Het opknappen van mijn 1800E
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Boele Braaksma" schreef:
Wow! Dat ziet er erg mooi uit. Alleen kan de ECU dan nog wel zijn signaal kwijt via bijvoorbeeld INJ4? Ze moeten natuurlijk onafhankelijk van elkaar functioneren. Of zou dat voor ruis e.d. gaan zorgen? Ik ga hem eens even uitprinten en goed bekijken.
Zojuist ook Eagle gedownload, maar voor mij nog te ingewikkeld. Ik denk dat ik maar met Visio aan de gang ga.
Wat bedoel je met 'kan de ECU dan nog wel zijn signaal kwijt'?
Ik ken de ECU niet uit m'n hoofd maar voor zover ik weet doet die niks anders dan op het juiste moment de juiste injector verbinden met GND (massa).
Voorbeeld als 'INJ4' aan de beurt is:
- De ECU verbindt pin 4 met massa, door schakelaar S4 dicht te zetten
- Daardoor gaat er een stroom lopen vanaf de pluspool van de accu, door de zekering, door de gasinjector, en dan via de ECU naar de massa toe.
- Daardoor wordt de injector dus 'bekrachtigd' en staat dan dus open zodat er brandstof in het spruitstuk komt. De injector blijft net zo lang open tot de ECU pin 4 weer losmaakt van de massa.
Als het relais in stand 'links' staat (gas-stand), hangen alle benzine-injectoren 'los': er is geen circuit meer dus er kan geen stroom door de benzine-injectoren lopen, dus ze doen niks.
Zie onder hoe de stroom loopt in dit voorbeeld..
Voor de duidelijkheid (hoop ik?) heb ik de accu en de schakelaar die in de ECU zit erbij getekend:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Stroom/ elektriciteit is als water. Het kan alleen lopen als het naar een lager gelegen punt kan. Is het een open circuit dan kan het "water" daar niet weg en dus ook niet stromen. Daarom zal in Erik's schema ook de B_inj4 het niet doen. (pas als de kraan/schakelaar wordt omgezet)
effe in hele simpele houtje touwtje taal uitgelegd.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ronald Damme" schreef:
@ boele
Stroom/ elektriciteit is als water. Het kan alleen lopen als het naar een lager gelegen punt kan. Is het een open circuit dan kan het "water" daar niet weg en dus ook niet stromen. Daarom zal in Erik's schema ook de B_inj4 het niet doen. (pas als de kraan/schakelaar wordt omgezet)
effe in hele simpele houtje touwtje taal uitgelegd.
Erik en Ronald, bedankt! Volledig duidelijk zo! Ik moet hem nog wel aanpassen ivm de montage van een tableswitch, die veranderd de kenvelden voor benzine/LPG. Zou dat mooi op de schakelaar kunnen voor benzine/lpg? Ik denk het wel.
Zonder schema wordt het aan elkaar knopen onder de kap helemaal niets natuurlijk!
Nogmaals bedankt!
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Boele Braaksma" schreef:
Erik en Ronald, bedankt! Volledig duidelijk zo! Ik moet hem nog wel aanpassen ivm de montage van een tableswitch, die veranderd de kenvelden voor benzine/LPG. Zou dat mooi op de schakelaar kunnen voor benzine/lpg? Ik denk het wel.
Zonder schema wordt het aan elkaar knopen onder de kap helemaal niets natuurlijk!
Nogmaals bedankt!
Jazeker kan dat. Ik zou dat allemaal combineren: dus 1 gas/benzine schakelaar, die gebruik je om het kenveld te selecteren, maar ook om het relais om te zetten. Dat relais schakelt de juiste set injectoren in, maar bedient ook de gastoevoerklep, benzineklep en brandstofpomp. Hou het simpel, je hebt niet voor elke functie een aparte zekering, aparte schakelaar en apart relais nodig.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Je zou er ook nog aan kunnen denken om het relais te vervangen door een tuimelschakelaar met middenstand in het dashbord, natuurlijk wel een tuimelschakeaar die het gewenste vermogen kan schakelen.
Voor de rest ziet het er mooi uit.
succes
Johan Geers
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Johan Geers" schreef:
Beste Boele, de benzienepomp van je benziene injection systeem schakel je die ook uit anders staat die voor niets te pompen?
Je zou er ook nog aan kunnen denken om het relais te vervangen door een tuimelschakelaar met middenstand in het dashbord, natuurlijk wel een tuimelschakeaar die het gewenste vermogen kan schakelen.
Voor de rest ziet het er mooi uit.
succes
Johan Geers
Hoi Johan, een schakelaar met middenstand heb ik niet zoveel meer aan. Er kunnen immers geen carburateurs leeggereden worden.

Jouw opmerking over de brandstofpomp had ik zelf ook al gemaakt. Ik heb het schema van Erik uitgeprint, daar ga ik nu even mee stoeien, de brandstofpomp moet stoppen, en alle lpg kleppen moeten open gaan. Ik moet hiervoor even het 1800E schema erbij pakken.
- Laurens Zondag
- Senior lid
-
zo niet laat het even weten en stuur een duidelijk verhaal hoe je het wilt hebben dan kan ik een schema voor je uittekenen als je wilt tenmisten

groetjes laurens
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
succes
Johan Geers
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Laurens Zondag" schreef:
hey boelle wilt het lukken ?
zo niet laat het even weten en stuur een duidelijk verhaal hoe je het wilt hebben dan kan ik een schema voor je uittekenen als je wilt tenmisten
groetjes laurens
Thanks! Zal ik zeker doen. Maar vind het ook erg leuk om een en ander zelf uit te vogelen.
"Johan Geers" schreef:
Beste Boele, ik kis in heel het verhaaltje de gaschoke of ga je op benziene starten of heb ik iets gemist?
succes
Johan Geers
Klopt! Er komt geen gas choke op. Alles gaat elektronisch. De computer ziet aan het koelwatertemperatuur dat de motor indien koud 160% brandstof moet geven. Ik begin met benzine, zodra dat goed werkt, stap ik over op LPG en ga ik dat fine tunen.
Vandaag niets kunnen doen vanwege de BALV. Morgen maar een lange dag maken dus!
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
www.conrad.nl/ce/nl/product/5040 ... wisselaars