Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
03-03-2013 11:02 #124146 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Joost Buiting" schreef:
Leuk hé al die mooie nieuwe spullen, kan je mooi in de huiskamer uitstallen zonder comentaar! ;)
Hier vast een nr. voor iets wat je misschien nog nodig hebt: 036035255j (even googlen)

Gr Joost


Hoi Joost,

Klopt. Die moet ik nog kopen/maken. Ik wil vrij korte kabels. Heb natuurlijk wel bougiekappen nodig met een weerstand er in. RDAE verkoopt losse aanknijpstekkers voor bougiekabels. Maar hoe degelijk is die constructie? Ik wil in geen geval gedonder. Wellicht gewoon naar de VW dealer en 4 korte kabeltjes uitzoeken in het magazijn? Of hebben VW's kleinere bougies?

Ik zag dat ik nog geen antwoord had gegeven op de stappenmotor:
Het is een driedraads-type, met onderdeelnummer 0 280 140 537. Hij zit zo te zien in veel franse auto's. Als dat maar goed gaat... ;)
Het steuntje komt van de Hornbach, om PVC buis vast te zetten. Past perfect! Even zwart verven en klaar. Sorry Joost, als je hier de kriebels van krijgt. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-03-2013 11:10 #124149 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik heb nu kabels erop zitten van een golf echter zijn deze te lang vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere bougidoppen zodat ik ze in kan korten, als ik ze nu afknip om op lengte te maken dan kan jij misschien de bougiedoppen gebruiken met het stuk kabel wat eraan zit, dan hoef je alleen doppen te kopen voor op de bobine echter heb ik deze nog niet gevonden.
Is toch een prima stappenmotor en zo'n mooie beugel voor die prijs kan je nooit zelf maken.
(morgen komt jeroen mijn auto inregelen/afstellen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-03-2013 11:14 #124150 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
Bij de stappenmotor is de middelste aansluiting de + en de buitenste de stuurdraad de - tussen plus en min wel een blusdiode plaatsen, kraagje randje van de diode naar de + anders blaas je de boel op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2013 11:45 #124151 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Joost Buiting" schreef:
Ik heb nu kabels erop zitten van een golf echter zijn deze te lang vandaar dat ik aan het kijken ben naar andere bougidoppen zodat ik ze in kan korten, als ik ze nu afknip om op lengte te maken dan kan jij misschien de bougiedoppen gebruiken met het stuk kabel wat eraan zit, dan hoef je alleen doppen te kopen voor op de bobine echter heb ik deze nog niet gevonden.
Is toch een prima stappenmotor en zo'n mooie beugel voor die prijs kan je nooit zelf maken.
(morgen komt jeroen mijn auto inregelen/afstellen)


Verkoopt RDAE ze niet? Die heeft erg veel bougiedoppen/bobinedoppen.

"Joost Buiting" schreef:
Bij de stappenmotor is de middelste aansluiting de + en de buitenste de stuurdraad de - tussen plus en min wel een blusdiode plaatsen, kraagje randje van de diode naar de + anders blaas je de boel op.


Thanks! Ik wist dat er een diode tussen moet, hoe ben ik nog niet over uit. Op dit soort punten mis ik een manual.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 14:26 #124623 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Inmiddels weer tien dagen verder. De hardware zit er bijna helemaal in. Het kachelhuis kan nog niet in de auto. Door de luchtinlaat kan ik erg lastig bij de injectieboom. Dus daar wacht ik liever even mee.

Begonnen met het aansluiten van de injectoren.




Vervolgens de kabelboom door het schutbord getrokken. Als tijdelijk bindmateriaal een aantal krimpkousen gemonteerd.


Nu ben ik vooral druk bezig met het maken van de schema's. Dit vind ik het lastigste onderdeel van het project. ''Had ik vroeger maar beter opgelet bij natuurkunde! Weerstanden berekenen lukt weer prima, maar de formules was ik wel vergeten.. ;) Zodra de schema's goed zijn is het enkel nog een kwestie van stekkers knijpen en aansluiten. Gelukkig zijn er genoeg mensen bij wie ik terecht kan. De reviews over de slechte service van BS-Autotune herken ik niet. Gisteravond een mail gestuurd met de vraag over een bobine aansluiting, en 's avonds laat al antwoord. Mét zelfs nog een opmerking over mijn klad-schema dat er een geschakelde draad bij moet voor de 12V van de bobine!


Heeft er iemand goede ervaringen met elektrische schema's software voor Apple? Dat maakt het vast een stuk netter.

Ik ben nu op zoek naar een relais die in 1x 4 injectoren kan omschakelen van benzine naar LPG + LPG relais naar Brandstofpomprelais. Iemand tips? Ik kan ze niet vinden. Zie dit gekunstelde schema-tje.

Uiteindelijk nog even de fusebox getekend voor het idee.

Nu alleen de stappenmotor nog, dan 1 mooi softwarematig schema tekenen en monteren maar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 17:23 #124628 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ga je de injectoren apart schakelen? mocht er één uitvallen dan loopt je motor heel beroerd. Is het niet handiger dat dan meteen de motor uitvalt dat ze allemaal uitgaan? Of denk ik nu niet goed?

Ziet er strak uit Boele. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het straks gaat rijden. Het lijkt erop dat jij eerder de weg op kan dan ik. Mijn auto staat nog steeds bij de spuiter (blijkbaar hebben ze niet zo veel tijd ervoor).

suc6,
Steven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 18:59 #124633 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ha Boele,

Kijk eens of je een bruikbare versie van Eagle kunt vinden voor de Mac, daarmee kun je makkelijk schema's tekenen en is in ieder geval voor Windows als Freeware versie te downloaden. Enige limitatie is dan dat je alles op 1 schema pagina moet zetten: normaal gesproken geen enkel probleem. Ook de maximale grootte van een eventuele print die je ermee maakt is gelimiteerd tot iets van 15x20 cm: ook geen probleem dus.

Je schema voor het schakelen van de gas/benzine injectoren kan veel gemakkelijker, je hebt maar 1 standaard wissel-relais nodig. Kan na het eten wel wat voor je tekenen (in Eagle ;) )

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 20:04 #124638 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Steven Bleeker" schreef:
Ga je de injectoren apart schakelen? mocht er één uitvallen dan loopt je motor heel beroerd. Is het niet handiger dat dan meteen de motor uitvalt dat ze allemaal uitgaan? Of denk ik nu niet goed?

Ziet er strak uit Boele. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het straks gaat rijden. Het lijkt erop dat jij eerder de weg op kan dan ik. Mijn auto staat nog steeds bij de spuiter (blijkbaar hebben ze niet zo veel tijd ervoor).

suc6,
Steven


Hoi Steven,
Ja zo denk ik er ook over. Daarom wil ik een relais die alles in 1x schakelt, maar vind die maar eens! Anders gaat het ook wel. Ik moet dan zorgen dat de relais in 'ontspannende staat' op LPG staat. Daar rijd ik naar verwachting het meest op.

"Erik Ciesluk" schreef:
Ha Boele,

Kijk eens of je een bruikbare versie van Eagle kunt vinden voor de Mac, daarmee kun je makkelijk schema's tekenen en is in ieder geval voor Windows als Freeware versie te downloaden. Enige limitatie is dan dat je alles op 1 schema pagina moet zetten: normaal gesproken geen enkel probleem. Ook de maximale grootte van een eventuele print die je ermee maakt is gelimiteerd tot iets van 15x20 cm: ook geen probleem dus.

Je schema voor het schakelen van de gas/benzine injectoren kan veel gemakkelijker, je hebt maar 1 standaard wissel-relais nodig. Kan na het eten wel wat voor je tekenen (in Eagle ;) )


Thanks, ga het proberen te vinden. Ik ben heel benieuwd naar jouw schema. Fijn dat je mee wilt denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 20:29 #124639 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E
Ik dacht meer aan zoiets:





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2013 21:16 #124645 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Wow! Dat ziet er erg mooi uit. Alleen kan de ECU dan nog wel zijn signaal kwijt via bijvoorbeeld INJ4? Ze moeten natuurlijk onafhankelijk van elkaar functioneren. Of zou dat voor ruis e.d. gaan zorgen? Ik ga hem eens even uitprinten en goed bekijken.

Zojuist ook Eagle gedownload, maar voor mij nog te ingewikkeld. Ik denk dat ik maar met Visio aan de gang ga.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.