VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-03-2015 13:13 #149504 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Dank allemaal, dat is een goed idee, verbuigen en een nieuw lipje, dan is het helemaal goed.
Snap nog steeds niet wat de B18 dan origineel heeft als versteviging tussen koppelinghuis en blok en wat het verschil met de B20 versteviging dan is...

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2015 13:27 #149505 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
B20 heeft alleen een huisje en verdampt omhoog met slang naar luchtfilter, dus geen metalen buisje naar beneden.
Overigens heeft de B18B dit ook al.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-03-2015 16:04 #149509 door Merijn Broeders
Dank Ed. Dat klopt want dat had ik met mijn vorige B20 ook. Ik bedoelde het verschil in dat zilverkleurige ding onder het blok wat aansluit op het koppelingshuis. Het ziet er naar uit dat dat ook verschilde tussen de B20 en de B18...

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2015 16:37 #149510 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic VA: goed begin: motorrevisie?

"Merijn Broeders" schreef:
Dank Ed. Dat klopt want dat had ik met mijn vorige B20 ook. Ik bedoelde het verschil in dat zilverkleurige ding onder het blok wat aansluit op het koppelingshuis. Het ziet er naar uit dat dat ook verschilde tussen de B20 en de B18...

Klopt, de B18 heeft alleen een dun afdekplaatje wat tegen het koppelingshuis zit geschroefd.
De B20 heeft de stevige, alu gegoten afdekkap. Sterker maar ook een stuk groter (en daarom in de weg van het ontluchtpijpje).

Zie ook de onderdelenboeken (amazon B18), waar beide versies getoond zijn:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-03-2015 19:23 #149531 door Merijn Broeders
Dank, nu is het me duidelijk!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2015 20:39 #149894 door Merijn Broeders
Het blijven gekke dingen die versteviging van die B20b. Vanmiddag heb ik mijn versnellingsbak aan de motor gemonteerd en nu passen de onderste bouten niet.

Ik heb de versnellingsbak ook *nieuw* (gebruikt) gekocht, omdat mijn synchromesh in de eerste versnelling niet goed was. Dus deze vervanging gekocht. Komt deze versnellingsbak dan ook van een B18 of zo, omdat dat koppelingshuis afwijkt? Wat is nu wijsheid? Op zoek naar:
1. een verstevigingsdeel van een B18?
2. een ander koppelingshuis? (zo ja welke?)
3. of het zo laten zitten zonder die twee bouten aan de onderzijde (lijkt me geen goede optie omdat de motor dan mogelijk 'doorhangt', alhoewel de bouten rondom verder fors zijn).
4. elk ander goed alternatief... :P

Verder hoorde ik dat mijn oude B20 gaskop maar slecht zal werken op een B18. Nu heb ik nog geen plannen om de kop te vervangen. Maar ik had gedacht hem als reserve te houden omdat de B18 nog geen gaskop heeft. Is die B20 (zonder aanpassingen) nutteloos icm mijn B18?

Bij voorbaat weer bedankt voor jullie wijsheden!

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2015 00:33 #149898 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, er zijn twee verschillende koppelingshuizen in de handel een gemaakt voor een stalen afdekplaat en een voor een lichtmetalen afdekking zoals jij hebt.
Wat je kunt doen is de nieuwe versnellingsbak op het oude koppelingshuis schroeven dat past is geen probleem.
Het oude koppelingshuis past weer op jouw motor en zo is het probleem opgelost.

Dan een B20 kop op een B18 de kleppen van een B20 zijn beduidend groter zeker degene met platte vlakjes op de kop deze hebben de kleppen die in een B20E zitten.
Ik heb wel eens gehoord maar weet het niet zeker dat het vermogen dan te groot wordt en je de motor stuk rijdt.

Maar misschien dat iemand anders op dit forum je hier mee kan helpen.

voor de rest succes.

Johan Geers

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2015 00:40 #149900 door Merijn Broeders
Hallo Johan,

met die stalen afdekplaat bedoel je die plaat die in het onderdelenboek (in de post net boven mijn vraag)? Is het dan niet beter om op zoek te gaan naar een dergelijke plaat? Dan heb ik mijn probleem met de carterontluchting ook opgelost en blijft het koppelingshuis passend. Het geheel is dan helemaal "B18".
Mijn oude koppelingshuis heb ik niet meer, mijn schuur werd te klein, of mijn voorraad te groot ;)

Als dit de juiste conclusie is: heeft iemand een dergelijke plaat liggen (eventueel tegen inruil van mijn 'prachtige' B20 lichtmetalen steun)

Ik ben benieuwd of die B20-kop op een B18 werkt. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, omdat de diameter van de cilinders al anders is en je dan een hele andere setup krijgt qua compressie en dergelijke...

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2015 09:37 #149906 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hoi Merijn,

Ik heb een tijd lang met een B20 kop op een B18 gereden, ging goed hoor.

Maar, check dit nog eens met Ben aangezien idd kophoogte/compressie een factor zijn om rekening mee te houden (en koppakkingdikte hierdoor).

Groet

Arno

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2015 14:04 #149912 door Merijn Broeders
Hallo Arno,

al googlend kom ik op wisselende reacties. Met aanpassingen lijkt het goed te kunnen. Mijn boerenverstand zegt dan dat ik beter tegen die tijd naar een goede B18 kop kan gaan kijken... Ik zal eens een mailtje sturen naar Ben. Daar wordt iedereen wijzer van...

Maar dat brengt mij op het volgende: ik weet nog niet zeker of ik mijn gasinstallatie behoudt in mijn auto. De slijtage aan mijn net gereviseerde dubbele SU's, verlies aan kofferbakruimte, de moeizame afstelling op gas als de SU's wat langer mee gaan, de extra montagekosten, niet origineel... Aan de andere kant rij je natuurlijk heel goedkoop en het aansluiten van de gasinstallatie is niet moeilijk. Ik ben er nog niet uit, maar overweeg dus wel om alles op benzine te houden. Als jullie nog voors en tegens hebben, dan hou ik me aanbevolen.

In het onderdelenboek wordt ik trouwens niet veel wijzer welk onderdeelnummer het afdekplaatje voor de B18 heeft. De kopie is zo grof dat ik het paginareferentienummer niet kan lezen. Kan iemand mij helpen? Of heeft iemand het onderdeel liggen?

Volvo Amazon 121 1966
Ford Ka 1.3 Futura 2006

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD