- Berichten: 317
VA: goed begin: motorrevisie?
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
De uitlaat bezorgt me nog wat hoofdbrekens. Ik heb de voorpijp proberen warm te stoken (met een hobbybrander) om hem zodoende bij te buigen. Hij loopt nog steeds tegen de onderkant (ter hoogte van de steun van de versnellingsbak) en ik snap niet dat dat kan. Ik krijg hem echter niet genoeg verbogen, dus moet een stevigere brander vinden om dat te kunnen doen denk ik. Nog tips?
Schroef je motorsteunrubbers eens los , (3x) dan eens ff trekken en duwen tot simons "vrij" hangt (desnoods even steeksleuteltje tussen goooien en dan rubbers weer vast zetten. Die lange demper loopt inderdaad wel heel erg krap onder de bodem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Waar lekt hij koelvloeistof ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
- Berichten: 94
Het gaat om de motorverwarming ter plaatse van de vriesplug. Die lekt. Het oude rubber heb ik met vloeibare pakking gemonteerd. Maar waarschijnlijk iets te zuinig geweest. De klem sluit waarschijnlijk ook niet strak genoeg aan. Maar blijft dat een probleem als ik het zo dichtmaak? Maar dan met voldoende vloeibare pakking en een strakker sluitende klem?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Is in Zweden heel vaak toegepast, zo'n rubber maken en goed aflaten sluiten met/zonder kit moet niet moeilijk zijn.
Je zou een van de mensen die in Zweden wonen kunnen vragen, en er een mee te nemen bij volgend bezoek aan NL.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
- Berichten: 94
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
- Berichten: 94
Zou dit nog te repareren zijn of kan ik beter afscheid nemen van de verwarming en een vriesplug terugplaatsen?
Groet Merijn
NB de uitlaat zit eronder, er zit geen spanning meer op (voldoende verbogen) maar de lange pijp raakt ergens nog de onderkant. Alleen door die immens harde rubbers is daar ook niets in te stellen. Verder maakt de einddemper geen gebruik van het oude ophangpunt maar van de bumpersteun. Is dat niet meer stevig en minder flexibel?
Ik was van plan van het weekend de eerste keer te starten, maar dat gaat denk ik niet lukken door die lekkage... Jammer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1268
Jammer, ik denk niet dat er nog veel te redden valt aan die koelvloeistof-verwarmer.
Er lopen uiteraard draden door de dunne buisjes en het aanlassen van een nieuwe vriesplug zal die draden onherroepelijk vernielen.
Wat je uitlaatophanging betreft, je zou even langs een goed gesorteerde automaterialenzaak kunnen gaan om te kijken of zij een wat langer/soepeler rubber hebben dat op jouw uitlaat past.
Er is een hoop in de handel op dat gebied.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Geen idee of de draden dat kunnen hebben, maar zoals hij nu is is het ook afval

Ik zou dan wel een hoog vermogen toorts gebruiken. Met een hobby brander moet je de hele plug rood gloeiend stoken voor je soldeer vloeit, met een echte las toorts alleen lokaal. Als je dat combineert met goed natte lappen om de buisjes om de temperatuur daar binnen de perken te houden zou het best nog wel eens kunnen werken.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Berichten: 1725
Aan de andere kant moet je je afvragen waarom je de verwarming wilt behouden, originaliteit? dan repareren. Gebruik in winter? Niet de moeite waard en vriesplug erin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
-
- Premium lid
-
- Berichten: 94
Voor wat betreft de 123 ontsteking: in de handleiding staat dat je de oude verdeler als uitgangspunt moet gebruiken om het statische punt te bereiken. Ik had er geen ontsteking op zitten dus hoe kom ik nu aan het statische punt van cilinder 1?
Verder voor wat betreft de curves: ik heb dus een B18A met een dubbele SU carb. Volgens het lijstje motortypen op deze site staat in dat de B18B(1) ook dezelfde nokkenas had als de A maar wel de dubbele carbs had. Klopt het dat ik dat het beste curve 2 (B18B) moet pakken of toch gewoon op curve 0 laten staan (B18A until 1966)
Groet Merijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.