VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2014 18:29 #145298 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dank jullie wel voor de tips en adviezen. Ik neem zeker een compressiemeter mee, maar ik koop hem bij een "vertrouwd adres". Ik ken de beste man niet, maar is volgens velen op dit forum een bekende garage. Natuurlijk is het wel een risico. Maar als het niet goed voelt dan koop ik hem niet. Dan gaat de Volvo de stalling in en kijken we in het voorjaar weer verder... Compressie is overigens 10/9,5.
De motor eruit halen met spruitstuk is volgens mij wel wat lastiger of niet? Je kunt toch niet aan het spruitstuk gaan hijsen? En de hijsbanden ertussen door doen geeft ook zijwaartse krachten oo de tapeinden. Voor de rest laat ik alles zitten. (Dynamo blijft daar, dus dat niet...)

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-11-2014 00:13 #145307 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, banden aan het uitlaatsptuitstuk kan geen kwaad.
Ik doe de banden rond de motorsteun aan een zijde en aan de andere zijde het uitlaatspruitstuk.

zijwaartse kracht aan de bouten van het spruitstuk valt wel mee een bout kan 800kg hebben en daar kom jij het geheel niet aan.
Het blok weegt misschien 250kg max met alles eraan.
spruitsuk zit met een bout of 10 vast

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-11-2014 13:49 #145318 door Merijn Broeders
Zo net terug van de proefrit en inspectie van de motor. De proefrit verliep aardig, hij heeft veel meer koppel dan ik gewend ben en loopt mooi. Maar de compressie bleek bij inspectie toch een stuk minder te zijn dan dat de verkoper eerder aangaf.
Cil. 1: 9,0
Cil. 2: 9,5
Cil. 3: 8,5
Cil. 4: 7,5

Met zijn en mijn meter nagekeken en dezelfde waarden kwamen eruit. Dus ik heb besloten de motor niet mee te nemen. De opmerking "koop niet andermans ellende" gonsde door mijn hoofd.

De Amazon brengen we zo maar even naar de stalling, en dan kijken we maar weer verder. Voor tips houd ik me aanbevolen!

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-11-2014 21:46 #145336 door Merijn Broeders
Een nieuwe update: vanmiddag na thuiskomst een rondje gebeld en uiteindelijk vanmiddag in Woudenberg bij Amazon Parts gaan kijken naar een gebruikt onderblok van een B20. Mijn kop is immers nog goed, en moet eigenlijk alleen gevlakt worden.
De hoonsporen waren in dit blok nog heel goed zichtbaar en het blok zelf zag er ook nog goed uit. En voor €200,- mocht ik het blok meenemen. Dus dat heb ik maar gedaan. Een snelle 'change of plan'...!

Ik ga het carter er wel vanaf halen om de boel goed te inspecteren en te reinigen, en ik ga nieuwe krukaskeerringen en pakkingen plaatsen.

Ik moet nu wel op zoek naar een nieuwe carburateur. Want het terugplaatsen van de oude Zenith wil ik niet, die is ook aan revisie toe. En als ik mijn carburateur ga reviseren dan wel een die beter past bij de motor.
Graag jullie advies (of moet dit onder een ander kopje in een nieuw draadje?) of ik moet gaan zoeken naar een Stromberg of een dubbele SU H6 bijvoorbeeld (of misschien iets heel anders...). Hoor dat de laatstgenoemde wel meer kracht leveren, maar moeilijker op gas zijn in te regelen. Ik wil echter ook op benzine kunnen rijden om mijn actieradius (vooral met caravan) te vergroten.

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2014 00:32 #145350 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, je moet eerst kijken wat voor nokkenas er in zit Merkteken A hoort bij een B20A (een carburator) merkteken C hoort bij een B20B (twee carburators) merkteken D of K hoort bij een B20E (injection).
De K nokkenas loopt ook goed met zowel een carburator als twee, weber etc.
Het heeft mijn inziens wijnig nut om twee carburators op een A nokkenas te zetten, je haalt er niet uit van wat je van twee carburators mag verwachten je haalt wel winst bij een weberoutlaw carburator maar daar zit een finacieel plaatje aan.
Als het een B20A onderblok is kies dan ook voor de 1,2mm koppakking zeker als je ook benziene wilt rijden.

Ja en een goede carburator vinden er zijn er wel op dit forum die er nog wel een hebben liggen anders marktplaats afstruinen.
Ik weet niet of die van een 240 en latere series erop passen maar anders zou je eens wat sloperijen af kunnen struinen.

Of je oude carburator zelf revieseren is qua kosten nie zo duur en goed zelf te doen.

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-11-2014 19:25 #145375 door Merijn Broeders
Hoi Johan,

Dat is een goed idee. Ik kijk zo dadelijk gelijk even. Waar staat het merkteken? Zodat ik een beetje gericht ernaar kan zoeken?
Het nummer op het motorblok is trouwens (ingegoten) 49 en ingeslagen 8250 en 62217.
Kan iemand zo iets meer vertellen over de herkomst en bouwjaar van dit blok?

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-11-2014 23:02 #145385 door Merijn Broeders
Goedenavond allemaal,

Vanavond eens wat beter gekeken naar mijn aanschaf. Ik heb de olie afgetapt en de motor schoongemaakt. Vervolgens carterpan verwijderd en de boel geïnspecteerd. De bodem was op wat dikke olie na mooi schoon, nergens slijpsel te zien of andere rotzooi. Aangezien ik hem nooit heb horen lopen vind ik het wel een gok om tot opbouwen over te gaan. Bij rondtornen hoor je de schraapveren goed in de cilinder lichtjes knarsen. Een geluid wat bij mijn oude blok al helemaal niet meer voorkomt. Ik ben er nu maar vanuit gegaan dat dat een goed teken is...

Wel zie ik dat de zuigers met het "D" merkteken naar achteren zijn geplaatst. Volgens Haynes (pagina 30. Eerste alinea) moet deze D naar voren wijzen! "With the slot in the head facing forward fig.1.14." Kan het kwaad als deze naar achteren wijzen? Misschien was voor de monteur destijds de ingeslagen D op het blok zelf (welke "achter" de cilinder is gestanst) de aanwijzing om dit zo te doen... Omdat ik graag de zaken wel betrouwbaar wil maken hoor ik graag wat ik moet doen hiermee.

En kan ik de zuigerspeling als de zuiger nog in het blok zit ook meten? Met een voelermaatje meet je altijd te weinig denk ik vanwege de ronde cilinder.

De markering van de nokkenas heb ik nog niet gevonden, behalve een ingegoten nummer op de nokkenas zelf. Maar niet opgeschreven omdat ik zo zwart als roet was. Zit de markering onder het distributiestelsel? Dat is het enige wat nog niet los is.

Nu naar bed en morgen eerst maar weer werken...!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2014 00:21 #145387 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, het merkteken voor de nokkenas staat op de kop van de nokkenas dus je zult het distributiedeksel weg moeten halen.
De zuigerspeling moet je bovenin haleverwege en onderin doen, het voelmaatje buigt wel mee daar het een keine speling is dus het is vrij nauwkeurig altans het geeft je een indruk van de staat.

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2014 07:30 #145388 door Merijn Broeders
Dank, dan ga ik dat zodra ik tijd heb als eerste doen.

Iemand nog een idee over de verkeerd gemonteerde zuigers? Ik lees online dat de drijfstang iets uit het midden is geplaatst en dat de markering zorgt dat de zuiger op de markering staat. Logischerwijs zou dan de drijfstang nu scheef voor zijn werk zitten als de zuigers verkeerd om zitten? Lijkt me niet goed. Kan iemand me daar meer over vertellen?

Is er een manier, nu de carterpan open ligt, om de staat van de andere lagers te controleren? Ik zag nergens slijpsel in de motor, maar wil wel iets meer weten voordat ik er een hoop geld in ga steken terwijl de basis misschien minder goed is dan de cilinders doen vermoeden.

Jammer dat ik nu moet werken (heb leuk werk hoor), maar zou graag gewoon met de motor aan de gang willen! :)

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2014 11:26 #145392 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, als het blok gelopen heeft zou ik geen zuigers meer gaan draaien hij is tenslotto op de manier zolas hij nu in elkaar zit ingelopen.
Qua lagerwerk, zou je kunnen beginnen met een voor een de drijfstanglagers te controleren, zijn deze versleten moet je de krukas opmeten ofdat deze nog binnen de grenzen zit standaart diameter tussen de 54,099 en 54,112, eerste ondermaat tussen 53,845 en 53,858 tweede ondermaat tussen 53,591 en 53,604.
De krukas diameter (hoofdlagertapdiameter) standaart 63,451 en 63,464 eerste ondermaat 63,197 en 63,210 tweede ondermaat 62,943 en 62,956.
Zien de lagerschalen er nog goed uit zou ik me daar niet te druk om maken.
Soms komt het wel eens voor dat die van de drijfstang onder de maat zijn maar meestal is alles binnen de maat zeker die van de hoofdlagerschalen.

Maar als ik jou was zou ik de oude motor met versnellingsbak er uit halen de versnellingsbak aan de nieuwe motor schroeven en een complete proefopstelling maken waar bij ik de nieuwe motor buiten de auto kon laten lopen.
Dus met radiator of koelwater van de waterkraan en bij de aansluiting van thermosstaat met een slang in het putje laten lopen.
tijdelijke aansluiting van de oliedruksensor tijdelijk iets maken voor afdichting van de temperatuursensor.
Op deze manier weet je nagenoeg zeker dat het blok goed loopt voordat je het in de auto monteerd
Je kunt de motor/versnellingsbak dan ook gelijk controleren op lekkages etc en afstellen.

Ik ga er van uit dat dit de eerste keer is dat je zoiets doet en dan moet je een beetje opzekerheid kunnen bouwen.

succes en plaats wat foto's van de exersitie.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD