VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-11-2014 20:56 #145030 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,

even een update: ik ben inmiddels bezig met de aankoop van een complete ruilmotor. Het betreft een B20A motor inclusief Stromberg uit een 144 met 164.000 op de teller. Aangezien ik mijn eerste versnelling alleen in kan zetten als de motor helemaal stil staat, vermoed ik een kapotte synchromeshring, en ik kan de bak uit de 144 (ook een M40) erbij kopen. Ik moet alleen het hele spul nog zien. Ik kan met de 144 rijden, dus een proefrit behoort tot de mogelijkheden. Nog specifieke punten waar ik op kan letten?

De motorruimte is bijna helemaal klaar voor de nieuwe motor. Het onderblok, koppeling en versnellingsbak staan er nog in. Voor de rest is het bijna helemaal leeg. En schoon. 48 jaar aanslag van olie, roet en damp hadden zijn sporen nagelaten... Volgens Haynes is het het beste om de motor inclusief bak eruit te halen, ivm het makkelijker uitlijnen als de motor uit de auto is. Klopt dat?

Nog een vraagje: ik werd op dit forum aangeraden om direct de koppelingsplaat, drukgroep en toplager te vervangen. En las ergens vervolgens dat een Sachs-set (die blijkbaar beter is dan een originele set?) alleen samen kan met een gevlakt vliegwiel? Is een gevlakt vliegwiel noodzaak? Of kan ik ook gewoon als de oude koppeling nog weinig slijtage vertoont deze opnieuw monteren?

Verder ben ik op zoek naar een verrijdbare motortakel. Of een doe-het-zelf garage met brug of put. Ik heb wel een hijstakel tot mijn beschikking, maar aangezien de auto op mijn oprit staat heb ik daarbij ook luchthaken nodig...
Wie weet waar ik in de buurt er een kan huren/lenen? Ik woon in het Land van Maas en Waal.
Ik wil de hele swap graag zelf doen (met een beetje hulp van Haynes, de Parts Manual en dit forum), erg interessant en heel erg leerzaam... :)

Groet Merijn Broeders

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2014 01:04 #145046 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, ik zou aan de eigenaar vragen wanneer voor het laatst de koppeling is vernieuwd is dit ook 164000 geleden dan zou ik me eigen niet druk maken om de koppeling.
Ten slotte kun je ook een proefrit maken en kun je gelijk voelen hoe de koppeling is.
Ik weet niet wat voor koppeling de amazone nu heeft kabel of hydraulisch maar als je kabel wilt en het is nu hydauisch dan zul je aan je amazone ook nog wat moeten veranderen.
Ga je de versnellingsbak in bouwen met korte pook of heeft de 144 een lange pook?
Als je een korte pook wil zal je ook de tunnelbak moeten vernaderen.

Voor de motor er uit te takelen zou ik bij een verhuurbedrijf een motortakel (olifantje) huren scheelt je een hoop ellende.

In ieder geval succes.

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-11-2014 12:58 #145062 door Merijn Broeders
Hallo Johan (en anderen),

ik heb nu een koppeling met een hydraulisch systeem. Ik gok dat de 144 een kabel heeft omdat de latere Amazons ook een kabel hadden (?) volgens Haynes. Mijn eigen koppeling vertoont geen gekke dingen tijdens het rijden. Jullie mening: is het beter om het hydraulische systeem op te knappen of de koppeling van de 144 in te bouwen en het kabelmechaniek in te bouwen? (dus hydrauliek eruit). En wat win ik ermee? Bij beide koppelingen zal ik inspecteren of een nieuwe plaat en drukgroep nodig is.

Verder over de versnellingsbak: het is een M40, maar ben ervan uitgegaan dat mijn lange pook overgezet kan worden op de M40 uit de 144? Klopt dat? Ik hoef niet zo nodig een korte pook, maar hou het graag origineel Amazon.

Ik kruip er maar weer eens onder, om alles los te maken voor de grote wisseltruc...

Fijne zondag iedereen!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2014 14:19 #145069 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, als je een hydraulische koppeling wilt houden zul je je huidige koppelingshuis moeten gebruiken.
Dus de versnellingsbak met koppelingshuis zal van de motor gescheiden moeten worden.
Krijg je de combinatie nieuwe motor koppelingshuis wat er nu onder zit met versnellingsbak van de 144.
De pook kun je gewoon overzetten is geen probleem.

succes

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2014 15:31 #145249 door Merijn Broeders
Dank je!

Ik ga maandag kijken naar een B20 in een rijdende auto die ik, als het me bevalt, gelijk uit kan bouwen. Dus dan gaat de grote motorwisseltruc beginnen...

Mijn huidige B20 staat nu nog alleen op de motorsteunen. Alleen moet ik die motorsteunen ook vervangen? Bij de versnellingsbak lijkt hij wel aardig vervormd (naar voren getrokken). Maar voor lijken ze, behalve dat ze gebruikt zijn, nog wel in goede vorm.

Nog een vraag: mijn huidige B20 met Zenith VN36 liep op LPG prima. De nieuwe motor loopt ook op LPG maar via een Stromberg 175. Is een verdamper alleen voor een bepaald type carburateur geschikt? Anders kan ik de verdamper van de nieuwe motor ook erbij kopen, maar dat doe ik liever (uit financieel oogpunt) niet als het niet uitmaakt.

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-11-2014 16:12 #145252 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Tja , motorsteunen , ik neem aan dat je de motorsteunrubber bedoeld , bij de motoren die ik gewisseld heb heb je bijna altijd wel een steun die van zijn/haar boven of onderplaat los gaat. Zou er financieel rekening mee houden dat je ze mag vervangen. Voor 15:00 besteld , vaak al de volgende dag in huis.

Motorsteun rubber
273060
Amazon B18/20A, Ook voor versn.bak Amazon M40

Excl. BTW: € 14,01

Incl. BTW: € 16,95

De lpg verdamper wordt berekend aan de hand van het vermogen van de motor , je carburateur maakt in dit geval niks uit (of je moet switchen van de zenith naar de stromberg carburateur , dan heb je en ander gasstuk nodig (dat gaspitje op je zenith) ;-)

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2014 17:36 #145254 door Merijn Broeders
Inderdaad motorsteunrubber. Ik zal ze maar uit voorzorg vervangen. Zal je net zien dat ze scheuren als je de motor in de takel heb hangen...

Ik ga wel van Zenith naar Stromberg, maar beiden rijden nu op gas dus zullen ze allebeid voorzien zijn van een gasstuk waar ik de verdamper op aan kan sluiten. Tenminste dat neem ik aan.

Ben nog wel benieuwd naar het luchtfilter wat nu op de Stromberg zit. Er zit nu zo'n broodje op met een slang naar voren. En deze hele zaak is gekanteld ten opzichte van de "rechte" Zenith. Dan komt mijn huidige plaats voor de verdamper wel in het gedrang. Moet ik sowieso overstappen naar zo'n rond luchtfilter? Het luchtfilter van de Zenith past denk ik niet toch?

Ik heb nu wel zin in heel de operatie!

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2014 17:46 #145255 door Merijn Broeders
Nog even een heel ander vraagje: als ik de motor maandag meeneem, hoe kan ik hem dan het beste vervoeren? Ik heb een aanhangwagen, maar ik kan hem niet zomaar op de carterpan zetten? of wel? Een paar flinke blokken en een boel spanbanden?

Ik hoor het graag!

Groet Merijn

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2014 02:58 #145269 door Johan Geers (GAST)
Beste Merijn, voor de verdamper maakt het in dit geval niet uit wat voor een carburator er op zit.
Je kunt ook je zenith overzetten past zonder meer wel even nieuwe pakkingen tussen de carburator steken.
Qua vervoer motor ik doe het altijd rechtop onder de carterpan een hoop doeken en dan met spanbanden recht overeind houden.
Als het kan een beetje uit het midden van de aanhangwagen richting de trekhaak op dit i.v.m. de kogeldruk die je nodig heb.

Als het om de koppeling gaat ik heb mijn koppeling overgebouwd naar kabel bevalt me goed maar ik heb het gedaan omdat ik hier (Filippijnen) niet zo gauw aan onderdelen kon komen.
Maar over hydraulisch was ik ook tevreden ik moest altijd wel het olieniveau in de gaten houden.
Een gereviseerd hydraulisch systeem gaat makkelijk een jaar of 15 tot 20 mee.

Het is maar net hoeveel tijd en geld je erin wil steken.

Neem je nog iemand mee om de motor een laatste inspectie te geven?
Neem een compressietester mee laat motor warm lopen en meet de compressie.
Want hij kan wel goed lopen maar dat zegt niets over de compressie, de compressie van een motor B20A in goede conditie is tussen de 10 en 12 bar.
Een B20B tussen de 11 en 13 bar, een B20E tussen de 12 en 14 bar en een B20F tussen de 9 en 11 bar.
Dus kom je boven de 12 bar uit kan het wel eens een B202b motor zijn waar een carburator is opgezet dus niet te antoesjast zijn want meten is weten anders sta je over een paar maanden weer te sleutelen.
Heb je garantie?
Twee zie meer dan een.
Kijk uit dat je niet andermans ellende koopt.

succes

Johan Geers

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2014 10:15 #145275 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Voor vervoer is een aanhangwagenprima, maar neem een aantal houtenblokken mee om hem goed neer te zetten.
Bv op de motorsteunen eronder het carter.
Goed tegen zijkant plaatsen en met sjorbanden vast zetten en motor helemaal voorin de aanhanger plaatsen.
Alles zo veel mogelijk laten zitten, dus spruitstuk/carb, versnellingsbak, dynamo, waterpomp.

Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD