VA: goed begin: motorrevisie?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Johan Geers" schreef:
Beste Merijn, kijk eens op marktplaats staan genoeg tweede hands micrometers te koop misschien staat er iets bij van je gading.
succes
Johan Geers
Onlangs ook een blok uit elkaar getrokken dit was een B20 die al opgeboord was naar een B21 zelfs met de eerste overmaat zuiger.
Opzich zag de cilinderwand er redelijk uit geen rand bovenin echter waren de hoon krassen zo goed als verdwenen.
Ik ben met de losse zuigers en het onderblok naar een revisie bedrijf gegaan om op te laten meten daar bleek al snel
dat de zuigers nog goed waren maar de cilinderwand de vorm had van een zandloper.
Als de cilinderwand opgemeten word word dit gedaan met een 3-punts meter anders gaat het niet lukken.
Ik heb nu 4 nieuwe Mahle zuigers gekocht met zuigerveren het is de 2e overmaat (93mm).
Ik heb ze via E-bay gekocht in Australie en met verzenden erbij ben ik nog geen 140Euro kwijt.
Wil je je blok netjes in orde maken dan raad ik aan om op je gemak 4 zuigers te zoeken met een overmaat en het blok naar deze
maat te laten hoonen.
Het hoonen/boren zal ongeveer 50Euro per cilinder kosten.
Het is natuurlijk wel even zoeken naar zuigers.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Ik heb een set telescopische kalibers gekocht om op drie punten in de cilinder te kunnen meten (ook onderaan bijvoorbeeld) en dan in langsrichting en dwarsrichting. Dus 6 meetwaardes per cilinders. Heb ze alleen nog niet binnen...
Morgen ga ik in ieder geval de drijfstanglagers en de krukaslagers meten en zal gelijk kijken naar de nokkenas. Ik zal de waarden dan op het forum zetten. Als ik mijn handen schoon krijg zet ik ook wat foto's erop

Groet!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
www.ipdusa.com/products/8316/110 ... 9-1973-b20
www.volvo1800-120parts.com.au/vo ... engine.htm
volvoonderdelen.com/EnginePenta/ ... nguage/nl/
dutch.alibaba.com/product-gs/pis ... 89337.html
dutch.alibaba.com/product-gs/hot ... 70350.html
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Rendering Error in layout Message/Item: Kunena\Forum\Libraries\BBCode\KunenaBBCodeLibrary::renderEbayLayout(): Argument #1 ($ItemID) must be of type int, string given, called in /var/www/vhosts/volvoklassiekervereniging.nl/domains/volvoklassiekervereniging.nl/public_html/libraries/kunena/src/BBCode/KunenaBBCode.php on line 304. Please enable debug mode for more information.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Dat ga ik eens goed bekijken! Alleen zit je dan nog met invoerrechten en BTW toch? Als het van buiten EU-landen komt.
Beide blokken zijn trouwens 6-gats. Dat maakt verder toch niet uit?
Kun je zo maar zonder problemen/risico's het blok opboren naar 2,1 liter? Win je er vermogen/koppel mee als de rest van de configuratie een c-nokkenas blijft, samen met een Stromberg of dubbele SU? En natuurlijk mijn oude kop?
Gisteren trouwens de oude motor uit de Amazon gehaald en de zuigers verwijderd. De drijfstanglagers zijn compleet versleten! Alles koperkleurig, soms met forse groeven in het lager. De zuigers zelf zien er dan weer beter uit dan diegene in mijn nieuwe blok. Ik ben ze gisteren gaan meten en het betreffen cilinders in de tweede overmaat, en ze zijn nog bijna helemaal rond. Heeft het zin om überhaupt na te meten of deze cilinders in het nieuwe blok zouden gaan. Of raden jullie dat af?
Maandag bel ik een motorrevisie bedrijf hier in de buurt om te informeren voor boren en honen van het blok. Vandaag eerst maar eens Sinterklaas in ons dorp binnen halen!
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Hoe is de speling tussen zuigers en cilinderwand van het blok wat in je auto lag? Is dit nog goed dan zou je er aan kunnen denken om de krukas van het gekochte blok met nieuwe lagerschalen over te zetten in het blok wat in je auto lag.
Ik zou nooit de bestaande lagerschalen mee overnemen want voor het geld van lagerschalen hoef je het niet te laten die zijn zo duur niet.
Ik zou ten alle tijde nieuw zuigeren monteren.
we horen het wel.
succes
Johan Geers
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Ik heb de motor dit weekend opgemeten en de lagers zijn nog als nieuw. Alleen de zuigers zijn minder, maar drijfstanglagers en hoofdlagers zijn allemaal heel goed. Ook de nokkenas is prima. Het oude blok daarentegen heeft wat meer kilometers gezien en in ieder geval geen revisie.
Op dit moment zijn de plannen iets gewijzigd. Ik ga zaterdag kijken naar een complete motor die een goede compressie heeft (11 koud gemeten). Qua hoeveelheid arbeid die aan het andere onderblok nog moet gebeuren is dit een serieus alternatief, financieel vergelijkbaar. Ziet mijn vrouw me ook nog eens 's avonds...
Zal natuurlijk alles goed nakijken en compressie meten als ik er ben. Hou jullie op de hoogte!
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ze kunnen van te voren wel wat olie op de zuigers hebben gegoooid en dan meet je een hoge compressie.
Dus mijn advies zorg dat je de motor kan laten draaien of maak heel goede afspraken met de eigenaar en neem iemand mee die het kan bevestigen iemand groot en sterk.
Als de verkoper dan een onzekere houding aanneemt door jou grote sterke vriend dan weet je het al.
Je kunt er misschien om lachen maar ik vertel je het helpt want die verkoper wil jou grote vriend niet terug zien.
Deze motoren zijn meestal verschrikklijk oud en historie moet je maar op die man zijn blauwe ogen geloven of als het een sloper is garantie proberen te krijgen.
Voor dat je het weet heb je andermans ellende.
succes
Johan Geers