VA: goed begin: motorrevisie?
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Een compressie van 9,5 is niet super, maar als de motor verder geen gebreken vertoont, moet hij zeker nog enkele tienduizenden kilometers mee kunnen gaan. Althans dat is mijn ervaring."Merijn Broeders" schreef:
Of kan ik, mits de compressie per cilinder niet teveel afwijkt, wel van uitgaan dat de motor nog een aantal jaar mee kan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Zou zonde zijn dat je motor wisselt en 10k km verder versleten koppelingsplaten hebt.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Maar als het nog de orginele motor is dan moet je toch gauw op een leeftijd van rond de 40jaar rekenen.
Er van uitgaande dat de boot voor plezier is gebruikt kun je terug rekenen naar auto km dat er ongeveer 5000km per jaar is mee gevaren.
Dus het is een motor teruggerekend waar zo'n 250000km op staat.
Maar gezien het aanbod van B20 motoren zou ik deze als laatste keuze nemen.
Er was er ook een die een paar onderblokken had liggen en losse cilinder koppen had liggen.
Bij een los onderblok kun je al gelijk zien hoever de motor versleten is (stootrand in de cilinder).
Eentje die dicht is kun je alleen compressie meten en hopen dat het voor de rest goed zit.
Een los onder blok is meetsal ook geodkoper.
Wat voor motor ligt er nu in de amazone een B20 of een B18?
succes
Johan Geers
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
"jo jo (GAST)" schreef:
Nog even een tip , als je dan de motor (laat) wisselen vervang dan ook direct je koppelingsplaat/drukgroep en toplager (eigenlijk ook direct de achterste olie keerring) (Er vanuit gaande dat je nog jaren wil rijden met deze auto)
Zou zonde zijn dat je motor wisselt en 10k km verder versleten koppelingsplaten hebt.
Tsja, dat is inderdaad weer zo. Maar de koppeling is nu nog goed en je kunt toch ook bij de koppeling als je de aandrijfas, versnellingsbak uitbouwt? Maar goed, als alles toch op de operatietafel ligt... De andere zaken ga ik zeker vervangen! En ja, ik hoop nog jaaaren te rijden met deze auto...

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
"Johan Geers" schreef:
De meeste boten hebben een warmtewissellaar of kielkoeling het komt maar zelden voor dat het water van de zee als directe koeling wordt gebruikt daar zijn de motorrn nirt voor gebouwd.
Maar als het nog de orginele motor is dan moet je toch gauw op een leeftijd van rond de 40jaar rekenen.
Er van uitgaande dat de boot voor plezier is gebruikt kun je terug rekenen naar auto km dat er ongeveer 5000km per jaar is mee gevaren.
Dus het is een motor teruggerekend waar zo'n 250000km op staat.
Maar gezien het aanbod van B20 motoren zou ik deze als laatste keuze nemen.
Er was er ook een die een paar onderblokken had liggen en losse cilinder koppen had liggen.
Bij een los onderblok kun je al gelijk zien hoever de motor versleten is (stootrand in de cilinder).
Eentje die dicht is kun je alleen compressie meten en hopen dat het voor de rest goed zit.
Een los onder blok is meetsal ook geodkoper.
Wat voor motor ligt er nu in de amazone een B20 of een B18?
succes
Johan Geers
Er ligt nu een B20A in met een Zenith VN36 carb van de oude 1800 cc motor.
Ik ben zelf opgegroeid in de binnenvaart en ons schip heeft tot 2000 gewoon (zoet) water als koelwater gebruikt. En dat was toen ook gebruikelijk. Pas bij de inbouw van een nieuwe motor zijn er beunkoelers aan boord gekomen. Dus ik kan me voorstellen dat al die Penta's buitenboordwater hebben gehad. Als ik alleen al zie wat 40 jaar kraanwater voor een troep geeft sinds ik de B20 heb gespoeld, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Die koelwaterkanaaltjes zijn ook wat kleiner dan een motor van 1014 pk...
Ik zal een los onderblok ook overwegen. Maar dan moet ik eerst wat meer zicht hebben op mijn eigen cilinderkop of die nog goed is. En die staat er nog op.
Ik hou jullie op de hoogte!
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
De meeste boten hebben een warmtewissellaar of kielkoeling het komt maar zelden voor dat het water van de zee als directe koeling wordt gebruikt daar zijn de motorrn niet voor gebouwd.
Op de foto's van de penta kun je duidelijk zien dat er een natte uitlaat opzit, dan weet je met aan zekerheid grenzende zekerheid dat er gewoon water van buitenboord gebruikt wordt dat door de motor gaat. Ik heb in het verlede geregeld aan volvo penta motoren gewerkt en bij de meeste, oudere modelen, werd gewoon buitenboord water gebruikt. Veelal kregen die motoren problemen met de koeling omdat het koelwater gedeelte zich opvulde met vuil. Overigens zijn die uitlaatspruitstukken van zo'n penta motor kostbare onderdelen, bijna geen goede meer te vinden, ik heb ze zelf nog wel nagemaakt voor de Penta MB 1 motoren.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Of de kop nog in een nette staat is kan ik nog niet zeggen (te donker). De kleppen lijken allemaal goed te sluiten. Alleen de zesde klep is behoorlijk zwart van onder. Dat was ook de cilinder met de minste compressie.
Helaas moet ik toch wel concluderen dat dit probleem er al eerder was (bij de vorige eigenaar). Hij vertelde me dat hij met een 'kokende motor' langs de kant van de weg heeft gestaan en dat de Wegenwacht er een middeltje in de radiator heeft gedaan om de boel dicht te krijgen. Als de koelvloeistof zo ver weg is, dan moet de olie toen toch ook al chocoladebruin zijn geworden? De monteur die die olie heeft vervangen moet dat toch opgemerkt hebben? Feit is dat het lek door de Wegenwacht wel provisorisch dicht zat en pas open ging toen ik voor de nieuwe radiator de boel goed heb gespoeld. Niet dat ik wat kan met de wetenschap, maar toch. Of heb ik het mis?
Verder zijn de zuigerwanden aalglad en voel je thv de zuigerveren (tot waar ze komen) een randje. Dus lekkage of niet, slijtage is er sowieso...
Demonteren was verder leuk om te doen (je leert je Volvo zo wel snel kennen).
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
De E en F motoren tussen de 0,04 en 0,06mm.
De slot speling van de zuigeveren mag tussen de 0,4 en 0,55mm zijn (kun je meten als je de zuiger er uit haalt en de zuigerveer los terug in de cilinder duwt)
succes
Johan Geers