VA: goed begin: motorrevisie?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Ik zit een beetje te hinken op twee gedachten: moet ik wel verder gaan met dit blok nu de zuigers zo slecht zijn en er dus weer voor vijfhonderd euro in geïnvesteerd moet worden en wie weet wat er nog aankomt. Dan lijkt het haast beter om de minder leerzame weg te kiezen: een gereviseerd onderblok met K-nokkenas aanschaffen... Dan is de basis in ieder geval goed, ook richting toekomst. Hangt wel een prijskaartje aan. Pfoe...
Alhoewel minder leerzaam, ik heb nu twee onderblokken staan...

Aan de andere kant ziet de rest er goed uit. Al moet ik zeggen dat ik vandaag een doek over de binnenzijde van het blok haalde en dit vol met piepkleine schilfertjes zat. Dus toch slijpsel in het blok, maar ja ergens moet die slijtage van de zuigers zichtbaar worden, dus dat snap ik wel. Ik ga de boel van het weekend eens nameten dan weten we meer. Als het alleen de zuigers zijn, dan is het nog een overweging om nieuwe zuigers te plaatsen. Als dat mogelijk is voor wat betreft rondheid van de cilinders en de maatvoering.
Inderdaad goed geraden dat ik voor het eerst aan een benzinemotor klus. Vandaar mijn uitgebreide beschrijving hier op het forum en de uren leeswerk in Haynes en dit forum... Ik moet nog even uitzoeken hoe ik foto's plaats op het forum, maar dat zal ik zeker doen. Heel waardevolle feedback krijg ik hier!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Is het een B20E en F moet je 1/1000 ste bij deze waardes optellen.
Ik zou ook bij het blok wat er nu inzit de waardes eens controleren en de rondheid van de cilinders en zuigers, misschien en dan heb je heel heel veel geluk kun je de zuigers van het ene blok in het andere gebruiken.
Dan hoef je alleen maar nieuwe zuigerveren te kopen.
Voor het plaatsen van foto's deze eerst verkleinen met microsoft picture manager naar web foto's anders zijn ze te groot.
succes
Johan Geers
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Of zo mogelijk nog simpeler, gebruik een host, bv. deze ."Joost Buiting" schreef:
simpel foto's plaatsen zie onderstaande link.
Foto's simpel op het forum plaatsen
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Gert Vegter" schreef:
Of zo mogelijk nog simpeler, gebruik een host, bv. deze ."Joost Buiting" schreef:
simpel foto's plaatsen zie onderstaande link.
Foto's simpel op het forum plaatsen
Het nadeel hiervan is dat de foto's online staan en je in je bericht een link zet naar deze foto, vervalt deze service dan ben
je de foto's kwijt.
Ik heb een heleboel foto's hier op het forum geplaats via imageshrack dit is altijd gratis geweest.
Nu willen ze dat ik ga betalen.
Al de foto's die ik geplaatst heb zijn van het forum verdwenen.
Gr Joost
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Even een update:
Bij de eerste cilinder bleek de bovenste zuigerveer gebroken.
De krukas meet ter hoogte van de drijfstangen op alle cilinders 54,1. Ik kan echter met mijn schuifmaat geen honderdsten aflezen dus moet het vandaag even met dit doen. Even snel geconcludeerd valt dit nog net binnen de waarden van de standaardmaat. De meetapparatuur om de rondheid en de diameter van de cilinders te meten heb ik niet, dus die moet ik aanschaffen. Dat is wel een vereiste om dit blok überhaupt op waarde te schatten.
De hoofdlagers van de krukas heb ik nog niet los. Maar de lagers van de drijfstangen zien er prima uit. Geen verkleuringen en mooi glad. Hoe meet ik de speling van deze lagers? Ik heb ze nu los en kan de dikte van ze meten, maar kom zo gauw niet achter de toegestane waarden. Heeft het überhaupt zin deze speling te meten nu ik de diameter van de krukas weet?
Oh ja, er stond een merkteken op de nokkenas tussen de 7e en 8e nok, ingegoten. Een 'C' nokkenas. Een merkteken op de kopse kant in het distributiestelsel ontbreekt. Dat zou volgens Haynes dus een B20B motor zijn. Iets minder koppel dan de A nokkenas, maar wel meer vermogen naar 100 DIN pk. Overigens staat het motornummer voor een B20A. Dus dat zal later wel vervangen zijn.
Kan ik ik de nokken meten van de nokkenas? De lifthoogte zoals in Haynes vermeld staat kan ik gedemonteerd niet meten, toch? Kan ik eenvoudig terugmeten door de hoogte van de nok te meten en de hoogte van de breedte aftrekken? Zo heb ik ook de lifthoogte, maar geen idee of dit nauwkeurig genoeg is.
Is het overigens ook normaal dat alleen het grote nokkenas tandwiel van fiber is en de kleine van de krukas van staal? Dacht dat ze allebei van fiber waren origineel?
Veel vragen dus... Alvast bedankt!
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
origineel is de grote fiber met een metalen bus op de as, de kleine is altijd van staal geweest."Merijn Broeders" schreef:
Is het overigens ook normaal dat alleen het grote nokkenas tandwiel van fiber is en de kleine van de krukas van staal? Dacht dat ze allebei van fiber waren origineel?
het fiber tandwiel verliest na verloop van tijd ofwel z'n tandjes of raakt los van het stalen centrum. in een enkel geval breekt het fiber tandwiel spontaan in tweeen.
voordeel van fiber is wel dat 't minder herrie maakt dan staal; en een nieuw fiber tandwiel kan ook jaaaaaaaren meegaan (sprak hij die zelf met staal-staal rijdt).
Groet, Hans
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Het zou bij alle nokken hetzelfde moeten zijn.
Met een C nokkenas kun je ook met een carbuartor uit de voeten dus je hoeft je eigen niet gelijk op een dubbel set of wat dan ook te concentreren.
Voor een binnenmicrometer zou je ook bij een verhuurbedrijf terecht kunnen Bo rent of iets dergelijks want ik weet niet of dat die dingen duur zijn in aanschaf en het is maar voor eenmalig gebruik.
succes
Johan Geers