Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2012 16:53 #119183 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Het metertje zit! Erg leuk om te kunnen zien wat er zich zoal afspeelt in het blok (qua verbranding dan)

Vanmorgen de eerste rit gereden en ik merkte dat hij te arm stond. bij 3500tpm zat hij op 15. Stationair te rijk rond de 12. En wat ik eigenlijk wel raar vond/vind is dat bij lage toerentallen bv 50km/u in zijn 4 hij zo arm reed de meter het niet meer aangaf :?:

Net even een beetje met de afstellingen gestoeid en ik krijg hem niet rijk genoeg. Stationair geen probleem en staat inmiddels op 13.5 (schijnt de goede waarde te zijn op lpg) ook het extreme arme mengsel is opgelost alhoewel ik hem niet onder de 15 krijg tijdens het rijden. Volgens de remmenreiniger test geen valse lucht dus dit kan het ook niet zijn.

Een reden kan natuurlijk zijn het open luchtfilter. Zou het een idee zijn om deze gedeeltelijk dicht te maken zodat er minder lucht doorgaat en het mengsel rijker wordt? Of wordt de ama hier alleen trager van?

Ik post dit vraagstukje ook nog even in het motor gedeelte op het forum.

Draden van het metertje lekker lang gehouden zodat ik hem "buitenboord" kan hangen tijdens het stellen :D :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 17:24 #119185 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Jeroen,

Je leest de waarde voor LPG verkeerd af. Ik moet bekennen dat ik dit ook ooit verkeerd heb gedaan.
Er moet gekeken naar de stoichiometrische mengverhouding (4x woordwaarde)

De stoichiometrische mengverhouding is de verhouding lucht/brandstof waarbij voor elk brandstof molecuul precies genoeg zuurstof moleculen beschikbaar zijn om volledig te verbranden. Bij benzine is dit 14,7. Dat houdt in dat er 14,7 kg lucht nodig is om 1 kg benzine te verbranden.

De stoichiometrische mengverhouding van diesel is 14,6 en van LPG 15,5.


Dit wil dus zeggen dat een AFR van 13,5 veel te rijk is voor LPG! Ook heeft het geen zin om extra te verrijken bij volgas. LPG koelt niet, benzine wel.

Ik zou dus voor een stationairloop op een AFR van 15 gaan zitten en voor volgas 15,5. Verder kijken hoe de auto loopt bij bijvoorbeeld 3000rpm/100kmh.

Is een AFR van 19,9 het maximaal afleesbare bij jouw systeem? Bij mij is dit tot 58,8 uit mijn hoofd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2012 17:29 #119186 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
He Boele,

duidelijk! Ik neem aan dat dit te rijke mengsel voor nu geen kwaad kan? Ik heb morgen pas weer tijd om te sleutelen helaas. Dus eigenlijk is die 15 a 16 helemaal niet verkeerd zo op de snelweg?

Max afr is 22 geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 17:31 #119188 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Jeroen Visser" schreef:
He Boele,

duidelijk! Ik neem aan dat dit te rijke mengsel voor nu geen kwaad kan? Ik heb morgen pas weer tijd om te sleutelen helaas. Dus eigenlijk is die 15 a 16 helemaal niet verkeerd zo op de snelweg?

Max afr is 22 geloof ik.


15,5 is het perfecte mengsel. Dus daar zit je heel goed mee! Alleen stationair nog even op orde brengen zou ik zeggen.. Daarna kan je met benzine aan de gang. Perfecte tool om hem perfect af te stellen!

Bij mij is het idd 58.8, Al moet ik bekennen dat ik nooit met een AFR hoger dan 24 gereden heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2012 17:39 #119190 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Thanks. Stationair af stellen is een eitje geworden zo :) . Ga er morgen weer mee aan de slag.

Weet je ook toevallig hoe het zit als je volgas geeft? Ik lees dan een waarde af van tussen 10 en twaalf. Ik zou hem armer kunnen zetten door de stelschroef in de slang naar de carb. te knijpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-10-2012 16:44 #119365 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Hmmm stationair stellen viel toch tegen, het is een beetje kiezen tussen: 15,5 stationair en veel te arm op de snelweg of +/- 13,5 stationair en 15,5 bij 120 km/u.. Ik heb voor het laatste gekozen iig. Misschien gaat het beter als ik de luchtinlaat ga veranderen. Iig erg leuk om eens te kunnen zien wat er zoal met het mengsel gebeurt bij verschillende instellingen.

Afgelopen zondag ook mee gereden met de herfst tinten toertocht, leuke tocht en het stampotten buffet mocht er wezen :D :D Terugweg ging vlotter dan verwacht, hij rijdt met de goede afstellingen toch wel erg lekker ;) ;)

Voor mijn doen erg goed gepoetst ;) / :


Vanavond even neuzen op het web waar ik de geschikte spullen kan bestellen om de lucht inlaat aan te passen. En ik zit er aan te denken om de lampen te koppelen aan het contact, contact uit lampen uit. Gelukkig waren tijdens de rit medeclub genoten zo attent ons te laten weten dat de lampen nog branden tijdens het uitje naar het turf museum.. En dat was niet de eerste keer.......


Keep you posted.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 17:18 #119368 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Of je koopt voor 8,50euro een lichtverklikker bij de Halfords. Die plaats je tussen de deursensor en de verlichting. Hebben we laatst ook op de Fiat van mijn zusje gemaakt. Je ziet er uiteindelijk niets van.

Voor wat betreft de afstelling: Wees ook een beetje trots op de LPG verdamper. Eigenlijk is het heel knap dat zo'n systeem zo dicht in de buurt van het juiste mengsel komt.
Ik ben het met je eens dat stationair minder belangrijk is, dan vol/deellast. Mijn 1800 loopt het lekkerst stationair rond de 14,5. Dus daar staat hij nu mooi op. Ookal is het iets teveel.

Ik ga aanstaande zondag de Strooptocht van het P1800 Register rijden, zal dan mijn laptop er weer eens aanhangen. Durf te wedden dat alles wéér fout staat ivm weersinvloeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2012 17:27 #119515 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Vandaag met de voorbereidingen begonnen om het weber open sportluchtfilter om te bouwen naar een constructie á la Boele en Hans. Helaas heb ik nog geen aanzuigbuis in de goede diameter dus de resultaten van het geheel laten nog even op zich wachten. Ik ben erg benieuwd of het er beter op wordt.

Eerste opzet:



Ik denk eigenlijk dat het resultaat van deze constructie (er komt nog een aanzuigbuis op gekoppeld aan een sportfilter) hetzelfde zal zijn als het gedeeltelijk dichtmaken van het open filter. Maar dankzij de atf meter is dit te meteen checken.

Keep you posted.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2012 22:31 #119526 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Boele" schreef:
Of je koopt voor 8,50euro een lichtverklikker bij de Halfords. Die plaats je tussen de deursensor en de verlichting. Hebben we laatst ook op de Fiat van mijn zusje gemaakt. Je ziet er uiteindelijk niets van.

Als je de verklikker direct op de zekeringbox zet tussen de uitgaande draad naar de verlichting en een draad die stroom krijgt als je de auto op contact zet dan laat de zoemer zich horen zodra je de motor afzet (en de verlichting nog aan is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 15:52 #120258 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Afgelopen week de ama voor de keuring weggebracht maar helaas afgekeurd. Geen drama het ging alleen om de fusee rechts boven. Deze heb ik inmiddels vervangen en hij mag deze week op herhaling.

Een paar weken geleden heb ik de klepdekselventilatie aangepast. Hij zat met een rslang van de dop naar het inlaatspruitstuk, en deze heb ik vervangen door een filtertje bovenop de olievuldop. Leuk om te zien dat de atf meter dan een iets andere waarde te lezen geeft, scheelde niet veel..

Maar vandaag zag ik in het filtertje wat smurrie zitten, ik heb begrepen dat dit meestal geen goed teken is. Hij verbruikt geen koelvloeistof en ook de olie knettert niet als ik de peilstok in een vlammetje hou. Ook rijdt hij verder ok. Moet ik me al zorgen gaan maken??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.