- Berichten: 86
VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
04-03-2015 20:02 #149207
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Bedankt voor jullie antwoorden. Kan ik - als ik zover geraak - de 123 goed aansluiten! Ik zal eerst testen of de stroom - als ik start via de startknop - wegvalt. Dat is dan helemaal makkelijk. Anders prik ik hem vanaf de plus van de startknop erbij. In ieder geval geen ingewikkelde veranderingen dus.
Ik woon in Wamel, Ed. Niet zover van Arnhem, althans we komen er soms. Kun je mij de naam van die leverancier geven of het merk van het product?
Ik woon in Wamel, Ed. Niet zover van Arnhem, althans we komen er soms. Kun je mij de naam van die leverancier geven of het merk van het product?
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
12-03-2015 22:29 #149441
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,
even met mijn nieuwe B18 bezig geweest. Ik heb inmiddels de carterontluchting geverfd en heb hem even in de motor gehangen. Wat blijkt: het buisje zit ter hoogte van de aluminium versteviging en dus scheef voor zijn werk. zie de foto... Klopt dit en wat moet ik doen om dit normaal gemonteerd te krijgen? (Komt dit misschien omdat dit verstevigingsdeel van een B20 af komt?)
Verder vond ik een kastje onder het dashboard met een mysterieus rood lichtje en twee kabeltjes. Het kastje was ook geplakt vlakbij de stuurkolom, maar hing los. De kabels gingen allebei richting het zekeringenkastje en zaten elk om een kabel gewikkeld (dus beiden plus) en daarmee aangesloten. Weet iemand wat dit voor een ding is? En heb ik het nodig?
:oops:
even met mijn nieuwe B18 bezig geweest. Ik heb inmiddels de carterontluchting geverfd en heb hem even in de motor gehangen. Wat blijkt: het buisje zit ter hoogte van de aluminium versteviging en dus scheef voor zijn werk. zie de foto... Klopt dit en wat moet ik doen om dit normaal gemonteerd te krijgen? (Komt dit misschien omdat dit verstevigingsdeel van een B20 af komt?)
Verder vond ik een kastje onder het dashboard met een mysterieus rood lichtje en twee kabeltjes. Het kastje was ook geplakt vlakbij de stuurkolom, maar hing los. De kabels gingen allebei richting het zekeringenkastje en zaten elk om een kabel gewikkeld (dus beiden plus) en daarmee aangesloten. Weet iemand wat dit voor een ding is? En heb ik het nodig?
:oops:
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1268
12-03-2015 23:08 #149444
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dat is zeker een raadselachtig kastje 
Bij kastjes denk ik dan al snel aan startonderbrekers,alarmen ontstoring en dat soort spul.
Maar twee draden is wel erg weinig om bovengenoemde kastjes te laten werken.
Liepen de draden naar verschillende zekeringen of naar één dezelfde zekering?
Zaten de draden ook elektrisch verbonden, met de koperen kernen aan elkaar gedraaid of zaten ze er alleen omheen als een soort pulsopnemer bij bijvoorbeeld een LPG-motor-loopt-relais?
Kan je het kastje eens open maken en een foto van het evt. printje maken aan voor en achterzijde?
Nodig heb je het waarschijnlijk niet, hooguit als men op andere plaatsen ook nog iets gefriemeld heeft maar dat valt nu slecht te beoordelen.
groet, Jan

Bij kastjes denk ik dan al snel aan startonderbrekers,alarmen ontstoring en dat soort spul.
Maar twee draden is wel erg weinig om bovengenoemde kastjes te laten werken.
Liepen de draden naar verschillende zekeringen of naar één dezelfde zekering?
Zaten de draden ook elektrisch verbonden, met de koperen kernen aan elkaar gedraaid of zaten ze er alleen omheen als een soort pulsopnemer bij bijvoorbeeld een LPG-motor-loopt-relais?
Kan je het kastje eens open maken en een foto van het evt. printje maken aan voor en achterzijde?
Nodig heb je het waarschijnlijk niet, hooguit als men op andere plaatsen ook nog iets gefriemeld heeft maar dat valt nu slecht te beoordelen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
13-03-2015 00:53 #149448
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Komt dit misschien omdat dit verstevigingsdeel van een B20 af komt? JA
De b18 heeft die inderdaad niet en dan loopt je pijpje vrij.
Kastje , misschien zit er een piepertje in? zou een verlichtingsverklikker kunnen zijn ,maar dat is gok werk zo.
De b18 heeft die inderdaad niet en dan loopt je pijpje vrij.
Kastje , misschien zit er een piepertje in? zou een verlichtingsverklikker kunnen zijn ,maar dat is gok werk zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-03-2015 09:24 #149452
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Het kastje is een lichtverklikker, denk ik.
Wat betreft je carterontluchtingspijpje, daar is aan geknoeid, hij hoort recht te zitten en er zit (origineel) een bevestigingsoog tpv van de carterbout, daar zit hij ook mee vast.
Zoek je een originele in fris rood, die wel past, kun je bij mij aanschaffen voor 10 euro.
Wat betreft je carterontluchtingspijpje, daar is aan geknoeid, hij hoort recht te zitten en er zit (origineel) een bevestigingsoog tpv van de carterbout, daar zit hij ook mee vast.
Zoek je een originele in fris rood, die wel past, kun je bij mij aanschaffen voor 10 euro.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
13-03-2015 17:36 #149458
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic VA: goed begin: motorrevisie?
kastje is inderdaad een aftermarket lampverklikker.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
13-03-2015 17:56 #149459
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dank allemaal, nu begrijp ik ook de wijze van aansluiten. Ik dacht dat het vast geen functie had, maar dit is wel erg fijn om gewaarschuwd te worden als de lampen nog aan staan. Aangezien ze bij onze V50 automatisch uitgaan is de kans groot dat ik dat ga vergeten!
Voor wat betreft de carterontluchting: er lijkt niet aan geknoeid te zijn. En de bevestigingslip zit precies ter hoogte van een carterpanbout. Alleen zit dat verstevigingsdeel dus in de weg. Maar: als dat ding van een B20 is en dus niet past op een B18, wat zit er dan normaal op een B18? Kan ik dan beter een ander verstevigingsdeel ergens vandaag peuteren of voor een rechte carterontluchting gaan zoals Ed voorstelt? En zit je dan niet in een verschil met diameter in het blok? Een B18 heeft toch een kleiner gat in het blok? Ik heb nog wel een carterontluchting voor een B20 liggen (met een pijpje omhoog).
Groet Merijn
Voor wat betreft de carterontluchting: er lijkt niet aan geknoeid te zijn. En de bevestigingslip zit precies ter hoogte van een carterpanbout. Alleen zit dat verstevigingsdeel dus in de weg. Maar: als dat ding van een B20 is en dus niet past op een B18, wat zit er dan normaal op een B18? Kan ik dan beter een ander verstevigingsdeel ergens vandaag peuteren of voor een rechte carterontluchting gaan zoals Ed voorstelt? En zit je dan niet in een verschil met diameter in het blok? Een B18 heeft toch een kleiner gat in het blok? Ik heb nog wel een carterontluchting voor een B20 liggen (met een pijpje omhoog).
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-03-2015 19:17 #149462
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Een B20 heeft geen pijpje naar beneden maar daar is de boel dmv een slang keurig aan de inlaat verbonden, zodat de eventuele viezigheid niet in de natuur terecht komt. De latere B18s hadden het trouwens ook al..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-03-2015 19:47 #149463
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ik zou deze carterontluchting gewoon gebruiken.
Misschien iets verbuigen zodat hij niet tegen de steun aan kan trillen.
Voor de mooi zou je het lipje met nog een plaatje kunnen verlengen zodat hij ook onderaam vast zit.
Er is volgens mij ook een uitvoering zonder lipje dus echt nodig is dat niet.
Misschien iets verbuigen zodat hij niet tegen de steun aan kan trillen.
Voor de mooi zou je het lipje met nog een plaatje kunnen verlengen zodat hij ook onderaam vast zit.
Er is volgens mij ook een uitvoering zonder lipje dus echt nodig is dat niet.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
16-03-2015 09:11 #149497
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ik heb precies hetzelfde 'probleem'.
Van alu strip heb ik een nieuw (iets langer) houdertje gemaakt. Los laten hangen lijkt me geen goed idee. Als het kan trillen heb je meer kans dat er scheurtjes ontstaan en grotere kans op gekke trillingen/geluiden.
Van alu strip heb ik een nieuw (iets langer) houdertje gemaakt. Los laten hangen lijkt me geen goed idee. Als het kan trillen heb je meer kans dat er scheurtjes ontstaan en grotere kans op gekke trillingen/geluiden.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.