VA: goed begin: motorrevisie?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2015 18:15 #152457 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De meest voorkomende oorzaak van een niet goed werkende benzinemeter is een defecte vlotter. Zoals zovele onderdelen hebben ook deze vlotters niet het eeuwige leven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-06-2015 18:57 #152458 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hoi Gert, nou... het is gerepareerd! Bleek een kabelbreuk te zijn in de kabel van gever naar meter. De vlotter is al ooit in '83 vernieuwd, maar werkt op dit moment in ieder geval prima. Met een kabeltje buitenom de originele kabel getest, maar mat niks. Provisorisch door het interieur een kabeltje gelegd en hij doet het prima! Probleem opgelost... door naar het volgende :lol: Nieuwe kabel moet natuurlijk nog wel netjes erin gelegd worden...

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-06-2015 00:19 #152475 door Merijn Broeders
Hallo allemaal,

het volgende ;)
waar op de carburateur sluit ik het vacuumvervroegerslangetje op aan? Ik ben al dagen aan het struinen op het internet, boeken en dergelijke maar kan bij mijn set HS6 de ingang voor de vervroeger niet vinden. Deze set komt origineel van een P1800 af? Hadden die geen vervroeger?! Er zal vast een simpele verklaring voor zijn, of ik heb met mijn neus gekeken, maar ik zie het niet!

Bij voorbaar dank!

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-06-2015 00:43 #152476 door Merijn Broeders
Gelijk maar nog een vraag erop zetten. Tijdens het slepen naar huis hoorde ik een tik (of eigenlijk een ratel naarmate je harder rijdt) waarvan ik altijd dacht dat dit bij de motor hoorde. Was ook al met de vorige B20 motor te horen (dacht dat het de klepstoters waren of zo) Maar tijdens het slepen stond de nieuwe B18 stil en hoorde ik dit goed. Het leek van voren te komen, toen ik mijn hoofd als een hond door het raam naar buiten stak tijdens het slepen :P . Ik denk aan iets aan de voortrein of aan de aandrijfas (voorste gedeelte). In ieder geval is versnellingsbak en motor nieuw (voor deze auto dan). Wat zijn specifieke zaken die ik als eerste uit kan sluiten? En hoe deze te testen? Googlen levert zoveel keus op dat ik niet weet waar te beginnen...! Ik weet dat het lastig is om een tik op afstand te beoordelen, maar wie weet is er in Volvo-land wel een bekend probleem met oplossing ;-)

Groet Merijn

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-06-2015 06:18 #152478 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Mijn eerste gedachte is speling op de kruiskoppelingen van de aandrijfas.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-07-2015 22:38 #152702 door Merijn Broeders
De kruiskoppelingen lijken geen speling te hebben. Het tussenlager en het rubber ligt er echter helemaal uit. Dat moet ik zsm vervangen. Bij Volvo-Lotte is de motor mooi afgesteld en de Simons uitlaat is op twee plaatsen in de voorpijp doorgeslepen, verbogen en dichtgelast. We kregen hem niet mooi vrij hangend zonder deze vrij rigoreuze oplossing. Maar het was het waard. Maar vreemd voor een nieuwe uitlaat, weliswaar aftermarket, maar toch met een goede naam. Ik hoor dat het meer voorkomt.

Maar de Amazon rijdt heerlijk, met een hoop meer leven als die oude versleten B20. Prachtig geluid van die Simons. Het genieten!

Inmiddels is de trekhaak gemonteerd, staat de bodem in de Permafilm en is het probleem met de benzinetankvlotter verholpen. Nu alles weer draait gaan we ervan genieten... Alhoewel, ik moet het gas nog aansluiten. En alle rubbers van de ophanging vervangen, en de stuurstang vervangen, wat roest wegwerken, nog wat laswerk in de wielkasten achter, nieuw hemeltje, dashboard opnieuw spuiten, de voorruit en achterruit opnieuw plaatsen, de kofferbak weer in nieuwstaat brengen, nieuwe veren achter, mistachterlichtje plaatsen, derde remlicht... Hobby!

Ik plaats binnenkort wat foto's van voor en na om dit draadje af te sluiten... Iedereen hartelijk dank voor al jullie adviezen!

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-07-2015 17:01 #152957 door Merijn Broeders
Zoals gezegd is de motorwissel en de restauratie van de motorruimte afgerond... De laatste foto's voor dit draadje. Overigens de cilinders meten respectievelijk 3x 10,5 bar en 1x 11 bar. Lijken mij prima waarden. Olieverbruik moet ik nog even naar kijken, zag ook een klein lek bij de brandstofpomp ondanks nieuwe pakkingen en bakelieten tussenstuk... Je blijft aan de gang!

Dank voor alle hulp!

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2015 17:35 #152958 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Leuk! Geniet ze! :)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Simon Ennosz
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2015 21:29 #152961 door Simon Ennosz
Beantwoord door Simon Ennosz in topic VA: goed begin: motorrevisie?

"Merijn Broeders" schreef:
...zag ook een klein lek bij de brandstofpomp ondanks nieuwe pakkingen en bakelieten tussenstuk...

Have a look at this thread:
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=186105

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-07-2015 22:19 #152962 door Merijn Broeders
Thank you for this link, I was already wondering where the oil leak could be, since gaskets are all new... This seems the problem and the solution!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD