Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
02-04-2013 19:38 #125587 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Inmiddels vordert de bedrading! Ik had wat speciaal gewapende kous tekort, dus enige vertraging. Onder het dashboard zit alles nu aangesloten. Toch stuit ik wel weer op nieuwe problemen; De Valtek 34 LPG injectoren hebben 3ohm weerstand. Dit betekent dat bij vollast iedere injector 14,4V/3ohm= 4,8 ampere. 4,8AMP * 14,4V = 70Watt per stuk. Dat is natuurlijk een flinke hitte! Met weerstanden schijnen ze te traag te worden. Nu zien er Peak-Hold kits die dit probleem verhelpen. Hoe dat precies werkt, en hoe ik dat maak, zal ik uitzoeken. Voorlopig maar voorzichtig zonder weerstanden.

Wat foto's:


Het originele doorvoerrubber gebruiken:

Diverse draden op de juiste plek uit de buitenmantel peuteren:



Morgen de laatste stekkers er aan zetten, dan hoop ik eind van de week het kachelhuis terug te bouwen, zodat ik volgende week een keer de laptop er aan kan hangen. Met wat basis schema's van anderen moet hij dan vrij snel kunnen lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2013 19:59 #125592 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ziet er zeker goed uit, Boele!
Ga zo door!! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-04-2013 20:32 #125653 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
ziet er goed uit Boele, wel lastig dat er geen bevestigings beugels aan de ECU zitten, maar dit zit zo ook prima.
Succes met de opstart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2013 19:04 #125700 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik heb het geluk dat ik het in het echt heb mogen zien;) Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar de start,
Kees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2013 16:44 #125903 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
De bedrading is nu helemaal afgerond, kachelhuis zit weer op zijn plek.


Accu aangesloten. Nu kom ik wat kleine problemen tegen;
- Als ik de startmotor rond laat gaan, valt de spanning van de injectiezekeringkast weg. Deze is gevoed door de originele zekeringkast van de 1800. Even opzoeken in het boek.
- Ik heb een spanningsverschil; op de accu meet ik 12,02V, op de injectiezekeringkast 11,55V en softwarematig zie ik dat de ECU 11,30V heeft. Weet niet of dat direct problemen geeft. Anders moet ik de voeding rechtstreeks van de accu halen. Dat is minder 'schoon' onder de kap. Functionaliteit gaat boven alles, we'll see.

Het connecten van de ECU met de laptop viel nog niet mee. Ik ben redelijk Apple minded, dus dat was even zoeken. Toen bedacht ik me dat er virtuele com ports bestaan, opgezocht voor OSx, en het werkt!
De gasklepsensor heb ik al gekalibreerd evenals de temperatuursensoren. De rest is nog even te lastig, dat wordt verder studeren in de manual.


1800 weer voor het eerst buiten sinds een half jaar. Zo kon ik nét wat makkelijker onder het dashboard met de deuren open.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-04-2013 16:55 #125904 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
Is toch een hele fraaie vette wagen hé!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2013 17:29 #125907 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Joost Buiting" schreef:
Is toch een hele fraaie vette wagen hé!

Als hij het doet wel ja...... ;)

Joost, ik ben er nog niet achter hoe ik jouw settings van het *.msq bestandje kan openen/inzien zonder het gelijk in mijn ecu te plaatsen. Veel instelllingen van ons zouden hetzelfde kunnen zijn, op de waarden na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2013 17:50 #125908 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Je opent een nieuw project en selecteerd de ecu instellingen van de ecu van joost en vervolgens in dat project open je het msq bestand. dan houd je het allebei mooi gescheiden.
Als je vanuit Joost zijn bestand verder wilt gaan gewoon laden zonder je ecu aan te sluiten en offline werken.
Ik moet wel zeggen dankzij Joost de autotune optie gevonden en dat werkt erg makkelijk.
Je gaat naar je afr tabel en dan naar tools en dan vul je gegevens van de motor in en berekent de computer een redelijk goede afr tabel voor je, en dan gebruik je autotune tijdens het lopen van je motor en berekent hij je ve tabel ernaar.
Succes met de eerste start!

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-04-2013 19:38 #125913 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
over je voeding,

een gestabiliseerde voeding is altijd beter.

Maar als je sensoren "gevoed worden"vanuit de computer en ook de 11,55 krijgen is dit geen probleem.

Krijgt je computer de 11,55 v en worden je sensoren bv., rechtstreeks gevoedt door de accu van 14V dan kan je uitleesverschillen krijgen.

Eventueel moet je dan een lijn leggen va je voedingsbron naar je computer zodat hij kan calibreren. (ik weet niet hoe programmeerbaar je ecu is)

Kortom, vergelijk je appels met appels, of appels met peren.

Ps. Waarom laat je een zekeringskast voeden door een twijfelachtige zekeringskast waar allemaal verbruikers aan hangen die discutabel zijn van zuiverheid(corrosie/slijtage) . Leg gewoon een 2e kabelboom aan vanuit je accu. Makkelijker storing zoeken en veel betrouwbaarder. Als je toch al een 2e zekeringskast gebruikt hoef je ook niet bang te zijn voor kortsluiting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2013 22:04 #125923 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Kevin de Leuw" schreef:
Je opent een nieuw project en selecteerd de ecu instellingen van de ecu van joost en vervolgens in dat project open je het msq bestand. dan houd je het allebei mooi gescheiden.
Als je vanuit Joost zijn bestand verder wilt gaan gewoon laden zonder je ecu aan te sluiten en offline werken.
Ik moet wel zeggen dankzij Joost de autotune optie gevonden en dat werkt erg makkelijk.
Je gaat naar je afr tabel en dan naar tools en dan vul je gegevens van de motor in en berekent de computer een redelijk goede afr tabel voor je, en dan gebruik je autotune tijdens het lopen van je motor en berekent hij je ve tabel ernaar.
Succes met de eerste start!


Maar kan ik dan beide projecten parallel vergelijken? Dat is wat ik uiteindelijk wil. Ik kan niet alles 1 op 1 overnemen van Joost. Niet alle instellingen zijn gelijk denk ik. Autotune functie had ik al gelezen! Dat klinkt erg goed!

"Ronald Damme" schreef:
over je voeding,

een gestabiliseerde voeding is altijd beter.

Maar als je sensoren "gevoed worden"vanuit de computer en ook de 11,55 krijgen is dit geen probleem.

Krijgt je computer de 11,55 v en worden je sensoren bv., rechtstreeks gevoedt door de accu van 14V dan kan je uitleesverschillen krijgen.

Eventueel moet je dan een lijn leggen va je voedingsbron naar je computer zodat hij kan calibreren. (ik weet niet hoe programmeerbaar je ecu is)

Kortom, vergelijk je appels met appels, of appels met peren.

Ps. Waarom laat je een zekeringskast voeden door een twijfelachtige zekeringskast waar allemaal verbruikers aan hangen die discutabel zijn van zuiverheid(corrosie/slijtage) . Leg gewoon een 2e kabelboom aan vanuit je accu. Makkelijker storing zoeken en veel betrouwbaarder. Als je toch al een 2e zekeringskast gebruikt hoef je ook niet bang te zijn voor kortsluiting.


Hoi Ronald,

De injectie zekeringkast krijgt dus de 11,55V dus het blijft appels met appels, of peren met peren. ;)
Ik pak nu de plus rechtstreeks van de startmotor, nu nog een verschil van 0,3Volt. Ik laat het maar zo en kijk wel wat er gebeurd. Het viel me gewoon op, maar heb nog niets raars gemerkt.

De luchtinlaat geeft nog niet de juiste waarde aan. Ik moet hem handmatig gaan calibreren. Koelwatersensor is wel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.