VA: goed begin: motorrevisie?

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2014 00:19 #145445 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, kijk eens op marktplaats staan genoeg tweede hands micrometers te koop misschien staat er iets bij van je gading.


succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2014 08:30 #145446 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?

"Johan Geers" schreef:
Beste Merijn, kijk eens op marktplaats staan genoeg tweede hands micrometers te koop misschien staat er iets bij van je gading.


succes

Johan Geers


Onlangs ook een blok uit elkaar getrokken dit was een B20 die al opgeboord was naar een B21 zelfs met de eerste overmaat zuiger.
Opzich zag de cilinderwand er redelijk uit geen rand bovenin echter waren de hoon krassen zo goed als verdwenen.
Ik ben met de losse zuigers en het onderblok naar een revisie bedrijf gegaan om op te laten meten daar bleek al snel
dat de zuigers nog goed waren maar de cilinderwand de vorm had van een zandloper.
Als de cilinderwand opgemeten word word dit gedaan met een 3-punts meter anders gaat het niet lukken.
Ik heb nu 4 nieuwe Mahle zuigers gekocht met zuigerveren het is de 2e overmaat (93mm).
Ik heb ze via E-bay gekocht in Australie en met verzenden erbij ben ik nog geen 140Euro kwijt.

Wil je je blok netjes in orde maken dan raad ik aan om op je gemak 4 zuigers te zoeken met een overmaat en het blok naar deze
maat te laten hoonen.
Het hoonen/boren zal ongeveer 50Euro per cilinder kosten.
Het is natuurlijk wel even zoeken naar zuigers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-11-2014 23:36 #145475 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,

Ik heb een set telescopische kalibers gekocht om op drie punten in de cilinder te kunnen meten (ook onderaan bijvoorbeeld) en dan in langsrichting en dwarsrichting. Dus 6 meetwaardes per cilinders. Heb ze alleen nog niet binnen...
Morgen ga ik in ieder geval de drijfstanglagers en de krukaslagers meten en zal gelijk kijken naar de nokkenas. Ik zal de waarden dan op het forum zetten. Als ik mijn handen schoon krijg zet ik ook wat foto's erop ;)

Groet!

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2014 14:30 #145498 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, ik heb een beetje zitten googlen de laatste is wel erg goedkoop zou je eens naar kunnen informeren.
www.ipdusa.com/products/8316/110 ... 9-1973-b20
www.volvo1800-120parts.com.au/vo ... engine.htm
volvoonderdelen.com/EnginePenta/ ... nguage/nl/
dutch.alibaba.com/product-gs/pis ... 89337.html
dutch.alibaba.com/product-gs/hot ... 70350.html

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2014 16:49 #145502 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?

Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /var/www/vhosts/volvoklassiekervereniging.nl/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-11-2014 07:55 #145525 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dank Joost en Johan!

Dat ga ik eens goed bekijken! Alleen zit je dan nog met invoerrechten en BTW toch? Als het van buiten EU-landen komt.
Beide blokken zijn trouwens 6-gats. Dat maakt verder toch niet uit?
Kun je zo maar zonder problemen/risico's het blok opboren naar 2,1 liter? Win je er vermogen/koppel mee als de rest van de configuratie een c-nokkenas blijft, samen met een Stromberg of dubbele SU? En natuurlijk mijn oude kop?

Gisteren trouwens de oude motor uit de Amazon gehaald en de zuigers verwijderd. De drijfstanglagers zijn compleet versleten! Alles koperkleurig, soms met forse groeven in het lager. De zuigers zelf zien er dan weer beter uit dan diegene in mijn nieuwe blok. Ik ben ze gisteren gaan meten en het betreffen cilinders in de tweede overmaat, en ze zijn nog bijna helemaal rond. Heeft het zin om überhaupt na te meten of deze cilinders in het nieuwe blok zouden gaan. Of raden jullie dat af?

Maandag bel ik een motorrevisie bedrijf hier in de buurt om te informeren voor boren en honen van het blok. Vandaag eerst maar eens Sinterklaas in ons dorp binnen halen!

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2014 11:42 #145528 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, als het blok in je auto een tweede overmaat is en het gekochte blok nog orgineel zou je er aan kunnen denken om het gekochte blok op te laten boren naar de tweede overmaat mits de zuigers (tweede overmaat) nog goed zijn.
Hoe is de speling tussen zuigers en cilinderwand van het blok wat in je auto lag? Is dit nog goed dan zou je er aan kunnen denken om de krukas van het gekochte blok met nieuwe lagerschalen over te zetten in het blok wat in je auto lag.
Ik zou nooit de bestaande lagerschalen mee overnemen want voor het geld van lagerschalen hoef je het niet te laten die zijn zo duur niet.
Ik zou ten alle tijde nieuw zuigeren monteren.

we horen het wel.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-11-2014 17:08 #145561 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,

Ik heb de motor dit weekend opgemeten en de lagers zijn nog als nieuw. Alleen de zuigers zijn minder, maar drijfstanglagers en hoofdlagers zijn allemaal heel goed. Ook de nokkenas is prima. Het oude blok daarentegen heeft wat meer kilometers gezien en in ieder geval geen revisie.

Op dit moment zijn de plannen iets gewijzigd. Ik ga zaterdag kijken naar een complete motor die een goede compressie heeft (11 koud gemeten). Qua hoeveelheid arbeid die aan het andere onderblok nog moet gebeuren is dit een serieus alternatief, financieel vergelijkbaar. Ziet mijn vrouw me ook nog eens 's avonds...

Zal natuurlijk alles goed nakijken en compressie meten als ik er ben. Hou jullie op de hoogte!

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-11-2014 17:11 #145562 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Zit dadelijk wel (als alles doorgaat) met een goed onderblok (B20b) en een onderblok (B20a) wat aan revisie toe is. Als jullie nog iemand weten die er een zoekt dan hou ik me aanbevolen. Ik kan mijn schuur zo amper in...

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2014 00:57 #145570 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, heb ik ook een keer gehad een blok koud goede compressie maar achteraf was de zaak toch versleten lagers en cilinders.
Ze kunnen van te voren wel wat olie op de zuigers hebben gegoooid en dan meet je een hoge compressie.
Dus mijn advies zorg dat je de motor kan laten draaien of maak heel goede afspraken met de eigenaar en neem iemand mee die het kan bevestigen iemand groot en sterk.
Als de verkoper dan een onzekere houding aanneemt door jou grote sterke vriend dan weet je het al.
Je kunt er misschien om lachen maar ik vertel je het helpt want die verkoper wil jou grote vriend niet terug zien.
Deze motoren zijn meestal verschrikklijk oud en historie moet je maar op die man zijn blauwe ogen geloven of als het een sloper is garantie proberen te krijgen.

Voor dat je het weet heb je andermans ellende.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD