VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2015 21:21 #152235 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hallo allemaal,

vandaag veel kunnen doen: het SIMONS systeem zit er van voor tot achter in, de onderkant staat geheel in de Permafilm, de remmen en de koppeling ontlucht en een hulpveer gemonteerd. Bij de tweede ging het helaas mis... De schokbreker rechtsachter zat muurvast. Ik had er al kruipolie opgedaan maar toch brak de schokdemper af. Op het draadeinde aan de onderzijde. Het is nu net zo'n Amerikaanse waggelauto... :P

Nu mijn vraag: de voordeligste keus zijn Monroe schokbrekers a 43,85 per stuk bij Nordicar volgens mij. Ik lees dat KONI (set van 2 stuks 169,95 bij Dries) de beste zijn, maar voorlopig zit er genoeg geld in motor en diens omgeving. Kan er op die Monroe de hulpverenset (MAD) gemonteerd worden?
Wat is jullie advies in dezen? Of zolang ergens een gebruikte standaard schokdemper vinden en deze zolang monteren?

(NB De hulpverenset is vanwege het caravantijden en de LPG tank.)
Groet Merijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-06-2015 22:39 #152330 door Merijn Broeders
Even een kort vraagje: na lang zoeken ben ik erachter dat de aardekabel (min) vanaf het stuur (dus onderaan de schakelaar RAW en groot licht slecht contact maakt. Claxon en groot licht doen het daardoor niet. Waar loopt die kabel doorgaans heen, maw waar maakt hij normaliter contact met de massa? Hij verdwijnt onder het dashboard in een kabelboom en is daarna slecht traceerbaar. Ik kan natuurlijk onder het dashboard een nieuw kabeltje trekken, maar eerst proberen of het origineel op te lossen is.

Alvast bedankt!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 23:38 #152331 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De Monroe's zijn wel slap, zeker als je een LPG tank het en een caravan wil trekken, zou ik of tweede hands Koni's proberen te kopen.
Heb de laatste dagen weer de groene ' 69 Amazon gereden, verlaagde veren met Bilsteins en IPD stuurstabilisatorstang, dat rijdt fantastisch met name bochtenwerk, wel wat hard over drempels.
Moet zeggen dat de Koni Classics met standaard veren en hulpveren, het beste value for money is.
Heb ik jaren plezier van gehad, voorspelbaar weggedrag en comfortabel over drempels.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2015 20:27 #152341 door Merijn Broeders
Bedankt Ed voor je advies. Ik heb nu standaard Volvo's (=Monroe) thuis liggen en zal in de toekomst kijken of ik dit wat vind. Ik hou wel van wat wekere vering. Dat snaarstrakke vind ik niet zo comfortabel, al zal er tussen hard en zacht nog veel verschillende zitten...

Nu het volgende probleem: vriesplug zit erin maar nu blijkt de onderste koelwateraansluiting van de OMVL R90E verdamper te lekken. Voorheen nooit gedaan, maar het kunstofbuisje zit wel vrij los... Is dat ergens aan te draaien of moet ik de verdamper in zijn geheel uit elkaar gaan schroeven en dus reviseren?

Ik denk er nu over om twee kraantjes tussen de koelwaterslangen richting verdamper te zetten zodat ik dat gedeelte kan uitschakelen zonder mijn koelvloeistof kwijt te zijn. Want ik ben nu zo ver dat ik kan starten dus dat wil ik erg graag doen!

Groet Merijn

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-06-2015 13:41 #152390 door Merijn Broeders
Hij loopt!!! De motor startte gelijk dat ik de kleppen gesteld heb, de ontsteking op tijd gezet had (statisch (21 graden voor) 123 ignition op curve 0 (B18A). Hij houdt nog wel in (stottert vreselijk) als ik wat gas geef. en de motor wordt gelijk heel heet, dus het mengsel staat te arm was mijn conclusie na studie in Haynes en een rondje internet.

Het afstellen van de SU carburateurs heb ik nog nooit gedaan en ik weet dat ik eigenlijk met apparatuur moet werken om ze echt mooi synchroon te krijgen. Ik ga een poging doen van het weekend om ze mooier lopend te krijgen adhv Haynes.

Is er iemand in de buurt van Wamel (Land van Maas en Waal, tussen Oss en Tiel, Nijmegen en Den Bosch) die mij kan helpen om de motor goed af te stellen?

Ik hoor het heel graag!

Groet Merijn

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2015 03:30 #152448 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Beste Merijn, misschien heb je hier iets aan.

success

Johan Geers

Bijlagen:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2015 13:43 #152451 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?
En anders kun je Volvo Lotte eens vragen. Die zitten tegenwoordig dan bij jou in de buurt als het goed is.
Mocht je hem niet rijdend krijgen, volgens mij doen ze ook aan service aan huis.
www.volvo-lotte.nl/mobiele-garage

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-06-2015 14:09 #152452 door Merijn Broeders
Hoi Lars en Johan,

Bedankt voor de informatie. Ik heb van het weekend de Su's in ieder geval zonder horten of stoten aan de praat gekregen en nu het mengsel iets rijker staat lopen ze eigenlijk best lekker. Ik heb toevallig vanochtend een afspraak gemaakt bij Volvo Lotte. Vrijdags stellen ze hem af met de apparatuur zoals het hoort.

Gisteren voor het eerst met het hele gezin gaan rijden. Spannend... Nog geen 5 km van huis viel die stil. Oudste dochter in paniek (4 jaar), wij eerst maar eens rustig onderzoeken wat er aan de hand is. Blijkt dat de benzinetank zo leeg als wat was. Terwijl de meter vol aangeeft. Nokkievol zelfs. Dus ergens doet of de meter of de vlotter het niet. Inmiddels loopt de motor weer zoals het hoort en ben ik nu aan het kijken waar het probleem ligt. Uiteindelijk is de Amazon door onze V50 weer netjes naar huis gesleept. Beter de benzine op dan een motorisch probleem zullen we maar zeggen!

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2015 15:00 #152454 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De VDO benzinemeter in het Amazon instrumentenpaneel heeft een weerstand tussen 5-10 Ohm (leeg) en 180-205 Ohm (vol).

Als je een slecht contact hebt (of draadbreuk), zal de naald naar "vol" uitschieten. Dus eerst alle contacten schoonmaken; als het probleem daarna nog bestaat dan de draad controleren.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-06-2015 15:45 #152455 door Merijn Broeders
Hallo Rob, bedankt voor deze gegevens. ik heb Haynes erop nageslagen (p.184) en op die wijze de meter getest. En inderdaad heb ik ergens een slecht contact of een kapotte vlotter. De meter heb ik getest en deze doet het. Ik test zodadelijk of ik met twee gedemonteerde einden ergens draadbreuk heb of contact met massa. Als dat beide niet het geval is dan zal ik de vlotter eens demonteren. Deze is al niet van zijn jeugd ('66) maar van mijn geboortejaar ('83)... In de tussentijd (vorige eigenaren) veel LPG gereden dus nu moet hij weer aan de bak!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD