Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-04-2012 12:29 #113205 door Jeroen Visser (GAST)
Beter laat dan nooit: mijn amazon '66 is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Vorig jaar wegens knutseldrang een amazon uit 1966 gekocht, natuurlijk ook omdat ik het model erg mooi vind. Sindsdien ongeveer een 6000km mee gehobbeld en al het eea aan veranderd.

Zo stond hij er vorig jaar (na een flinke poetsbeurt) bij:





In het afgelopen jaar heb ik er een tt3 nokkenas in gezet en er een weber carb opgezet:



Verdamper verplaatst:
(voor)


(na)


Tevens na een beperkte zoektocht "low budget" verbrede stalen velgen gevonden:




En is hij een ietwat verlaagd (foto gemaakt tijdens de varfard '12)


Helaas heb ik nu wel wat problemen met het b18a blokje en wil deze dan ook gaan vervangen voor een blok welke weer wat jaartjes mee kan. Mocht het zover zijn zal ik dit natuurlijk in dit draadje gaan vermelden :D :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2012 09:59 #113215 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Leuke wagen! Ik zie dat je de wimpers wat schuin hebt staan. Is dat bewust?

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-04-2012 10:10 #113216 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Vilmar Dijkstra" schreef:
Leuke wagen! Ik zie dat je de wimpers wat schuin hebt staan. Is dat bewust?


Dag Vilmar,

vind het wel "guitig" staan zo scheef :D Alhoewel daar de meningen over verdeeld zijn.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2012 21:39 #113238 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Dat ziet er goed uit, hoe loopt dat met die TT3?
Ben met een '69 Amazon toe aan opbouwen, is dit de set die Dries heeft ? welke Weber is dit ? 36 Valstroom ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2012 09:19 #113248 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Ed van der Zee" schreef:
Dat ziet er goed uit, hoe loopt dat met die TT3?
Ben met een '69 Amazon toe aan opbouwen, is dit de set die Dries heeft ? welke Weber is dit ? 36 Valstroom ?


Dag Ed,

deze set is vergelijkbaar met die van Dries, lpg-mengstuk heb ik wel bij hem gehaald. Het is de weber 32/36 valstroom. Ik rij nagenoeg altijd op lpg en heb daarom de gaskleppen gekoppeld, normaal gesproken is hij progressief maar ik heb het idee dat op lpg gekoppeld beter werkt.

Voor wat betreft de tt3 kan ik je geen antwoord geven. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus heb geen idee hoeveel power het scheelt. Het blok welke ik er vorig jaar in heb gezet had geen nokken voor cilinder 3 meer en had goede verhalen gehoord over de tt3. Volgende keer misschien toch maar gelijk voor een tt5 gaan. Ik merk dat ik stiekem toch wel van sportief rijden hou in de ama.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2012 20:51 #113312 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Zo ik heb inmiddels een vervangend blok gevonden :-) .... Een b20 met afgedraaid vliegwiel, d-as en vergrote kleppen met harde zetels. Erg benieuwd hoe deze setup gaat lopen in combi met de 32/36. Net even de benodigde pakkingen besteld en misschien dit weekend wisselen. Zal proberen wat foto's te maken.

Ik weet alleen niet welk type b20 het is, nummer welke erop staat is 8250 en 87210 iemand een idee waar ik dit kan checken?

Ik weet nog niet welke nokkenas "beter" is. Nu rij ik met een tt3, het nieuwe blok heeft een D-as. Is het de moeite waard om de D door de tt3 te vervangen????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2012 21:38 #113318 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Tof! Ik zag hem staan op Marktplaats.
Jammer dat het Elleman kleppendeksel er niet bij zat. Het is toch geen Elleman blok, of wel??

Een lijst met bloknummers vind je hier www.volvoamazonpictures.se/power ... rtrain.php

Persoonlijk zou ik de TT3 houden. Wisselen is niet heel veel werk als je het blok er toch uit hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 06:38 #113324 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Lars Rengersen" schreef:
Tof! Ik zag hem staan op Marktplaats.
Jammer dat het Elleman kleppendeksel er niet bij zat. Het is toch geen Elleman blok, of wel??

Een lijst met bloknummers vind je hier www.volvoamazonpictures.se/power ... rtrain.php

Persoonlijk zou ik de TT3 houden. Wisselen is niet heel veel werk als je het blok er toch uit hebt.


Thanks! Ik zag mijn bloknummer er niet tussenstaan, misschien heb ik de verkeerde genoteerd. Ik heb de nummers welke zijn ingeslagen net onder de bougies....

Ik ga er niet vanuit dat het een Elleman blok is, geen idee wat dat inhoud overigens. Wel denk ik dat de vorige eigenaar een fan Elleman is, gezien het kleppendeksel en de enorme elleman sticker onder de motorkap.

Als ik de nokkenas ga wisselen kan dit alleen als ik de cilinderkop verwijder toch, of zijn de nokvolgers eruit te vissen met de kop nog op zijn plek?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2012 08:12 #113325 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Dat nummer is het serienummer.
Het bloknummer staat iets verder naar voren, zeg maar net onder bougie 2.
Eerst vier cijfers ingegoten en dan twee cijfers ingeslagen.

Elleman-Jacobsen waren DE tuner in de jaren 50 en 60 uit Denemarken. Zeg maar de voorgangers van Ben Flierman ;)
Ik geloof dat ze 200PK uit een B20 haalden. Ze maakten alles zelf. Van nokkenassen tot koppen en dus ook kleppendeksels.
Zeldzaam spul.

Klopt, de kop moet er dan af, maar dan kun je meteen even van binnen kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2012 19:57 #113342 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Het was erg moeilijk om te lezen maar het eindige op 996 en zag ergens anders nog 49 staan. Even het tabelletje bekeken en het lijkt dus een b20b blok te zijn. Ik kan echt niet wachten om hem in de ama te hangen. Hopelijk gaat dat dit weekend lukken.

Hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.