VA: goed begin: motorrevisie?

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-05-2015 11:55 #151472 door Merijn Broeders
Beantwoord door Merijn Broeders in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Hoi Ed,

Nog niet kunnen kijken. Net terug van vakantie en ik hoop vanmiddag even te passen. Groet Merijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-06-2015 21:11 #151905 door Merijn Broeders
Hallo allemaal,

ik heb een aantal vragen over mijn motor en de afbouw daarvan.

Koelwaterslangen
Allereerst zit ik met de koelwateraansluitingen. aan de achterkant van het blok komt het haakse pijpje en de koelwaterleiding om het blok op een vreemde manier bij elkaar. Zie de foto's:

De koelwaterleiding komt precies ter hoogte van het haakse pijpje bij elkaar, zie tweede foto. Daar ga ik dus geen koelwaterslang op aan kunnen sluiten. Wat doe ik fout? Ik heb nog een leiding van mijn oude B20 liggen en deze lijkt onder het haakse pijpje door te gaan en aan de linkerzijde omhoog te komen(?). Wat moet ik doen om dit te verhelpen?

Uitlaat

Ik ben bezig gegaan om mijn pas aangeschafte SIMONS uitlaatset te monteren. Bij het monteren van de voorpijp merk ik dat de grotere diameter ervoor zorgt dat deze tegen de onderzijde aankomt. Zie foto:

Ik heb nog alleen de voorpijp geïnstalleerd, dus weet niet of de rest van het systeem hem 'rechttrekt', maar dan zit er in ieder geval spanning op. Is het erg als de uitlaat de onderzijde raakt?

Tweede vraag over de uitlaat: er zit nu een zilverkleurige klem op die aan een uitlaatsteun vast moet zitten. Deze heb ik niet, maar had ik voorheen ook al niet. In hoeverre is dit nodig bij een dergelijke starre uitlaat?

Voortgang

Verder is de Amazon flink gevorderd. Er zijn veel zaken geïnstalleerd en het einde komt in zicht. Zo zijn alle remleidingen vervangen, de carburateurs en koppeling gemonteerd. En zijn alle rubbers van het schutbord vernieuwd. Een beetje een tegenvaller was de versnellingsbak: deze lekt olie (flink) en het vierde verzet is niet in te leggen (zou de bak een M30 zijn?). Ik kan hem gelukkig omruilen voor een gebruikte M40. Maar toch is het een hoop werk terwijl ik dacht dat achter de rug te hebben. Kan ik trouwens als ik de motor vanaf de onderzijde met een krik op zijn plaats hou en de aandrijfas naar achteren trek de bak + koppelingshuis in een geheel verwijderen?

@Ed van der Zee: samen met dit koppelingshuis past ook jouw verstevigingsdeel niet. De gaatjes aan het koppelingshuis zijn kleiner van formaat en zitten bovendien een centimeter naast de gaten van het verstevigingsdeel.
Wie weet dat met de wissel van de bak, alles in een keer past... Zo niet, dan krijg je hem retour.

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2015 21:37 #151907 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic VA: goed begin: motorrevisie?
Koelwaterpijpjes.....die komen niet aan elkaar te zitten maar aan het korte pijpje aan het blok komt een kort gebogen slang die direct naar het pijpje op de verwarmingsunit komt. Op de buis om het blok komt een lange slang die naar een thermostaatpijpje gaat van de verwarming...eens kijken naar evt tekeningen

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-06-2015 21:39 #151908 door Merijn Broeders
Hallo Arno,

dat was me inderdaad duidelijk. Alleen het probleem is dat het zwarte koelwaterpijpje zo dicht tegen het haakse pijpje eindigt dat er geen slang op te zetten valt. Dus óf ik heb een verkeerde koelwaterpijp langs het blok óf ik heb iets anders verkeerd gedaan... Wie het weet mag het zeggen. :)

Volvo Amazon 121 1966
Constructam Comet 6T 1969
Volvo V50 Summum 2.4 Geartronic 2004
Ford Ka 1.3 Futura 2006

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2015 21:41 #151909 door Arno Pfennings
Speciaal voorgevormd slangetje ;) Geen gewone slang per meter

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2015 21:42 #151910 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic VA: goed begin: motorrevisie?
De koelwaterpijp vanaf de waterpomp lijkt me niet goed zitten. Deze hoort niet horizontaal uit te komen richting het pijpje uit de kop. Hoe zit hij aan de waterpomp zijde? Zit het lipje die hem daar op z'n plek houdt goed?

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2015 21:44 #151911 door Arno Pfennings
Deze volgens mij

www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2015 21:50 #151912 door Arno Pfennings
Nog een paar foto's

B18->B20->B21

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-06-2015 21:57 - 02-06-2015 22:04 #151913 door Merijn Broeders
@ Lars: het pijpje zit goed. Net nog even wezen kijken om zeker te zijn. Met een nieuw rubbertje en het lipje zit keurig achter een boutje. Aan het uiteinde hangt het pijpje aan het spruitstuk (laatste tapeind). Het pijpje komt van een B20B af, het andere pijpje die ik nog heb van mijn oude B20A loopt aan het uiteinde niet horizontaal, maar loopt onder het haakse pijpje door en maakt dan een bocht naar boven. Al betwijfel ik of hij onder het haakse pijpje door kan.

@Arno: dat artikel is de onderste radiatorslang van een gesloten koelsysteem... Ik denk dat je deze bedoeld: www.volvoklassiekerswebshop.nl/k ... p-812.html ?
In ieder geval moet ik (ook) gewone slangen gebruiken om mijn verdamper aan te kunnen sluiten... Dat zorgt voor een tweetal aftakkingen.
Laatst bewerkt 02-06-2015 22:04 door Merijn Broeders.

• Merijn Broeders
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-06-2015 22:03 #151914 door Merijn Broeders
Wauw Arno! Wat een prachtauto! Had je topic nog niet eerder gezien. Ik zag het slangetje zitten bij jou. Probleem is dat bij mij halverwege het slangetje in tweeën moet om daar een deel van de verdamper op aan te sluiten. Dus een haaks stukje is voldoende. Je topic lost mijn vraag over de uitlaatsteun met een SIMONS systeem ook op. Niet doen dus (of moet ik verder lezen in je topic om erachter te komen dat je uiteindelijk toch een steun hebt geplaatst ;-)

Groet Merijn

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD