VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 09:51 #145623
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hoi Johan, dat zal ik zeker in overweging nemen. Zal zelf nog wel even naar de sportschool gaan
we gaan sowieso met z'n tweeën.
De motor komt te koop nadat de oude eigenaar een ongeluk heeft gehad. Tragisch, maar hij is daarbij overleden. Het risico is dat hij daarbij in het water gereden is. De motor loopt wel weer. De motor is door de verkoper gespoeld met twee keer nieuwe olie. De auto zelf was voor het ongeluk meer dan keurig onderhouden. Het is volgens de verkoper dan ook geen sloopauto waarvan alles al is afgeragd. We zullen het zien.
Voor zaterdag heb ik in ieder geval op mijn lijstje staan dat de motor goed warm moet zijn voordat we de compressie gaan meten. Carburateur zag er goed uit en het luchtfilter is droog gebleven. De uitlaat is boven water gebleven. Volgens verkoper dan. Verder probeer ik goed alles te checken. Als er nog tips zijn, dan hoor ik dat graag.
Groet Merijn

De motor komt te koop nadat de oude eigenaar een ongeluk heeft gehad. Tragisch, maar hij is daarbij overleden. Het risico is dat hij daarbij in het water gereden is. De motor loopt wel weer. De motor is door de verkoper gespoeld met twee keer nieuwe olie. De auto zelf was voor het ongeluk meer dan keurig onderhouden. Het is volgens de verkoper dan ook geen sloopauto waarvan alles al is afgeragd. We zullen het zien.
Voor zaterdag heb ik in ieder geval op mijn lijstje staan dat de motor goed warm moet zijn voordat we de compressie gaan meten. Carburateur zag er goed uit en het luchtfilter is droog gebleven. De uitlaat is boven water gebleven. Volgens verkoper dan. Verder probeer ik goed alles te checken. Als er nog tips zijn, dan hoor ik dat graag.
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 12:36 #145626
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, probeer ook de versnellingsbak er bij te krjgen, die van jou was toch slecht.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 10:06 #145645
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Hoi Johan, ik probeer de hele set te krijgen. Ik had ook al een nieuwe versnellingsbak gekocht (gebruikt natuurlijk) maar als de aandrijving in zijn geheel kan worden uitgebouwd en weer kan worden ingebouwd heeft dat mijn voorkeur inderdaad.
Gisteren hoorde ik van de verkoper dat hij hem nog niet aan de praat kreeg. Uitlaat zat vol met water, en die heeft hij nu weggeslepen. Maar de carburateur was gewend om op LPG te lopen. De LPG-installatie heeft de brandweer vernield oftewel permanent losgekoppeld en op benzine loopt hij dus nu niet... Dus of het mogelijk gaat worden om de motor te laten lopen? Hij zou proberen een andere carburateur erop te zetten en zo te kijken. Voor mij is het wel een voorwaarde dat het spul (goed) loopt voordat ik het eruit ga halen.
Ik hou jullie op de hoogte,
Merijn
Gisteren hoorde ik van de verkoper dat hij hem nog niet aan de praat kreeg. Uitlaat zat vol met water, en die heeft hij nu weggeslepen. Maar de carburateur was gewend om op LPG te lopen. De LPG-installatie heeft de brandweer vernield oftewel permanent losgekoppeld en op benzine loopt hij dus nu niet... Dus of het mogelijk gaat worden om de motor te laten lopen? Hij zou proberen een andere carburateur erop te zetten en zo te kijken. Voor mij is het wel een voorwaarde dat het spul (goed) loopt voordat ik het eruit ga halen.
Ik hou jullie op de hoogte,
Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 11:52 #145647
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Merijn, warrig verhaal motor loopt en is gespoeld, wat dat ook moge inhouden, nu blijkt de motor niet te lopen dus kan ook niet gespoeld zijn. Bij zulke verhalen gaan bij mij de alarmbellen rinkelen, pas op snij je niet in de vingers.
suc6
suc6
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 12:05 #145648
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Ja klopt, ik ben ook wat huiverig. Maar de vorige keer heb ik ook afgezien van de aankoop, dus als het mij niet zint doe ik dat weer. Over dat de motor eerst liep en toen niet meer is niets meer dan dat ik dat verkeerd begrepen heb van de verkoper (Amazon-parts) Hij heeft de motor met olie en een additief gespoeld en met de startmotor de motor aan het draaien gekregen. Hij start echter niet op brandstof, maar geeft volgens hem alleen een plof. Ook met remmenreiniger wil hij niet starten. Toen heeft hij de uitlaat opengeslepen en bleek dat deze vol met water zat. Alleen daarna nog geen start. Waarschijnlijk is de sproeiernaald weggesleten dus loopt hij ook niet of amper op benzine. We wachten af. Alarmbellen rinkelen tot hij loopt en er een goed onderzoek heeft plaatsgevonden 
Groet Merijn

Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
21-11-2014 13:05 #145649
door Lars Rengersen
Water in het blok op andere plekken dan het koelsysteem lijkt me geen goede combinatie.
Voor je het weet staat er roest op de cilinderwanden, etc.
Mijn vader heeft nog een goede B18 over (staat echter niet actief te koop nu, maar is het wel).
Dit nu nog ingebouwd in de auto dus is mee proef te rijden. Warme compressietest gedaan met goede resultaten (exacte cijfers zou ik moeten navragen). Mail maar mocht je interesse hebben. Blok gaat er trouwens uit wegens aanschaf en inbouw van een getuned blok.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?
In dat geval zou ik het hele blok links laten liggen."Merijn Broeders" schreef:
Uitlaat zat vol met water....
Water in het blok op andere plekken dan het koelsysteem lijkt me geen goede combinatie.
Voor je het weet staat er roest op de cilinderwanden, etc.
Mijn vader heeft nog een goede B18 over (staat echter niet actief te koop nu, maar is het wel).
Dit nu nog ingebouwd in de auto dus is mee proef te rijden. Warme compressietest gedaan met goede resultaten (exacte cijfers zou ik moeten navragen). Mail maar mocht je interesse hebben. Blok gaat er trouwens uit wegens aanschaf en inbouw van een getuned blok.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 14:24 #145652
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, ik zou gelijk voor dat blok van Lars gaan is misschien wel 14 pk minder maar wel een betrouwbaar adres.
Je zou dat blok altijd nog op kunnen voeren door er een andere nokkenas en een B20 kop er op te zetten, doe je niet meer onder voor een B20 blok.
Kun je ook op je dooie gemak bekijken wat je met de andere motoren doet.
succes
Johan Geers
Je zou dat blok altijd nog op kunnen voeren door er een andere nokkenas en een B20 kop er op te zetten, doe je niet meer onder voor een B20 blok.
Kun je ook op je dooie gemak bekijken wat je met de andere motoren doet.
succes
Johan Geers
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 14:33 #145653
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Ik heb Lars een mail gestuurd Johan...

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 17:16 #145659
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Telefoontje gehad van de verkoper van de "watermotor": hij krijgt hem niet aan de praat. Hij zegt dat alles wat vernieuwd kan worden vernieuwd is: bobine, ontsteking, kabels en de hele mikmak. Vonk is gemeten met apparatuur en is prima. verschillende bougies geprobeerd. Hij heeft een goede compressie waardoor hij waterslag, verbrande kleppen uitsluit. Hij probeert hem te starten met remmenreiniger in de carburateur maar meer dan een plof laat de B20 niet horen. Ziet er naar uit dat hij is overleden.
Buiten het feit dat het wel heel onaantrekkelijk is om deze motor te kopen ben ik nu wel benieuwd waarom hij niet draait! Ik zou hem bijna kopen uit nieuwsgierigheid. (dus niet, maar bij wijze van spreken...
)
We zijn dus weer terug bij af denk ik...
Buiten het feit dat het wel heel onaantrekkelijk is om deze motor te kopen ben ik nu wel benieuwd waarom hij niet draait! Ik zou hem bijna kopen uit nieuwsgierigheid. (dus niet, maar bij wijze van spreken...

We zijn dus weer terug bij af denk ik...
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 22:00 #145669
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Als een boot met buitenboord motor lopend onder water gaat, kun je die motor weggooien. De plotselinge afkoeling is funest. Ik denk dat dit voor automotoren niet anders is. Vrij duidelijk dat hij niet loopt, zou me niet verbazen dat de cilinders gescheurd zijn.