VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2014 22:20 #145673 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Tsja, dat is waar... Maar dan zou je ook geen compressie moeten hebben toch? Ik kan me er wel van alles bij voorstellen. In ieder geval voldoende om me er niet aan te branden. Deze motor laat ik aan me voorbij gaan. Het feit dat hij niet loopt zegt genoeg...

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2014 02:08 #145678 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, als je hem voor vijf tientjes over kan nemen zou ik hem er bij nemen kun je atijd nog zien en voor vijf tientjes kun je geen bult vallen.
Met de B18 ben je voorlopig uit de brand.

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 08:50 #145679 door Merijn Broeders
Goedemorgen!

een motorblok staat ondergedekt op de tuintafel, de B20B staat in de schuur. Johan, ik geloof dat ik ruzie heb als ik nóg een motor ga kopen (om alleen te zien wat er mis aan is...) :lol:

Ik hoop snel bij de B18 van Lars te kunnen kijken. Dat lijkt mij een hele goede oplossing. Compressie meet 4x12 bar.
Ik zat te denken (en dat wil ik graag met jullie delen) om daar een goede dubbele SU HS6 op te zetten met een goede uitlaat om toch wat meer kracht te hebben. Die zit er nu ook op. Een nieuwe nokkenas plaatsen is op dit moment niet aan de orde. Nu heb ik deze gevonden:

www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer

Sowieso ziet het er prachtig uit. Maar ik vroeg me af of je (met bijvoorbeeld een gasmengstuk van Ben Flierman bijvoorbeeld) goed op gas kan rijden met deze set. (Ik wil absoluut ook op benzine kunnen rijden ivm caravan) Ze zijn gereviseerd dus afstellen zou een minder groot probleem moeten zijn, toch?

En wat moet er voor de gasbediening allemaal omgebouwd worden voor deze set?

Hij levert ook prachtige metalen luchtfilters die je volgens de advertentie nooit meer hoef te vernieuwen, slechts schoon te maken. Is dat in combinatie met gas wel verstandig? (Ik las ergens dat de luchttoestroom met gas ook niet te groot moet zijn.)

Kent iemand verder de leverancier?

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2014 09:54 #145680 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, ik heb er ook z'n set op staan.
Ik heb heb B20E motor met K nokkenas en Tinus Techniek gasstukken en een Simons uitlaat incl spruitstuk een OMVL verdamper met op iedere uit gang van de verdamper een gasstuk en dat levert mee als genoeg vermogen.
Als de B18 een A blok is dan win je wel iets met dubbele carbuartor maar het zal niet zijn wat je er van verwacht.
Op gas de Tinus techniek gasstukken is een dikke winst.
Dus wil je op gas met het B18A blok wat je nu gaat kopen kracht winnen is het raadzaam een Tinus Techniek gasstuk er tussen te bouwen.
Maar je had op een van die blokken toch een C nokkenas zitten? Hoe is die, nog goed? Die zou je op termijn ook kunnen gebruiken met een B20 kop en dan dubbele caburator en een rally uitlaat zou dit leuk kunnen gaan bollen.
Je zou het in termijnen op kunnen bouwen eerst de C nokkenas met cilinderkop dan de uitlaat en dan de carbuartors.
Een C nokkenas doet het ook goed met een enkele carburator.
Heb je niet in een keer een hoop kosten.

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 10:32 #145681 door Merijn Broeders
Ik heb inderdaad nog een C nokkenas liggen, die er heel goed uitziet, net zoals de rest van mijn B20B-blok. En een goede B20 kop. De B18 van Lars' vader ziet er nu goed uit (foto's gezien) en draait volgens hem prima, dus op termijn misschien ombouwen, in ieder geval niet gelijk. Maar als ik nu investeer in een goede carburateur dan kan dat met welk blok dan ook goed uitkomen.

Wat ik me wel afvraag als ik een dubbele SU erop zet met gasstukken van TinusTuning of dat mijn verdamper hiermee wel compatibel is... Moet je dan specifiek een verdamper hebben voor SU?

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 11:59 #145683 door Merijn Broeders
Ik heb overigens een OMVL R90/E verdamper. Met een enkele slang, dus dan zou een Y-stuk moeten worden gebruikt. Maar wat ik zo terug lees is dat dit type verdamper prima in staat zou moeten zijn om de dubbele SU's te voeden, toch?

Verdere overweging of dat ik nu ik een dubbele voorpijp moet, ook niet gelijk een Simons uitlaat eronder hang. Scheelt niet zo gek veel qua prijs, alleen jammer dat er net een nieuwe standaard uitlaat onder zit. Marktplaats...
Samen met een 123-ontsteking zou ik uit het B18-blok gelijk een vermogen winnen denken jullie niet?

Ik moet de kosten nog eens op een rijtje zetten, maar je kunt wat te wensen over hebben he? ;)

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2014 16:13 #145684 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Volgens mij heeft de OMVl 90e 2 aansluitingen echter is het mogelijk dat er 1 is afgedopt.
Je kunt inderdaad ook met een Y-stuk werken.
Het voordeel van een Y-stuk is dat je geen 2 slangen van je verdamper naar de carburateurs hebt lopen.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 18:12 #145687 door Merijn Broeders
Bedankt Joost, ik ga eens kijken naar de verdamper.

Ik was vandaag de motorruimte aan het schoonmaken toen ik achter wat minder goede punten kwam. De bovenkant van de rechterkokerbalk zit een groot gat in ter hoogte van het schutbord, de accubak is doorgerot en nog een paar kleine gaatjes in en rondom het schutbord (ook in de binnenpanelen aan de bovenzijde). De kokerbalken zelf vertonen geen zwakke plekken. Nu de motor eruit is, kun je hier nu wel gemakkelijk(er) werken.

Ik heb inmiddels de gegevens van een lasser in de buurt gekregen, maar waar kom ik aan een goede accubak? Uit een andere auto? Hij is niet te zien op de verschillende onderdelensites.

Dan maar de hele motorruimte opknappen...

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 18:28 #145688 door Merijn Broeders
Herstel: lasser heeft pas tijd na de winter. Gaat hem dus niet worden. Iemand tips?

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-11-2014 02:26 #145695 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, als je met Tinus techniek gasstukken werkt moet je een gasstuk per uitgang doen zeker als het blok een beetje gekieteld is.
Ik heb het ook geprobeert met een Ystuk maar kwam gewoon tekort.
Als je een enkele carburator heb en een TT gasstuk kun je het met een gewone verdamper met een uitgang aan je moet dan wel bij de restrictie in de slang bijna open zetten.

succes.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD