VA: goed begin: motorrevisie?
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Zojuist de compressie op de derde zuiger met een scheutje olie op de zuiger gemeten. Zonder olie een compressie van 6,5 bar en met olie een compressie van 8,5 bar. Wat zegt dit nu?
In ieder geval komt er per nacht veel koelwater bij de smeerolie. Vanochtend was het peil weer met ca 3 mm gestegen. Dus maar beter niet meer rijden voordat we een beslissing hebben genomen...
Wat te doen? Zijn deze waardes (i.c.m. mijn eerste post) goed genoeg om een tijdje door te rijden met nieuwe pakkingen? Of moet ik op zoek naar revisie of ruil?
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Dan zit je ook nog met een niet betrouwbare oliedruk (wat trouwens ook gewoon in je opnemer zou kunnen zitten want ik vindt het wel vreemd dat je met warme motor en hoge toeren een brandend lampje hebt en dan bij lage toeren niet (terwijl dan de oliepomp minder druk geeft)
Met alleen een koppakking vervangen ben je er met dit blok dus niet.
Je kan dus op zoek gaan naar en ander blok of het huidige (laten) reviseren.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
"jo jo (GAST)" schreef:
Als met olie de compressie al 2 bar toeneemt dan kan je er vanuit gaan dat cilinder3 dus in elk geval nieuwe zuigerveren nodig heeft (en de oorzaak is van je "onderdruk")
Dan zit je ook nog met een niet betrouwbare oliedruk (wat trouwens ook gewoon in je opnemer zou kunnen zitten want ik vindt het wel vreemd dat je met warme motor en hoge toeren een brandend lampje hebt en dan bij lage toeren niet (terwijl dan de oliepomp minder druk geeft)
Met alleen een koppakking vervangen ben je er met dit blok dus niet.
Je kan dus op zoek gaan naar en ander blok of het huidige (laten) reviseren.
Bedankt voor je antwoord. En *slik...* ik moet dus op zoek naar een goed ruilblok danwel revisie van mijn huidige. Ik hou graag een b20 blok ivm de caravan. Wie weet wat de beste optie is, en waar ik het beste terecht kan qua prijs en kwaliteit? Ik woon in het Land van Maas en Waal, nabij Tiel. Ik weet dat er een hoop hierover te vinden is, maar wie weet heeft er iemand recente ervaring?
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
"Tom Steverink" schreef:
De derde cilinder is meestal de eerste die compressie verliest bij een verder gesleten motor, en je schrijft dat je olie verliest uit de vuldop. Dat wijst op overdruk in het carter en dat zou weer betekenen: drukverlies langs de zuiger.
Ik vrees inderdaad dat het blok aan revisie toe is. (Meestal zijn de lagerschalen ook versleten als de compressie ergens weg is) Maar als de koppakking toch lek is: kop lichten en goed kijken en meten.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom begeeft de derde cilinder het dan meestal het eerst?
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
www.speurders.nl/overzicht/water ... 23110.html
www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 55554.html
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Voor de Volvo penta motor (boot) weet ik niet wat je moet doen om deze geschikt te maken voor je amazone maar dat zal iemand op de club wel weten.
Even wel in de gaten houden hoeveel gaats vliegwiel op een penta motor zit en of het vliegwiel van je oude motor er op past.
Bij de laatste avretentie heb je een complete auto als reserve en dat is interressant vooral als de motor nog goed loopt.
wel kijken of de motor nog droog is geen olie en dat de motor niet net is schoon gespoten is ook verdacht.
In alle gevallen zou ik altijd iemand meenemen die verstand heeft van dit soort zaken twee zien meer dan een.
succes
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
www.onderdelenlijn.nl/voorraad/o ... 10003503x1
nogmaals succes
johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... 9OC83oj2JQ
www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
succes
johan Geers
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Ik zag een motorblok B20A met Stromberg carb. met een compressie van 10 - 9,5 bar. Is dat iets waar je nog een tijd (mits geen gekke bijgeluiden, olielekkage e.d. en in overweging de km-stand) mee vooruit kan? Is financieel op dit moment wel iets aantrekkelijker, en ik doe ervaring op met het uit- en inbouwen van een motor...

Ik heb het plan om ten tijde van de zoektocht naar een nieuw blok de auto even in de stalling te zetten en alvorens te ontdoen van haar radiator (is kapot en zit water in dus moet eruit ivm kapotvriezen...) en de cilinderkop om te kijken wat de staat daarvan is (is immers 10 jaar geleden gereviseerd met harde zittingen, dus wil ik niet gelijk zonder meer weg doen.) Zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken voordat ik de kop eraf haal? (lifthoogte van de kleppen bijvoorbeeld? Of heeft dat geen zin omdat het onderblok er sowieso uitgaat met nokkenas en al?) Ben nu ook wel benieuwd hoe de zuigers, zuigerwanden en de kop eruit ziet!
Als het zich voordoet, zijn er dan toevallig leden in de buurt (van het motorblok) die mee kunnen kijken en er meer verstand van hebben?
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Carol Hendriks
- Senior lid
-
Dit lijkt mij ook wel iets voor je.Kan met gereden worden en is helemaal compleet.
En zover mij bekend een vertrouwd adres. Marktplaats Advertentie 850161069.
succes, Carol.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
"Carol Hendriks" schreef:
Hoi Merlijn,
Dit lijkt mij ook wel iets voor je.Kan met gereden worden en is helemaal compleet.
En zover mij bekend een vertrouwd adres. Marktplaats Advertentie 850161069.
succes, Carol.
Dank, ik zal morgen eens even bellen... is een compressie van 9,5 dan niet veel te weinig? Of kan ik, mits de compressie per cilinder niet teveel afwijkt, wel van uitgaan dat de motor nog een aantal jaar mee kan?
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006