VA: goed begin: motorrevisie?

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-12-2014 14:34 #146107 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Bedankt allemaal voor de informatie en wijze tips! Ik ga morgen aan de slag!

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-12-2014 21:12 #146143 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Vanavond heb ik de koppeling van de nieuwe motor afgehaald. De klinknagels liggen allemaal (zowel binnen als buitenzijde) 1,2 - 1,3 mm diep. Deze platen zijn dan toch nog heel goed te gebruiken toch?
De drukgroep is van Borg & Beck Type 8 - 8, 1/2.

Ik ga zo eens even in het onderdelenboek kijken welk druklager daarbij hoort.

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2014 17:45 #146872 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,

het lukt mij niet om het juiste druklager te vinden (welke van de twee Borg & Beck's?) voor mijn B18. Ik heb de sectie in het onderdelenboek gevonden maar zie dat er drie staan op positienummer 40, 41 en 42 met partno. 19561-0, 380569-4 en 672122-9.
De dikte van de lagers wijken af resp. 32 mm, 36,5 mm en 43 mm. Die van 36,5 mm valt af want die is van Fichtel & Sachs (met dank aan Willy). Maar hoe kom ik er nu achter welke van de twee druklagers passen bij mijn drukgroep?

Hij draait overigens in een koppelingshuis met een hydraulisch systeem. (waarschijnlijk van een B20, maar dat maakt niet uit toch?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verder een update: de Amazon staat nu bij een plaatwerker en is - als het goed is - helemaal klaar en roestvrij. De plaatwerker heeft o.a. de complete balk bij het schutbord moeten vervangen en daarachter (?) was blijkbaar ook al de roestduivel gaan zitten. Ik ga van de week kijken en zal wel een fotootje plaatsen...

Fijne jaarwisseling allen!

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2014 01:57 #146901 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, ik denk dat je de hoogte van de drukgroep moet meten en die vergelijken met Fichtel & Sachs.
Is die lager heb je het hoge druklager nodig is ie hoger dan het lage druklager nodig.
Dit lijkt mij de enige manier om er achter te komen.
En als je koppelingshuis monteerd even kijken wat de stand van de vork is en of je de hulpcilinder met de pen nog gemonteerd krijg.
Dan weet je zeker dat je goed zit.

succes en een gelukkig nieuwjaar.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2015 20:43 #146947 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Allemaal een goed en gezond 2015!

Ik heb op oudjaarsdag twee koppelingsetjes vergeleken: de Borg & Beck en de Fichtel & Sachs. De drukgroep van B&B is duidelijk lager dan die van F&S en volgens de logica van Johan (die ik overigens heel goed kan volgen ;-) zou dus het langste druklager geschikt zijn. Ik heb ze toevallig allebei liggen, dus een vergelijk lukt nu goed. Links ligt de F&S en rechts de B&B. Ik heb ze gemeten vanaf de bovenkant drukgroep (top lamellen) tot werkbank. Klopt het dus dat ik voor deze drukgroep art no. 672122 moet bestellen? En is het soort koppeling nog van invloed op deze conclusie?







Bijlage img_1491.jpg niet gevonden










Verder zie je dat de koppelingsplaten allebei heel anders qua constructie zijn. Mijn F&S-set meet van oppervlak plaat tot bovenkant klinknagels ca 0,9-1,0 mm en mijn B&B 1,2-1,3 mm. Maar de F&S heeft groeven die de B&B niet heeft. Heeft dit nog invloed op het koppelgedrag? Wat is de beste keuze?











Bijlage img_1491.jpg niet gevonden










Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2015 20:49 #146948 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo nogmaals,

vanmiddag ook even bij mijn Amazon wezen kijken die nu bij de plaatwerker staat. De complete balk onder het dashboard/schutboard is vervangen en diverse plaatjes zijn in de slechte plekken gezet. Op zo'n manier dat je het amper ziet, zeker als het dadelijk gespoten is. Hij heeft alle originele gaten en rondingen exact nagebootst. Erg blij mee en dan kan het opbouwen weer beginnen (bijna dan, eerst heel veel schuren en verven en wachten op iets warmer, droger weer...)

Het is maar dat jullie op de hoogte zijn...!





Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2015 00:02 #146954 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Volgens mij is het zo als je de drukgroep monteert dat de diafragma veer zich spant en dus een andere hoogtemaat aanneemt.
Ik weet niet of de maat die je nu gemeten hebt de juiste is.

Laswerk lijkt er strak uit te zien, meteen even kijken of er nog ergens boorgaten zitten die je niet meer gaat gebruiken deze zou je ook nog even dicht kunnen prikken.
De rest nog even demonteren en dan de motorruimte spuiten dan ziet het er weer mooi en fris uit, gaat goed komen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2015 11:46 #146962 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ziet er goed uit! Leuk dat je zo veel foto's gebruik!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-01-2015 20:00 #146986 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Tsja, hoe zal ik dan tot de juiste keuze komen van het druklager?

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2015 22:19 - 09-01-2015 08:24 #146991 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic VA: goed begin: motorrevisie?
waarschijnlijk, maar ben tamelijk zeker, hoort bij B&B drukgroep type ' 8-8,1/2" ' inderdaad een lager "A=43mm" met part nr 672122:

in mijn nota's vind ik dat op 1 van mijn B18B AMs "een druklager met A=43mm vervangen werd door een druklager met A=36.5mm", en in mijn voorraad zit een B&B drukgroep waarop ik toen noteerde dat die afkomstig is van die bepaalde AM. Op die B&B drukgroep vind ik ook nog ingekrast: 'Type 8-8,1/2" ', jouw type dus.

Ik herinner me verder dat die B&B toen vervangen werd door een F&S drukgroep. Bij B&B is het nml. moeilijk om de 1/2"UNC bouten met normale 6-kantige 1/2" dop aan te spannen tot bvb. 4kgm, het risico bestaat de boutkop te schenden. Daarom schafte ik enkele jaren terug een slankere 6-kantige dop aan, maar plaatste de B&B drukgroep met bijhorend lager A=43mm nog niet terug.

Best is echter bovengenoemde kombinatie eerst eens op B18 motor te proberen.
Laatst bewerkt 09-01-2015 08:24 door Willy De Baere.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD