Het opknappen van mijn 1800E

Lees meer
22-03-2013 12:33 #125073 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Joost Buiting" schreef:
Hier een link naar een 4 polig relais, relais voetjes /houders kan ik je wel leveren heb ik hier wel liggen.

www.conrad.nl/ce/nl/product/5040 ... wisselaars

Is een schakelstroom van 6A niet erg weinig voor 4 injectoren? Al vraagt er natuurlijk maar één tegelijk spanning.

Dit gedeelte van de puzzel wil ik vandaag uitvogelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-03-2013 14:48 #125078 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Het opknappen van mijn 1800E
6Amp is per schakelcontact dus 6Amp voor 1 injector (6x12=72watt) moet meer dan voldoende zijn.

succes met het schema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 15:19 #125080 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
In de bijlage het getekende schema. Nu even navragen bij BS-autotune of het zo kan.

Enige bezwaar van 1 schakelrelais vind ik dat er een zwaardere zekering in moet, tov 4 aparte schakelingen. Een en ander brandt dan sneller door, toch?
www.boelebraaksma.nl/volvo/wp-content/up...quirt-Volvo-1800.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 19:03 #125092 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Boele Braaksma" schreef:
In de bijlage het getekende schema. Nu even navragen bij BS-autotune of het zo kan.

Enige bezwaar van 1 schakelrelais vind ik dat er een zwaardere zekering in moet, tov 4 aparte schakelingen. Een en ander brandt dan sneller door, toch?
www.boelebraaksma.nl/volvo/wp-content/up...quirt-Volvo-1800.jpg


Mooi schema!
Je bezwaar van 1 zwaardere zekering tov 4 lichtere snap ik niet helemaal: met 4 zekeringen heb je alleen maar meer risico op slechte contacten (8 contacten ipv 2), al zul jij waarschijnlijk een moderne fusebox gebruiken in plaats van een 40 jaar oud kastje met brakke contacten, dus zal dat wel meevallen.. Sneller doorbranden doet het ook niet. Ik zou het aantal kabels en aantal zekeringen zo laag mogelijk houden: hoe minder onderdelen, hoe minder er storing kunnen geven..

Als je toch een beter gevoel hebt bij 4 aparte zekeringen, kun je dat alsnog toepassen door de grote zekering weg te halen, en 4 afzonderlijke zekeringen in serie met elke weerstand ('r, 25W')te plaatsen.

Onder het motto: "van m'n werk m'n hobby maken" volgt hier een korte schema-review:

1) Wat voor weerstandswaarde krijgen die weerstanden trouwens, is dat al bekend? Zo ja, zou ik het erbij zetten in het schema.
2) Bij de diode rechtsboven zie ik een vreemd spoortje (kort, horizontaal) zitten, is dat bewust of per ongeluk (ik ken Visio.. :roll: )?
3) Wat is het doel van die diode, als de rode lijn bedoeld is om de F-Idle valve van spanning te voorzien zit hij verkeerd om.
4) En als dat het doel inderdaad is, kan ik niet bedenken waarom daar een diode zou moeten zitten en niet gewoon een draad?
5) Begrijp ik het goed dat je de gehele fuxebox wilt schakelen met het relais van de brandstofpomp? Dan heb je een probleem: op het moment dat je de auto op contact zet, zal dat fuelrelais uit staan, en krijgt de ECU geen spanning. Dan is de ECU dus ook niet in staat om de brandstofpomp aan te zetten, dus blijft alles altijd uit...

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 19:39 #125100 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Hallo Eric, dank voor je review! Ontzettend blij mee! Wat is je mailadres? Stuur ik je later vanavond een high resolution versie.

Jouw argument ben ik het mee eens, dus laat ik het maar zo zitten. De + draden ga ik zo vroeg mogelijk aftakken van de injectoren en samenvoegen tot 1, om de kans op storingen te verminderen.

1:
Injectoren: 4x 25W ohm even opzoeken
Bobine: 2x 470ohm, 0,5w vanwege de iets dikkere pootjes
Diode: 1A N14007

2+3+4:
Bewust, alleen weet ik niet of ik het zo goed getekend heb. Vanwege PWM kunnen er spanningspieken ontstaan, die wil ik niet terug de computer insturen, er zijn ervaringen dat je hem dan opblaast. Zo leidt de diode de spanningspiek af naar de pluspool. Of dat klopt in mijn gemaakte schema weet ik niet, maar het moet wel als onderstaand schema. :lol:


5: Klopt! Foutje. De + van de ECU moet aan het main relais komen. Zodra de krukas gaat draaien, zal de ECU een massa puls geven via het brandstofrelais waardoor de rest gaat functioneren. Even bedenken hoe ik dat kan doen via de zekeringkast.

En verder: Het schakelen van LPG/Benzine is nog steeds niet goed. Nu schakelt de tableswitch aan 12V, terwijl de computer maar 5V aan kan. Ben er nog niet uit hoe ik dit moet veranderen. De enige zin die ik lees is: 'De table switch schakelt aan massa.' Ik dacht het zo goed te doen, maar blijkbaar dus niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2013 22:08 #125121 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Het opknappen van mijn 1800E
laste punt is simpel op te lossen door of een weerstand te gebruiken of een octokopler voordeel van het laste is dat dit je systeem compleet afgescherm dus je port kan never nooit doorbranden alleen je octokopler wel (neem aan dat je ergens een 5 volt voeding in je auto hebt zitten ?

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2013 15:32 #125141 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Laurens Zondag" schreef:
laste punt is simpel op te lossen door of een weerstand te gebruiken of een octokopler voordeel van het laste is dat dit je systeem compleet afgescherm dus je port kan never nooit doorbranden alleen je octokopler wel (neem aan dat je ergens een 5 volt voeding in je auto hebt zitten ?


Hoi Laurens, de computer vormt zelf 12V om naar 5V. Hij heeft dus gewoon een 12V voeding. Alles schakelt aan 5v. Of het brandstofpomprelais dat ook doet, weet ik niet. Dan is mijn nieuwe schema (zie hieronder) nog steeds onjuist. Even navragen aan Joost. Die weet dat ongetwijfeld.

Ik heb diverse aanpassingen gemaakt. Willen de experts hier weer naar kijken? Ik hoop dat zo langzamerhand alle problemen er uit zijn, dan kan ik de garage weer in.

Ik heb de weerstanden voor benzine nog even uitgerekend. De benzine injectoren (Bosch Djet-tronic) zijn laag-ohmig, 2,2?. Ze mogen niet meer dan 3volt aan, dus bij I=U/R volgt 1,4A=3/2,2?. 14V/1,4A=10?. De injectoren hebben 2,2?, resteert 7,8?.

Het vermogen wat de weerstanden aan moeten kunnen is P=U*I dan volgt 1,4A*7,8?=10,92V 10,92VX1,4A= 15,29watt
Klopt mijn berekening dan? Ik ga dan dus op zoek naar 8? weerstanden van 25watt. Better save than sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2013 19:23 #125150 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Het opknappen van mijn 1800E
Is het voltage van je injectoren niet in te stellen op de ecu?
Ik kan zeggen limiteer de spanning met 75% bij 14.4v= 3.6v bij andere accuspanningen zit een tabelletje erin.
Moet wel zeggen gebruik zelf ook 10 ohm weerstanden omdat mijn ecu enkel 12-16ohm injectoren ziet
Voordat je iets moeilijk gaat doen terwijl het gewoon in te stellen is.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2013 19:27 #125151 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E

"Kevin de Leuw" schreef:
Is het voltage van je injectoren niet in te stellen op de ecu?
Ik kan zeggen limiteer de spanning met 75% bij 14.4v= 3.6v bij andere accuspanningen zit een tabelletje erin.
Moet wel zeggen gebruik zelf ook 10 ohm weerstanden omdat mijn ecu enkel 12-16ohm injectoren ziet
Voordat je iets moeilijk gaat doen terwijl het gewoon in te stellen is.


Hoi Kevin, thanks voor het meedenken. Wat jij bedoeld is PWM, Pulse Width Modulation. Die functie heb ik ook, alleen gebruik ik voor de stappenmotor om het stationair te regelen. Zie schema rechtsboven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2013 11:33 #125200 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Het opknappen van mijn 1800E
Gisteren met behulp van mijn oom een plaat gemaakt voor de ECU, techedge lambdacontroller, zekeringkast en relais'
Ik wil deze onderdelen op de originele plek monteren, Dus op basis van de originele Djet computer een vorm uitgetekend.

Vervolgens bij het constructiebedrijf van mijn oom de plaat laten zetten. Ik zie de zetbank al jaren staan, maar wist nooit waar hij voor diende. Is een apparaat van 3meter lang en 2meter hoog. Dus mijn kleine plaatje stelde niets voor. Dit ging toch wel een stuk makkelijker dan kl*ten in de bankschroef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.