- Berichten: 86
VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-01-2015 07:54 #147156
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Willy, heel hartelijk dank voor het nazoekwerk en je antwoord. Excuus dat ik zo laat reageer... Weer begonnen met werken na de vakantie...
Ik ga het druklager van 43 mm op mijn lijstje zetten in ieder geval.
Vanavond haal ik de Amazon weer op. Ik was hem even om het slijpsel en stof eraf te krijgen en dan gaat hij gelijk door naar de stalling denk ik. Hopelijk snel weer beter weer dat we weer verder kunnen!
Groet Merijn
Ik ga het druklager van 43 mm op mijn lijstje zetten in ieder geval.
Vanavond haal ik de Amazon weer op. Ik was hem even om het slijpsel en stof eraf te krijgen en dan gaat hij gelijk door naar de stalling denk ik. Hopelijk snel weer beter weer dat we weer verder kunnen!
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 94
18-01-2015 20:18 #147500
door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,
inmiddels staat de Amazon veilig en schoon in de stalling. Wachtend op beter weer! Op de foto zit hij nog onder het stof. Maar wel klaar om gelakt te worden in het voorjaar! Van het weekend een trekhaak van Brinks met typeplaatje gekocht. Dus ongemotoriseerd kan de caravan er toch al achter. Toch beter dan achter de Focus :lol:
Van de week heb ik mijn onlangs aangeschafte gereviseerde set dubbele SU's eens in elkaar gezet. Ze komen van een P1800 af die er net 500 km mee heeft gereden. Gezien de staat van de set geloof ik dat wel. Bijna elk boutje zit erbij dus dat is mooi. Ik zie nog wel tegen het fijnafstellen van de motor op. Maar eerst maar eens even de boel erin krijgen.
Verder nog weinig vooruitgang. Zoals gezegd is beter en warmer weer welkom!
inmiddels staat de Amazon veilig en schoon in de stalling. Wachtend op beter weer! Op de foto zit hij nog onder het stof. Maar wel klaar om gelakt te worden in het voorjaar! Van het weekend een trekhaak van Brinks met typeplaatje gekocht. Dus ongemotoriseerd kan de caravan er toch al achter. Toch beter dan achter de Focus :lol:
Van de week heb ik mijn onlangs aangeschafte gereviseerde set dubbele SU's eens in elkaar gezet. Ze komen van een P1800 af die er net 500 km mee heeft gereden. Gezien de staat van de set geloof ik dat wel. Bijna elk boutje zit erbij dus dat is mooi. Ik zie nog wel tegen het fijnafstellen van de motor op. Maar eerst maar eens even de boel erin krijgen.
Verder nog weinig vooruitgang. Zoals gezegd is beter en warmer weer welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
01-03-2015 21:11 #149057
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,
het werk aan de Amazon heeft even stil gelegen, maar nu de lente in de aantocht is zijn we weer begonnen tussen de bedrijven door. Lekker warm in de stalling waar hij staat. En gelijk een vraagje. De motorruimte is nu helemaal leeg en roestvrij. Nog goed ontvetten, schuren en dan wil ik gaan verven. Ik wil het zelf spuiten, maar welke ondergrond gebruiken jullie daarvoor? Eerst doe ik sowieso menie op de kale plekken, maar zouden jullie voor grijze primer/grondverf gaan (er moet robijnrood op) of een andere kleur. Welk merk heeft jullie voorkeur?
Hieronder een foto van de stand van zaken nu:
Alleen de stuurinrichting, de kabelboom (geheel los verder) en de koppelingscilinder zit er nog in.
Ook even de trekhaak eronder gezet, ligt hij niet meer in de weg:
Ik hoor het graag!
het werk aan de Amazon heeft even stil gelegen, maar nu de lente in de aantocht is zijn we weer begonnen tussen de bedrijven door. Lekker warm in de stalling waar hij staat. En gelijk een vraagje. De motorruimte is nu helemaal leeg en roestvrij. Nog goed ontvetten, schuren en dan wil ik gaan verven. Ik wil het zelf spuiten, maar welke ondergrond gebruiken jullie daarvoor? Eerst doe ik sowieso menie op de kale plekken, maar zouden jullie voor grijze primer/grondverf gaan (er moet robijnrood op) of een andere kleur. Welk merk heeft jullie voorkeur?
Hieronder een foto van de stand van zaken nu:
Alleen de stuurinrichting, de kabelboom (geheel los verder) en de koppelingscilinder zit er nog in.
Ook even de trekhaak eronder gezet, ligt hij niet meer in de weg:
Ik hoor het graag!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
03-03-2015 17:34 #149144
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Een vraag over de 123 ontsteking. Ik heb een set gekocht en ik lees overal dat ik hem aan moet sluiten op een + die permanent aan blijft. Als mogelijke oplossingen lees ik een relais vanaf de startmotor en de + van de pantserkabel van de bougie. Nu heb ik een startknop naast mijn sleutel waar altijd spanning op staat. Ook als de sleutel eruit is. Kan ik de 123 ignition daar direct op aansluiten? Of krijg ik dan problemen? (bijvoorbeeld dat de ontsteking ook direct zonder sleutel aan de accu zit en je dus met de startknop zo kan wegrijden misschien?) Of geef ik zo het antwoord al? Omzeil je dat als je de pantserkabel openmaakt?
Groet Merijn
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
03-03-2015 18:11 #149148
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Er hoeft niet altijd spanning op de 123 ontsteking te staan hoor. Mits je bij het starten maar een punt hebt waar 12v op blijft staan.
lees hier maar verder
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...123-ontsteking-html/
lees hier maar verder
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...123-ontsteking-html/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 86
03-03-2015 18:27 #149152
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dank Jo Jo, ik begrijp dat de 123 alleen spanning nodig heeft tijdens het starten en daarna niet meer? Wat is er op tegen om de 123 dan aan te sluiten rechtstreeks op de accu (maw de constante draad aan de bij mij gemonteerde startknop?).
Het voordeel van deze setup zou zijn dat ik de diode-setup niet nodig ga hebben en de pantserkabel intact laat ivm diefstalpreventie. Het contactslot schakelt dan nu nog de bobine.
Ik zie wel een paar keer voorbij komen dat het verstandig is om een nieuwe, sterke bobine aan te schaffen. (het artikel vermeldt zelfs dat de 123 kapot kan gaan? Snap ik nog niet helemaal, maar ga erin duiken.)
Groet Merijn
Het voordeel van deze setup zou zijn dat ik de diode-setup niet nodig ga hebben en de pantserkabel intact laat ivm diefstalpreventie. Het contactslot schakelt dan nu nog de bobine.
Ik zie wel een paar keer voorbij komen dat het verstandig is om een nieuwe, sterke bobine aan te schaffen. (het artikel vermeldt zelfs dat de 123 kapot kan gaan? Snap ik nog niet helemaal, maar ga erin duiken.)
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
03-03-2015 20:11 #149164
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Nee de 123 heeft spanning nodig tijdens het starten en tijdens het "lopen" .
Dus net als je normale panser bobine. De 123 stuurt je bobine aan
Dus net als je normale panser bobine. De 123 stuurt je bobine aan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
04-03-2015 10:45 #149186
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Merijn,
In de oorspronkelijke opzet, met een origineel werkend contactslot, valt de 12 volt weg als je met de sleutel doordraait naar de "start stand". Als je de auto start met een toegevoegde startknop is de kans groot dat de 12 volt niet meer wegvalt tijdens het starten, tenminste zo werkt het bij mijn Amazon. Ik heb de 123 gewoon op een geschakelde plus op de zekeringkast aangesloten en dat werkt prima. Mijn advies zou zijn om te checken met een multimeter of dat bij jou ook zo is, dan heb je dus geen diode setup noch een aparte permanente plus meer nodig.
In de oorspronkelijke opzet, met een origineel werkend contactslot, valt de 12 volt weg als je met de sleutel doordraait naar de "start stand". Als je de auto start met een toegevoegde startknop is de kans groot dat de 12 volt niet meer wegvalt tijdens het starten, tenminste zo werkt het bij mijn Amazon. Ik heb de 123 gewoon op een geschakelde plus op de zekeringkast aangesloten en dat werkt prima. Mijn advies zou zijn om te checken met een multimeter of dat bij jou ook zo is, dan heb je dus geen diode setup noch een aparte permanente plus meer nodig.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 352
04-03-2015 11:42 #149188
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Kun je de voeding niet van de + aansluiting van de bobine halen?
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-03-2015 19:19 #149201
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De pantserbobine heeft geen plus....daarom heet het een pantser, was bedoeld als anti diefstalvoorziening
maar als je een permanente plus hebt van je startknop is dat prima...123 schakelt hem zelf uit als die niet nodig is.
Je vraag wat betreft grondverf was nog niet beantwoord, ik zou epoxy 2K verf gebruiken. Je hebt basisepoxy voor op het metaal en een 2K primer, tenslotte de 2K aflak in de kleur 46 Kirschrot.
Deze epoxy 2 komponentenlak is steeds moeilijke te verkrijgen, in Westervoort (bij Arnhem) zit een leverancier.
Waar woon je ?
maar als je een permanente plus hebt van je startknop is dat prima...123 schakelt hem zelf uit als die niet nodig is.
Je vraag wat betreft grondverf was nog niet beantwoord, ik zou epoxy 2K verf gebruiken. Je hebt basisepoxy voor op het metaal en een 2K primer, tenslotte de 2K aflak in de kleur 46 Kirschrot.
Deze epoxy 2 komponentenlak is steeds moeilijke te verkrijgen, in Westervoort (bij Arnhem) zit een leverancier.
Waar woon je ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.