Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-05-2012 11:31 #113435 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Helaas gaat de grote wisseltruc dit weekend niet lukken, ik hoop dat het volgend weekend beter gaat. Wel heb ik al het eea aan pakkingen vervangen evenals het toplager. Dit ging na wat aandringen prima met de keilbout-methode.

Het blok:


Stalen distributie tandwielen:


Toplager:


En eruit:


Nu moet ik nog even opzoek naar wat moertjes om de spruitstukken te bevestigen, bij mijn huidige blok is dit gedeeltelijk gedaan met bouwmarkt tapeind en deze heeft een andere schroefdraad dan de standaard tapeindjes welke al op mijn nieuwe kop zitten. Iemand nog een paar liggen?

Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2012 18:43 #113624 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Dit weekend was het zover, het oude blok verwijderd en het "nieuwe" 20 blok erin. Eigenlijk liep het allemaal zeer gesmeerd. Een paar kleine dingen welke wat minder gingen maar geen drama's gelukkig. Enige is (zie draadje in koeling) dat de motor temp wat aan de hoge kant is als hij stationair loopt maar daar komen we weer uit.

Voor nu heb ik de d-as laten zitten en wil deze tzt vervangen voor de tt3 uit de b18, maar mede om wat vergelijking te hebben gaat dit op een later tijdstip gebeuren.

Plaatje bij het praatje:
Voorbereidend werk (mede dankzij mijn vriendin is het allemaal erg soepel verlopen):


erg handig een evenaar:


takelen maar:


bijna:


victorie:


Terugreis verliep erg soepel en ben al best tevreden met de prestaties, ik hoor wel de kleppen tikken (gesteld op 0.5 koud) weet niet of dit bij een b20 blok hoort. Het kunnen natuurlijk ook de distributietandwielen zijn, deze zijn van staal en schijnen ook wat meer geluid te geven.

Voor nu dus lekker hobbelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2012 10:19 #113660 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Mooi dat het gelukt is, Jeroen!

Het kan zijn dat de tipjes van de tuimelaars zijn ingesleten, dan stel je ze dus eigenlijk te los, alleen voel je dat niet met de voelermaatjes.

Ik zet bij de B20B inlaat op 0,40 en uitlaat op 0,50. Bij de 1800E met B20E precies hetzelfde. Dit rijdt perfect!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-05-2012 18:12 #113678 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66

"Boele Braaksma" schreef:
Mooi dat het gelukt is, Jeroen!

Het kan zijn dat de tipjes van de tuimelaars zijn ingesleten, dan stel je ze dus eigenlijk te los, alleen voel je dat niet met de voelermaatjes.

Ik zet bij de B20B inlaat op 0,40 en uitlaat op 0,50. Bij de 1800E met B20E precies hetzelfde. Dit rijdt perfect!


Hé Boele,

ik ga de kleppen stellen op 0.4 en 0.5 klinkt ok. Ook gelijk maar even het koelsysteem flushen en met elektrische fan aan de slag donderdag. Ik hoop dat de fan goed gaat werken en ik de stalen ventilator weg kan laten.

Mocht je nog interesse hebben in de startmotor laat het maar even weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-05-2012 16:02 #113758 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Vandaag de kop er maar eens afgehaald. Moest toch gebeuren om de d-as eruit te halen en de tt3 erin te plaatsen. Het ziet er allemaal eigenlijk prima uit. Hoonsporen nog zichtbaar, tuimelaars niet ingesleten etc. etc.

Nieuwe pakkingen zijn besteld en komen hopelijk morgen binnen, erg benieuwd wat het verschil zal zijn tussen de d en de tt3 as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-05-2012 18:13 #113998 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Vandaag even het koelsysteem geflushed. Water was bruinig maar geen derrie iig. Lekker idee dat het nu iig schoon is. Temperatuur is ongewijzigd door deze aktie. Tevens de elektrische fan gemonteerd, ik laat voorlopig de stalen fan zitten en verwijder deze als ik wat vertrouwen heb in de elektrieke variant. Wel handig is dat ik nu een knop heb waarmee ik de elektra. fan handmatig aan kan zetten, oververhitten in de file zal nu niet gebeuren lijkt me.

Een ander vervelend iets wat ik maar niet kan vinden is volgende: bij ongeveer 2500 toeren resoneert er iets en maakt een behoorlijke herrie. Ik heb volgens mij alles al bevoelt en gedaan maar kan maar niet vinden wat hier de oorzaak van kan zijn. Lijkt uit het vooronder te komen maar lastig te plaatsen. Je hoort het goed als je gas loslaat en het toerental komt in de buurt van de 2500 hoop herrie onder de 2000 weer stil. Zou het lager van de koppeling (diegene die aan de vork zit) zo'n herrie kunnen maken? Zo ja is daar wat aan te doen, misschien staat het geheel wat te los en is er daardoor ruimte tot resoneren? Raar is ook dat het bij het b18 blok ook al het geval was.

TT3 rijdt overigens prima, merk niet echt heel veel verschil met de d-as maar het voelt wel wat beter. D-as ziet er nog prima uit dus mocht iemand interesse hebben in de as en de volgers doe een leuk bod ;-) (volgers heb ik genummerd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2012 23:49 #114006 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Ha Jeroen,

TopTip: als je wilt weten waar een bepaald geluid vandaan komt: neem een lange schroevendraaier (of vergelijkbaar), zet de punt tegen de onderdelen die je verdenkt en druk je oor op het handvat. Supersimpel maar het werkt fantastisch. Werkt alleen niet als je het geluid alleen tijdens het rijden hoort natuurlijk..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-05-2012 15:11 #114022 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Vanmorgen weer even gezocht naar het irritante geresoneerd maar ik kan het niet vinden. Even verdacht ik de gril het alu stuk zat wat los en klonk redelijk hetzelfde. Vast gedraaid maar geen soelaas.

Ander dingetje is dit:



Via marktplaats een erg mooi setje verstralers op de kop getikt maar helaas is er tijdens transport een olifant op gaan staan en is er één glas gebroken. Type Raydyot 19R-13. Iemand nog een glas liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2012 16:44 #114434 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Tijd voor een bescheiden update. Het resoneren is iig verleden tijd. Ik ben toch even bij Dries langs geweest en hij wist het me meteen te vertellen. Het zat hem in de eerste demper van de simons uitlaat. Binnenin zit iets van "gaas" en dit laat als je een beetje doortrapt en niet al te lange stukken rijdt los en gaat resoneren. Oplossing was simpel, een flinke tang en aan het begin en eind van de demper de demper een beetje inknijpen zodat de boel van binnen weer vastzit. Irritatie punt minder :-)

Verder heb ik een uitermate interessante pookknop sinds kort (vind ik zelf tenminste) ;-) :


En heb ik de mistlampen gemonteerd, eentje is er tijdens transport gebarsten dus ben weer opzoek naar wat anders. Een stukje groter zal me beter passen denk ik:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2012 19:34 #114485 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Beter laat dan nooit: mijn amazon '66
Ha Jeroen, zijn deze lampen iets voor jou? <!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=19491#p114484">viewtopic.php?f=57&t=19491#p114484

Ik zou de lampen trouwens met een steuntje iets hoger zetten, en misschien ook wat meer richting het midden van de auto. Maar vooral iets hoger, volgens mij ziet dat er al een stuk beter uit.

Staat daar trouwens ook nog een 140 naast je Amazon?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.