VA: goed begin: motorrevisie?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 22:06 #151915
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Heb je dan wel een goede koelwaterpijp?
Al kan ik me niet voorstellen dat er meerdere types zijn.
Op dit voorbeeld zie je dat de kant die de waterpomp in gaat en die aan de achterkant komt haaks op elkaar staan.
Al kan ik me niet voorstellen dat er meerdere types zijn.
Op dit voorbeeld zie je dat de kant die de waterpomp in gaat en die aan de achterkant komt haaks op elkaar staan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 22:35 #151916
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ik heb er inderdaad een steun geplaatst...op basis van de gewone dubbelpijp beugel

- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 22:44 #151917
door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hoi Lars, ik heb die steun behalve dat het ze allebei horizontaal lopen. Zou het verbogen zijn? Kan me haast niet voorstellen?
En dan heb ik nog die andere die helemaal een andere bocht maakt... Ik weet het niet meer. Eerst maar eens slapen... :shock:
En dan heb ik nog die andere die helemaal een andere bocht maakt... Ik weet het niet meer. Eerst maar eens slapen... :shock:
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2015 23:48 #151932
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Koelwaterpijp: er zijn enkele versies, je kunt de hoek van de uiteinden tov elkaar relatief makkelijk verbuigen.
mbt je vraag "Kan ik trouwens als ik de motor vanaf de onderzijde met een krik op zijn plaats hou en de aandrijfas naar achteren trek de bak + koppelingshuis in een geheel verwijderen?":
leg een stukje hout tussen de motor en het schutbord zodat daar niets klem komt te zitten en kapot gaat, zet een krik klem onder de bak, maak de baksteun los en laat het geheel zakken tot de motor het hout inklemt, dan ligt het blok vast waarbij het ook iets naar achteren gekanteld ligt en kun je de krik en bak makkelijk verwijderen.
succes, Rudi
mbt je vraag "Kan ik trouwens als ik de motor vanaf de onderzijde met een krik op zijn plaats hou en de aandrijfas naar achteren trek de bak + koppelingshuis in een geheel verwijderen?":
leg een stukje hout tussen de motor en het schutbord zodat daar niets klem komt te zitten en kapot gaat, zet een krik klem onder de bak, maak de baksteun los en laat het geheel zakken tot de motor het hout inklemt, dan ligt het blok vast waarbij het ook iets naar achteren gekanteld ligt en kun je de krik en bak makkelijk verwijderen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Merijn Broeders
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 22:59 #151962
door Merijn Broeders
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bedankt Rudi, gedaan zoals je omschreef en ging prima. Wel even gesukkeld dat de motor onvoldoende was gezakt (te dik blok tussen schotbord en motorblok) maar daarna ging het goed. Die inbusbouten waren wel een pain in the ass... :evil:
Het koelwaterpijpje heb ik los gehad en heb ik 45 graden gebogen. Nu staat het uiteinde recht omhoog.
Inmiddels heeft de auto weer stroom en is het interieur weer teruggebouwd. Dus het begint weer een auto te worden... Nu nog radiateur, koelslangen, verdamper, bobine en 123 aansluiten en hij kan gestart worden...
Bij vervanging van de bobine trek je dan gewoon nieuwe draden naar het contactslot? En is daarmee de pantserkabel verleden tijd? Hoe zal ik de bobine inbouwen, want de oude staat op een voet, de nieuwe is slechts een rond ding zonder mogelijkheid tot bevestigen... Graag jullie advies. Het handigste is dan de 123 op de plus van de bobine aan te sluiten toch?
Groet Merijn
Het koelwaterpijpje heb ik los gehad en heb ik 45 graden gebogen. Nu staat het uiteinde recht omhoog.
Inmiddels heeft de auto weer stroom en is het interieur weer teruggebouwd. Dus het begint weer een auto te worden... Nu nog radiateur, koelslangen, verdamper, bobine en 123 aansluiten en hij kan gestart worden...

Bij vervanging van de bobine trek je dan gewoon nieuwe draden naar het contactslot? En is daarmee de pantserkabel verleden tijd? Hoe zal ik de bobine inbouwen, want de oude staat op een voet, de nieuwe is slechts een rond ding zonder mogelijkheid tot bevestigen... Graag jullie advies. Het handigste is dan de 123 op de plus van de bobine aan te sluiten toch?
Groet Merijn
Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 23:51 #151963
door Arno Pfennings
Ik heb de oude bobine open gezaagd en de nieuwe erin gekit...ziet er origineel uit
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 23:15 #152119
door Merijn Broeders
Dank Arno voor de tip! Ga ik zo doen. Ook heb ik gekeken op de site van Lars om zo de pantserkabel te behouden. Ik heb de bobine nu open liggen, klopt het dat wanneer de bobine leeg is er een relatief dun kabeltje uitsteekt? Is dat de plus van de pantserkabel? Ik had gezien de dikte van die pantserkabel verwacht dat daar een knoeperd van een kabel in zit! Klopt dat ik daar een plus aan kan solderen? Die kabel hoeft dan ook niet zo dik te zijn lijkt me...
Ik kan de plus en de min van de 123 zo op de nieuwe bobine aansluiten toch?
Ik zie op plaatjes dat de bobine zelf geen min kabel heeft? Klopt dat? En zo ja, waar haalt hij de min vandaan? Of moet er extra kabel naar de massa of verdeler?
Ik hoor het graag,
Groet Merijn
Ik kan de plus en de min van de 123 zo op de nieuwe bobine aansluiten toch?
Ik zie op plaatjes dat de bobine zelf geen min kabel heeft? Klopt dat? En zo ja, waar haalt hij de min vandaan? Of moet er extra kabel naar de massa of verdeler?
Ik hoor het graag,
Groet Merijn
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2015 07:20 #152126
door Arno Pfennings
Het is volgens mij inderdaad een heel dun draadje. Aangezien het hier om een hoogspanningstransformatie gaat ipv hoogstroom
kan de kabel dun zijn en is er zo genoeg plaats voor veel wikkelingen. Solderen zou je moeten proberen. Ik ga ervan uit dat het koper is en je het dus goed kunt solderen.

15-06-2015 14:20 #152133
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ja, dat is een klein draadje....dat is de plus welke je nodig hebt.
Overigens, je kunt ook de plus onder het dashboard van de pantserkabel af laten takken, dan hoef je de bobine niet te slopen.
Dat is nu te laat.... het blijkt dat die pantserkabel en bobine een sterk stukje vakwerk is, er is bij de 123 vrijwel nooit een nieuwe bobine nodig, kijk maar is naar een eerder draadje hierover.
Overigens, je kunt ook de plus onder het dashboard van de pantserkabel af laten takken, dan hoef je de bobine niet te slopen.
Dat is nu te laat.... het blijkt dat die pantserkabel en bobine een sterk stukje vakwerk is, er is bij de 123 vrijwel nooit een nieuwe bobine nodig, kijk maar is naar een eerder draadje hierover.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-06-2015 17:33 #152180
door Merijn Broeders
Dank Ed en Arno voor de tips. Zoals je ziet is het gelukt met de bobine. Hij zit er - met intacte pantserkabel - weer in. Netjes geverfd en dus klaar voor gebruik. Bij het terug monteren in de auto breekt toch de contactsleutel af! Met een heel klein schroevedraaiertje het restant van de sleutel kunnen verwijderen. Blijkt dat de reservesleutel ook al scheuren vertoont. Blijkbaar zit mijn startknop er niet voor niks. Even snel twee sleutels bij laten maken voordat ik een compleet nieuw contactslot nodig heb... :roll:
De uitlaat bezorgt me nog wat hoofdbrekens. Ik heb de voorpijp proberen warm te stoken (met een hobbybrander) om hem zodoende bij te buigen. Hij loopt nog steeds tegen de onderkant (ter hoogte van de steun van de versnellingsbak) en ik snap niet dat dat kan. Ik krijg hem echter niet genoeg verbogen, dus moet een stevigere brander vinden om dat te kunnen doen denk ik. Nog tips?
Verder zijn alle koelslangen, radiateur en de verdamper weer aangesloten. Bij het vullen van het koelsysteem liep het er langs de motorverwarming weer net zo hard uit. Dus het spruitstuk, carburateur en de hele rataplan moet er weer af en ik moet maar eens kijken of ik het goed dichtkrijg. Wat zeggen jullie: vervangen door een vriesplug of eruit halen en opnieuw met vloeibare pakking dichtzetten? Ik vermoed dat het steuntje wat linksboven met een grote moer vastzit niet de gewenste druk meer geeft. Misschien een beetje bijbuigen...
De motorruimte ziet er in ieder geval weer fantastisch uit. Ik baalde wel dat het moest gebeuren, maar zo krijg je wel echt een band met de auto *veegt traantje weg* :lol:
De uitlaat bezorgt me nog wat hoofdbrekens. Ik heb de voorpijp proberen warm te stoken (met een hobbybrander) om hem zodoende bij te buigen. Hij loopt nog steeds tegen de onderkant (ter hoogte van de steun van de versnellingsbak) en ik snap niet dat dat kan. Ik krijg hem echter niet genoeg verbogen, dus moet een stevigere brander vinden om dat te kunnen doen denk ik. Nog tips?
Verder zijn alle koelslangen, radiateur en de verdamper weer aangesloten. Bij het vullen van het koelsysteem liep het er langs de motorverwarming weer net zo hard uit. Dus het spruitstuk, carburateur en de hele rataplan moet er weer af en ik moet maar eens kijken of ik het goed dichtkrijg. Wat zeggen jullie: vervangen door een vriesplug of eruit halen en opnieuw met vloeibare pakking dichtzetten? Ik vermoed dat het steuntje wat linksboven met een grote moer vastzit niet de gewenste druk meer geeft. Misschien een beetje bijbuigen...
De motorruimte ziet er in ieder geval weer fantastisch uit. Ik baalde wel dat het moest gebeuren, maar zo krijg je wel echt een band met de auto *veegt traantje weg* :lol: