heel was. De olie was toen ook nog gewoon zwart/helder en was er geen sludge aan de vuldop. Ik heb elke dag gecheckt en het klepdeksel is sindsdien ook enige malen open geweest ivm kleppen stellen. Ik weet niet of het lampje nu gaat branden, maar het lijkt me niet goed om met zoveel water in je carter de motor zwaar te belasten? Maar dat is een gevoel niet gebaseerd op redenatie...
Ik zal je pb overwegen! Dank!
Morgen eerst maar even compressie meten met olie op de zuiger.
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
Maar als je zegt dat het lampje ging branden voordat je koppakking kapot ging, begin ik te vrezen voor je lagers.
compressie meten met olie op zuiger test je mee of de lekkage in het onderblok zit of in de cilinderkop gaat compressie omhoog zit het in het onderblok bij jou zal de compressie niet noemenswaardig omhoog gaan, succes!
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Meestal wordt de lage compressie veroorzaak door een versleten zuiger/cilinder.
Er zit dan maar een ding op een revisie van het onderblok er van uitgaan dat je cilinderkop nog goed is.
En daar vind je op deze website goede adviesen kijk ook wie de langste garantie geeft is ook belangrijk na revisie.
Je zou natuurlijk ook voor een goed tweede handsblok kunnen kijken er zijn sloperijen die garntie geven dus dat is ok de moeite waard om te bekijken.
Wat je vooraf kan proberen is om de cilinederkop wat strakker aan te trekken kijken of de lek weggaat en dan dikke olie erin 20w50 en kijken of je je oliedruk houdt m.a.w. gaat het lampje niet branden.
Maar als de olie er dan nog steeds uitkomt en je hebt nog steeds een hoge onderdruk dan is het blok versleten.
Bij mij ging het olielampje niet branden maar de olie kwam er langs alle kanten uit en ik ontdekte dit pas op een lange rit de lange rit op lage snelheid afgemaakt en bij thuiskomst na natuurlijk de compressie gemeten te hebben blok eruit gehaald en gewisseld.
Ik heb alleen het onderblok gewisseld daar de cilider kop nog maar twee jaar oud was.
Ik heb mijn onderblok bij Scandcar gehaald die gaf op dat moment een jaar garantie met onbeperkt aantal km.
Maar Scandcar is geen revesiebedrijf dus je koopt gewoon een onderblok van de plank.
Bij een revesiebedrijf zou je af kunnen spreken van wat nog goed is zo te laten en de rest reviseren heb ik de eerste keer gadaan om de kosten te drukken heb toch met dat blok 25jaar gereden.
Ik zou zeggen succes
Je hebt het nodig.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik vrees inderdaad dat het blok aan revisie toe is. (Meestal zijn de lagerschalen ook versleten als de compressie ergens weg is) Maar als de koppakking toch lek is: kop lichten en goed kijken en meten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.