VA: goed begin: motorrevisie?

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2015 22:58 #152192 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?

De uitlaat bezorgt me nog wat hoofdbrekens. Ik heb de voorpijp proberen warm te stoken (met een hobbybrander) om hem zodoende bij te buigen. Hij loopt nog steeds tegen de onderkant (ter hoogte van de steun van de versnellingsbak) en ik snap niet dat dat kan. Ik krijg hem echter niet genoeg verbogen, dus moet een stevigere brander vinden om dat te kunnen doen denk ik. Nog tips?

Schroef je motorsteunrubbers eens los , (3x) dan eens ff trekken en duwen tot simons "vrij" hangt (desnoods even steeksleuteltje tussen goooien en dan rubbers weer vast zetten. Die lange demper loopt inderdaad wel heel erg krap onder de bodem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2015 19:59 #152200 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De vriespluggen moeten erin getikt worden met de achterkant van een houten hamersteel, kijk maar eens in de documentatie, als je de randen goed schoon het gemaakt zit hij waterdicht. Kit zou niet nodig moeten zijn.
Waar lekt hij koelvloeistof ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-06-2015 20:19 #152202 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo Ed,

Het gaat om de motorverwarming ter plaatse van de vriesplug. Die lekt. Het oude rubber heb ik met vloeibare pakking gemonteerd. Maar waarschijnlijk iets te zuinig geweest. De klem sluit waarschijnlijk ook niet strak genoeg aan. Maar blijft dat een probleem als ik het zo dichtmaak? Maar dan met voldoende vloeibare pakking en een strakker sluitende klem?

Alvast bedankt!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2015 22:56 #152206 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Een plaatje zou helpen, het is dus de carterverwarming en de draad naar de stekker die door eens vriesplug gaat.
Is in Zweden heel vaak toegepast, zo'n rubber maken en goed aflaten sluiten met/zonder kit moet niet moeilijk zijn.
Je zou een van de mensen die in Zweden wonen kunnen vragen, en er een mee te nemen bij volgend bezoek aan NL.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-06-2015 23:20 #152208 door Merijn Broeders
Ik maak morgen een foto Ed!

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-06-2015 22:04 #152217 door Merijn Broeders
De lekkage is duidelijk: de motorverwarming zelf is gescheurd... Dat is gebeurd bij het monteren denk ik. Maar goed ook want dat was dan toch een zwakke plek. Maar toch jammer van het werk, en een goede vriesplug die ik eruit getikt heb.
Zou dit nog te repareren zijn of kan ik beter afscheid nemen van de verwarming en een vriesplug terugplaatsen?

Groet Merijn

NB de uitlaat zit eronder, er zit geen spanning meer op (voldoende verbogen) maar de lange pijp raakt ergens nog de onderkant. Alleen door die immens harde rubbers is daar ook niets in te stellen. Verder maakt de einddemper geen gebruik van het oude ophangpunt maar van de bumpersteun. Is dat niet meer stevig en minder flexibel?

Ik was van plan van het weekend de eerste keer te starten, maar dat gaat denk ik niet lukken door die lekkage... Jammer.

Bijlagen:

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
19-06-2015 22:32 #152218 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Allereerst; je motorruimte ziet er fantastisch uit zo, echt de moeite waard geweest!

Jammer, ik denk niet dat er nog veel te redden valt aan die koelvloeistof-verwarmer.
Er lopen uiteraard draden door de dunne buisjes en het aanlassen van een nieuwe vriesplug zal die draden onherroepelijk vernielen.

Wat je uitlaatophanging betreft, je zou even langs een goed gesorteerde automaterialenzaak kunnen gaan om te kijken of zij een wat langer/soepeler rubber hebben dat op jouw uitlaat past.
Er is een hoop in de handel op dat gebied.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2015 10:43 #152221 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Er vanuit gaande dat het een verwarmings-element is en dus gebouwd is om enige warmte te kunnen weerstaan, vermoed ik dat de isolatie van die draden tot een zekere hoogte hitte bestendig is. Als het goed roestvrij gemaakt kan worden, zou je kunnen overwegen er een plaatje in te hardsolderen.

Geen idee of de draden dat kunnen hebben, maar zoals hij nu is is het ook afval :cry:

Ik zou dan wel een hoog vermogen toorts gebruiken. Met een hobby brander moet je de hele plug rood gloeiend stoken voor je soldeer vloeit, met een echte las toorts alleen lokaal. Als je dat combineert met goed natte lappen om de buisjes om de temperatuur daar binnen de perken te houden zou het best nog wel eens kunnen werken.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2015 11:06 #152223 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Ik zou het eens goed schoonmaken en met 2-component metaalreparatiespul dicht maken.
Aan de andere kant moet je je afvragen waarom je de verwarming wilt behouden, originaliteit? dan repareren. Gebruik in winter? Niet de moeite waard en vriesplug erin

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2015 12:25 #152225 door Merijn Broeders
Allemaal dank voor jullie reacties weer. Ik had de verwarming liggen en in het kader van zijn Zweedse oorsprong dacht ik, die zet ik erin. Ik denk dat met de installatie er teveel zijwaartse beweging in is gekomen en dat hij daardoor gescheurd is. (Ondanks dat ik heel voorzichtig ben...) Ik gok dat als ik het nu maak het in de toekomst weer problemen gaat opleveren. Dus ik denk dat ik opteer voor de vriesplug. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken voordat ik hem weggooi.

Voor wat betreft de 123 ontsteking: in de handleiding staat dat je de oude verdeler als uitgangspunt moet gebruiken om het statische punt te bereiken. Ik had er geen ontsteking op zitten dus hoe kom ik nu aan het statische punt van cilinder 1?
Verder voor wat betreft de curves: ik heb dus een B18A met een dubbele SU carb. Volgens het lijstje motortypen op deze site staat in dat de B18B(1) ook dezelfde nokkenas had als de A maar wel de dubbele carbs had. Klopt het dat ik dat het beste curve 2 (B18B) moet pakken of toch gewoon op curve 0 laten staan (B18A until 1966)

Groet Merijn

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD