Het opknappen van mijn 1800E

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-10-2010 13:21 #96752 door
In mei 2009 heb ik met mijn 1800 een aanrijding gehad. Nadat ik vrij fors moest remmen voor een aantal auto’s voor me, reed er iemand met een Volkswagen Caddy achterin.



De 1800 heb ik weg laten slepen naar Dries Bakkenes. Omdat mijn 1800 nog in een ‘’opknapstatus’’ verkeerde, had ik hem nog niet laten taxeren! Gelukkig heeft Dries Bakkenes een goede schadebemiddeling geleverd. Aangezien ik erg gehecht ben aan mijn 1800, wilde ik hem graag weer recht laten trekken en hem opbouwen. Het vinden van een betaalbaar adres, leek in eerste instantie niet zo eenvoudig. Gelukkig via de V44-Vereniging aan een www.autoschadeharteveld.nl gekomen.

www.autoschadeharteveld.nl heeft uiteindelijk de 1800 weer rechtgetrokken:



Voordat hij helemaal gespoten kon worden, wilde ik eerst het een en ander opknappen aan het onderstel van de 1800. Ik heb toen besloten al het rubber van bussen etc. te vervangen voor PU. Kost wel een hoop tijd, maar de wegligging zal er ongetwijfeld van opknappen! Op de VKB 2009 een mooie aanbieding voor Bilstein schokdempers niet afgeslagen, dus dat zal de wegligging ook bevorderen.


Het motorblok moest ook nog opgeknapt worden. Hij lekte nog wel eens wat olie bij de achterste krukaskeerring. Die vervangen gelijk een nieuwe pakkingset gemonteerd. De kop heb ik 2mm laten vlakken voor wat meer compressie. Gelijk nieuwe gaszetels laten monteren.


Via de website www.bccp.nl heb ik een rol hitte werende tape gekocht van ''Cool it''
Deze glasvezelband zorgt ervoor dat de hitte van het uitlaatspruitstuk met 70% wordt verminderd. Aangezien de verdamper van de lpg installatie 10cm hiervandaan gemonteerd zit, leek mij dit een goede aankoop. Ook zou het een minimaal voordeel moeten leveren in het vermogen. (lucht blijft heter in het spruitstuk) Om het spruitstuk ook daadwerkelijk te kunnen monteren hebben we de steun van het inlaatspruitstuk moeten aanpassen ivm de dikkere bochten van het spaghettispruitstuk. Mijn vader heeft er een stuk uitgeslepen en vervolgens met een U profiel de achterzijde van de beugel verstevigd.



Past precies!


Na het goed aansluiten van de injectorrubbers, de 1800 10minuten laten draaien. Bleek er de dag erop een plas olie onder te liggen thv het vliegwiel.
Conclusie: krukaskeerring lekt (alweer.) Gisteravond de versnellingsbak eronder vandaan gehaald en zojuist het vliegwiel eraf. Blijkt inderdaad de keerring te zijn. Waarschijnlijk komt het doordat er te veel druk in het onderblok ontstaat. Dit kan komen doordat we de carterontluchtingslangen anders hebben aangesloten.


Aangezien de originele AAV’s vaak defect zijn en er in mijn cilinderkop geen bevestiging zit voor een AAV, heeft mijn vader een elektrische van een Saab? gemonteerd. Werkt perfect en kost een tientje!


De 1800 staat inmiddels bij het schadeherstelbedrijf. Ze zijn begonnen met het achterpaneel eruit te slijpen om de bodem van de bagageruimte weer recht te maken zodat het nieuwe paneel erin gelast kan worden.


Omdat het spuitwerk echt perfect moet worden, moet de 1800 geheel kaal geschuurd worden tot op het blanke metaal. Het rechttrekken, nieuwe delen rondom inlassen, strak maken & spuiten zou natuurlijk dik in de papieren gaan lopen. Gelukkig is het bedrijf zo vriendelijk om mij het schuurwerk te laten doen. Zo bespaar ik een hoop uren (euro's)




Drie dagen heb ik bij het bedrijf het grootste gedeelte van de 1800 kaal geschuurd. Dit is echt een klus die ik maar een keer in mijn leven wil doen! Alhoewel het natuurlijk wel leuk blijft om zo veel aan je eigen auto te (kunnen) doen.

Zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde van de 1800 zat meer roest dan verwacht. Omdat ik het direct goed wil aanpakken ook daar maar nieuwe stukken in laten zetten.
De bestuurderszijde is nu af. De passagierszijde schiet al lekker op. Het nieuwe plaatwerk bleek niet exact de goede vorm te hebben. Hierdoor kwamen er wat extra uren bij om het toch netjes op zijn plek te krijgen.



De eerste laag spuitplamuur zit er al weer op. De deuren zijn reeds strak gemaakt evenals de kofferklep. De kofferklep behoefde nog enige aandacht vanwege de aanrijding. Het ziet er voor nu in ieder geval netjes uit!




De 1800 opgehaald bij de spuiter!
Hij is ontzettend strak geworden! Daarnaast hebben ze alle balken etc. getectyleerd (wat een plakzooi!!) Vervolgens is ie van onderen opnieuw zwart gespoten. Is een vrij grove lak met een soort zand erdoor. Verrassend was wel dat na 8maanden de motor na twee keer starten weer als een zonnetje liep! Nu maar eens goed nadenken in welke volgorde ik hem weer op ga bouwen. ''Hoe zat het ook al weer in elkaar!?''

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2010 13:16 #97154 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Zo Boele, dat is een mooi project...het is al weer 17 jaar geleden dat mijn P 1800 E klaar was.
(Ben wel eens bij jullie thuis geweest met de wagen, je vader had in die tijd een MG waar hij met je moeder bij ons in Arnhem langs is geweest), ooit afgekomen ?).
Als je het op deze wijze doet gaat die P1800 weer 20-30 jaar mee.
Mocht je op problemen stuiten, of advies nodig hebben aarzel niet te mailen.
Ik heb destijds eerst de motor gemonteerd op de voortrein voor de brug gezet en de wagen er overheen laten zakken, ik zag in folders dat Volvo dat ook deed, voorkomt schade aan je mooie lakwerk.
Vergeet niet alle naden opnieuw te kitten, en dan beginnen met isolatie. Het dreunplaat wat er origineel in zit is nogal zwaar, er zijn veel betere producten (kijk maar eens op de VKbeurs) welke je helemaal op de bodem & bagageruimte kunt plakken.

Het dashboard kun je nu mooi opknappen, net als de meters die allemaal met een soort bajonetsluiting uit elkaar gedraaid kunnen worden om het glaasje te cleanen.
Ik zou het dash eerst terugzetten en dan pas de voorruit plaatsen.
Ben benieuwd wat jij voor radio/HIFI in de wagen gaat zetten, en mn waar, ik heb een bigfront die overweeg ik op de middenconsole voor de versnellingepook in te bouwen. Weet nog niet waar de bozen komen, in de deuren vind ik zonde.

Succes met het verdere traject,

Ed vd Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2010 15:19 #97263 door
Beantwoord door in topic Het opknappen van mijn 1800E
Bedankt! Vertelde het tegen mn ouders en ze herinnerden het zich nog. Volgens mij hebben we de MG niet zo gek lang gehad. Na de MG heeft mn vader nog wel een drietal kitcars gebouwd, nu helpt hij gelukkig met het opknappen van mijn auto.
Zodra ik vragen heb, zal ik je zeker mailen! (stuk makkelijker nu via het nieuwe forum!)
Welke naden zou ik moeten kitten? Bovenin de voorspatborden heb ik het soort schuim/kit verwijderd. De spatplaten moet ik met nieuwe rubbers nog monteren. Wat voor een kit kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik loop voor de zekerheid alle afvoergaatjes onderin na, zodat het eventuele water goed weg kan lopen.
Voor het schutbord heb ik van www.heatblok.com een koolstofvezel mat besteld. Deze komt ook over de tunnel. Schijnt erg goed tegen hitte te helpen. Ook de uitlaat is geheel ingetapet dus het zal dan minder snel warm worden binnen hoop ik zo.
Voor wat betreft het geluid: Ik heb achterin 2 speakers zitten. Deze heb ik aan een versterker liggen die onder mijn achterbankje ligt. Hieraan zit een kabeltje met een iPod aansluiting. De iPod ligt dan onderin het bakje van de versnellingsbaktunnel. Vind dit zelf wel een fraaie constructie. De originele radio werkt nog wel, alleen het geluid is belabberd. (Mono?) In sommige 1800’s op www.volvo1800pictures.com zie je nog wel eens verbouwde middenconsoles van 240/740. Met leer bekleed ziet dit er netjes uit hoor! Een voorbeeldje!
Met 2 goede speakers vond ik het al erg goed klinken. Je kan overwegen om je schoppanelen te verzagen en daar speakers in te maken. Ze blazen dan alleen tegen je benen aan, dus of het geluid er echt beter van wordt…

Afgelopen weken heb ik samen met mijn vader een beugel gemaakt voor de Kenlowe fan. Gelukkig zit er in de radiateur nog een plek om een eventueel expansietankje in te hangen. Hier hebben we een plaatje gemaakt voor de unit van de Kenlowe fan.

Daarnaast ben ik begonnen met het maken van plaatjes voor de sierstrips. Ik heb hiervoor m6 boutjes en messingplaatjes gemaakt, aan elkaar gesoldeerd. Een klein beetje bijgevijld, ong 16mm en ze passen uitstekend.

Uiteraard goed monteren met genoeg blanke tectyl. De resten vegen we later wel weg!


Nu verder met het in elkaar zetten van de deuren. Hoe zat het ook al weer!?
To be continued..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2010 17:54 #97270 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
De P1800 begint er al weer aardig uit te zien, succes bij het verdewr afbouwen.
Zo'n middenconsole van een 740 is best een goede optie ik ben bezig de BW35 automaat om te bouwen naar een AW71 en die komt uit een 740, maakt het montefen van de bezieningspook een stuk gemakkelijker.
Zal wat plaatjes van de P1800 schieten welke randen ik bedoel en hoe ik destijds de afwatering heb verbeterd

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2010 18:31 #97272 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik heb wellicht nog een tip voor je, er zit geen handschoenen plankje in de 1800, kijk eens hoe een kastje uit de Golf series 2 mooi past, zelfs het lichtje kun je overzetten. Reuze handig ! dus op naar de sloop of marktplaats

Van de aanpassingen aan de carrosserie heb ik de volgende plaatjes gemaakt, die opstaande rand boven eht voor/binnen scherm moet je op vullen zodat er geen vuil in kan blijven staan, vervolgens de rand van spatbord/front openslijpen, dit is ook een bekende pelk waar door water-modder-roest ontstaat



Wat betreft de naden, zowel in al;s onder de wagen zijn de randen gekit, dus als alle tectyl en afdichtkit is verwijderd na restauratie kun je met een goede kit (bv van 3M) die naden beschermen en erover aflakken. Heb hier helaas geen plaatjes van.






Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2010 18:34 #97273 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Het opknappen van mijn 1800E
De tekst bij het laatste plaatje onbrak, vaak is het stuurwiel beschadigd,, zon zwarte 'hoes' kun je kopen bij het 1800ES register en/of Rob Kool, stuurt ook bijzonder prettig

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2010 19:35 #97275 door
Beantwoord door in topic Het opknappen van mijn 1800E
Hoi Ed,

Bedankt voor de tips!

Ik heb er zelf een nardi stuur in gezet. Vond ik fraaier staan en hij is een slag kleiner. Dan zit ik er niet met mijn benen tegenaan.

Het handschoenenvakje is mooi opgelost! Denk dat ik het voorlopig even zo laat, weinig spullen in de auto en wil er ooit weer de originele airco in hangen. Dan alleen middels een elec. aircopomp. Dat schuif ik echter op de lange termijn.

Groeten Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2010 12:22 #97467 door
Beantwoord door in topic Het opknappen van mijn 1800E
Na gisteren een lange dag geslenterd te hebben op de VKB toch het eea kunnen kopen, de hardischijf voor de stuurstang schijnt niet in PU verkrijgbaar te zijn en het effect zou niet zo gek groot zijn.. Dus (helaas) er maar voor gekozen de rubber variant te kopen. Om de deuren verder in elkaar te zetten had ik nog wat nieuwe geleiders nodig en gelijk twee nieuwe schraaprubbers. Bij Nordicar hadden ze een leuke kortingsactie, dus daar direct maar het (erg prijzige) dashboard besteld. Ze hadden er een mee, maar dat bleek een gebruikte te zijn! Het is iets te veel werk om daar op te bezuinigen..
Verder bij Dries Bakkenes een set progressieve verlagingsveren gehaald. Icm de andere velgen staat dit een stuk mooier en hij mag van mij best wat straffer geveerd zijn.


Na wat kletsen met bekenden huiswaarts gegaan en samen met mijn vader verder gegaan met het pasmaken van de 2,5inch uitlaat. Een lastige klus, alhoewel het toch erg goed gelukt is. Eerste instantie was ik van plan om hem van RVS te (laten) maken, dit was echter best prijzig en heb nog mijn twijfels of het met 1 originele einddemper wel goed klinkt en niet TE hard is. Het doel is dat aan de achterzijde niet zichtbaar is dat er een andere uitlaat onder zit.
Wat foto's:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2010 14:04 #97886 door
Beantwoord door in topic Het opknappen van mijn 1800E

De uitlaat zit nu netjes op zijn plek onder de auto. Gelijk de bumpersteun geplaatst om de uitlaat aan op te hangen.
Ondertussen is mijn vader verder gegaan met het in elkaar zetten van de rechter deur. Na het kopen van een aantal nieuwe schroefjes, rubbers en clips, zit ook dit weer netjes in elkaar. Wat nu volgt voordat de deurpanelen gemonteerd kunnen worden is: Centrale deurvergrendeling. Dit moet vrij eenvoudig te monteren zijn, echter is ontbreekt precies bij mijn doos de handleiding. Daar nog maar even achter aan voordat er iets verkeerd gaat met de ruststand van de motor.
De progressieve veren zijn gemonteerd. Dit geeft een verlaging van ongeveer 30mm. Staat een stuk mooier en zal door de progressiviteit nog iets minder veren.

Een klus wat toch ook wel flink tijd heeft gekost, is het kofferkleprubber. De verschillende soorten lijm werkte niet naar behoren. Uiteindelijk met Bison contactlijm het goed op zijn plek weten te plaatsen. Klep sluit nog niet netjes door het rubber dus dat zal wel even moeten inwerken op elkaar denk ik zo.

Op Marktplaats vorige week een set alu binnenschermen voor de 1800 kunnen kopen. Zitten geen montagesteuntjes bij, dus nog even uitzoeken hoe dat het beste gemaakt kan worden. Tips zijn uiteraard welkom!

Dit weekend maar eens proberen of ik de RVS achterbumper kan monteren. Zal een hele klus worden voordat hij er netjes op zit!

Het nieuwe dashboarddek is besteld, dus daar kan ik hopelijk volgende week aan beginnen. Het geluids en hitte absorberende materiaal van Heatblok inmiddels keurig ontvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wilfred Scherpenzeel
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-11-2010 19:41 #97967 door Wilfred Scherpenzeel
Beantwoord door Wilfred Scherpenzeel in topic Het opknappen van mijn 1800E
ik had indertijd (10 jaar geleden) bij het afbouwen van mijn 1800S uit 66, de strips aan de zijkant met plastic boutjes (geel) en witte moertjes gedaan. Ik had boutjes gevonden die precies achter in de strip pasten. op deze wijz geen problemen met stukmaken van de lak om de gaatjes en geen last van roest door de metale boutjes.
Volgens mij waren het van de boutjes waar ook die gele nummerplaten wel mee werden vastgezet.

gr.

Wilfred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.