Het opknappen van mijn 1800E
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Wat foto's:
Het originele doorvoerrubber gebruiken:
Diverse draden op de juiste plek uit de buitenmantel peuteren:
Morgen de laatste stekkers er aan zetten, dan hoop ik eind van de week het kachelhuis terug te bouwen, zodat ik volgende week een keer de laptop er aan kan hangen. Met wat basis schema's van anderen moet hij dan vrij snel kunnen lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Ga zo door!!

- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Succes met de opstart.
- k den Besten
- Premium lid
-
Kees
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Accu aangesloten. Nu kom ik wat kleine problemen tegen;
- Als ik de startmotor rond laat gaan, valt de spanning van de injectiezekeringkast weg. Deze is gevoed door de originele zekeringkast van de 1800. Even opzoeken in het boek.
- Ik heb een spanningsverschil; op de accu meet ik 12,02V, op de injectiezekeringkast 11,55V en softwarematig zie ik dat de ECU 11,30V heeft. Weet niet of dat direct problemen geeft. Anders moet ik de voeding rechtstreeks van de accu halen. Dat is minder 'schoon' onder de kap. Functionaliteit gaat boven alles, we'll see.
Het connecten van de ECU met de laptop viel nog niet mee. Ik ben redelijk Apple minded, dus dat was even zoeken. Toen bedacht ik me dat er virtuele com ports bestaan, opgezocht voor OSx, en het werkt!
De gasklepsensor heb ik al gekalibreerd evenals de temperatuursensoren. De rest is nog even te lastig, dat wordt verder studeren in de manual.
1800 weer voor het eerst buiten sinds een half jaar. Zo kon ik nét wat makkelijker onder het dashboard met de deuren open.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Als hij het doet wel ja......"Joost Buiting" schreef:
Is toch een hele fraaie vette wagen hé!

Joost, ik ben er nog niet achter hoe ik jouw settings van het *.msq bestandje kan openen/inzien zonder het gelijk in mijn ecu te plaatsen. Veel instelllingen van ons zouden hetzelfde kunnen zijn, op de waarden na.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Als je vanuit Joost zijn bestand verder wilt gaan gewoon laden zonder je ecu aan te sluiten en offline werken.
Ik moet wel zeggen dankzij Joost de autotune optie gevonden en dat werkt erg makkelijk.
Je gaat naar je afr tabel en dan naar tools en dan vul je gegevens van de motor in en berekent de computer een redelijk goede afr tabel voor je, en dan gebruik je autotune tijdens het lopen van je motor en berekent hij je ve tabel ernaar.
Succes met de eerste start!
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
een gestabiliseerde voeding is altijd beter.
Maar als je sensoren "gevoed worden"vanuit de computer en ook de 11,55 krijgen is dit geen probleem.
Krijgt je computer de 11,55 v en worden je sensoren bv., rechtstreeks gevoedt door de accu van 14V dan kan je uitleesverschillen krijgen.
Eventueel moet je dan een lijn leggen va je voedingsbron naar je computer zodat hij kan calibreren. (ik weet niet hoe programmeerbaar je ecu is)
Kortom, vergelijk je appels met appels, of appels met peren.
Ps. Waarom laat je een zekeringskast voeden door een twijfelachtige zekeringskast waar allemaal verbruikers aan hangen die discutabel zijn van zuiverheid(corrosie/slijtage) . Leg gewoon een 2e kabelboom aan vanuit je accu. Makkelijker storing zoeken en veel betrouwbaarder. Als je toch al een 2e zekeringskast gebruikt hoef je ook niet bang te zijn voor kortsluiting.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Kevin de Leuw" schreef:
Je opent een nieuw project en selecteerd de ecu instellingen van de ecu van joost en vervolgens in dat project open je het msq bestand. dan houd je het allebei mooi gescheiden.
Als je vanuit Joost zijn bestand verder wilt gaan gewoon laden zonder je ecu aan te sluiten en offline werken.
Ik moet wel zeggen dankzij Joost de autotune optie gevonden en dat werkt erg makkelijk.
Je gaat naar je afr tabel en dan naar tools en dan vul je gegevens van de motor in en berekent de computer een redelijk goede afr tabel voor je, en dan gebruik je autotune tijdens het lopen van je motor en berekent hij je ve tabel ernaar.
Succes met de eerste start!
Maar kan ik dan beide projecten parallel vergelijken? Dat is wat ik uiteindelijk wil. Ik kan niet alles 1 op 1 overnemen van Joost. Niet alle instellingen zijn gelijk denk ik. Autotune functie had ik al gelezen! Dat klinkt erg goed!
"Ronald Damme" schreef:
over je voeding,
een gestabiliseerde voeding is altijd beter.
Maar als je sensoren "gevoed worden"vanuit de computer en ook de 11,55 krijgen is dit geen probleem.
Krijgt je computer de 11,55 v en worden je sensoren bv., rechtstreeks gevoedt door de accu van 14V dan kan je uitleesverschillen krijgen.
Eventueel moet je dan een lijn leggen va je voedingsbron naar je computer zodat hij kan calibreren. (ik weet niet hoe programmeerbaar je ecu is)
Kortom, vergelijk je appels met appels, of appels met peren.
Ps. Waarom laat je een zekeringskast voeden door een twijfelachtige zekeringskast waar allemaal verbruikers aan hangen die discutabel zijn van zuiverheid(corrosie/slijtage) . Leg gewoon een 2e kabelboom aan vanuit je accu. Makkelijker storing zoeken en veel betrouwbaarder. Als je toch al een 2e zekeringskast gebruikt hoef je ook niet bang te zijn voor kortsluiting.
Hoi Ronald,
De injectie zekeringkast krijgt dus de 11,55V dus het blijft appels met appels, of peren met peren.

Ik pak nu de plus rechtstreeks van de startmotor, nu nog een verschil van 0,3Volt. Ik laat het maar zo en kijk wel wat er gebeurd. Het viel me gewoon op, maar heb nog niets raars gemerkt.
De luchtinlaat geeft nog niet de juiste waarde aan. Ik moet hem handmatig gaan calibreren. Koelwatersensor is wel goed.