1800S '66

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2011 12:12 #105963 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800S '66
Of koop op de gok dit setje al dan niet in combinatie met de Smiths fault finding handleiding bij dezelfde verkoper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2011 09:31 #105985 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800S '66
Hallo Rob,
in je 1966er hoort een toerenteller te zitten waarbij het draadje van je bobine naar de ontsteking met een lusje om een koperen plaatje aan de achterkant van toerenteller zit (dus op inductie van de stroom door dit kabeltje werkend, kabeltje niet echt aangesloten). Als je een toerenteller met de dikke chroomrand (dus niet die van de E/ES) hebt waarbij een kabeltje met een schuifstekkertje aangesloten wordt, heb je er een van een vroege 1800 / Jensen. Deze werken echter alleen met een speciaal elektrisch kastje dat het "bobinekabeltjessignaal" omzet in een voor de toerenteller bruikbaar signaal. Het kabeltje er direkt op aansluiten werkt niet. Of een werkend dergelijk kastje te koop is of na te bouwen is weet ik niet (ik heb ook een dergelijke toerenteller bij mijn reserveonderdelen waarvoor ik eens een dergelijk kastje wil proberen te bezorgen).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2011 23:23 #106020 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800S '66
Hoi Rob, eindelijk een echte 1800, proficiat.
Ziet er uit als een solide basis, echter let op bij deze wagens uit de warme streken zullen de rubbers gortdroog zijn.
Mijn P1800E kwam uit USA in de buurt van LA en alle rubbers waren slecht, de 1800 is buitengweoon gevoelig voor het vochtmonster en zijn pekelvriendje.

Ook de rubbers van de ramen zijn van een veel mindere kwaliteit dan bv van de Amazon, mijn advies is vervang alle rubbers, dus ruitrubber, ventilatieraampjes, ruitenwisserafdicht rubbertjes, controleer de ventilatie kleppen (ventilatierooster verwijderen en de pkastic bak eronder dan kijk j eer zo op.
Ook de rubber strips op de deursponning, dat scheelt vaak enorm in het windgeruis.

Leuke anecdote is de ruitenwissers van mijn E zaten vast, waarschijnlijkal een hele tijd. met veel geduld en moeite heb ik ze door te smeren los gekregen. Echter consequent na 10 minuten regen geeft de ruitenwissermotor een geluid wat lijkt op de krekels in Frankrijk, mijn vrouw is hier dol op en ik mag de motor dus niet vervangen..Vorige week naar belgië geweest en hij deed het weer.

Ik was nog niet klaar met de vocht problemen, als je onder de voorschermen kijke en naar de achterzijde, zie je rechtopstaande inzetten van aluminium, met een ribber tegen het scherm geplaatse. Hierachter zit een groet ruimte, ideaal om stof en zand te verzamelen. Dan ga je rijden in NL en stof + vocht = modder. Dus verwijderen schoonmaken, ik wed dat er wel een pond zand in beide kanten zit.

Je wordt natuurlijk ook lid van het P1800 Regsiter, komend voporjaar weer een technisch edag in Arnhem, tot dan

Ed vander Zee, coördinator P1800 Regsiter VKV

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2011 07:23 #106021 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Hoi Ed, veel rubbers zijn inmiddels al vervangen. dash is eruit geweest, porschestoelen aangepast en erin. Benzinetank eruit, reservewiel eronder en grote LPG tank erin. Verdamper moet uitgewisseld worden, geen geschikt R01 keurmerk. Bovendien doet de GMS verdamper het niet echt lekker op lage toeren. De OMVL schijnt het veel beter te doen. Heeft ook twee aansluitingen voor beide carbs. Is alleen wat groter, dat wordt puzzelen.
De auto heeft weinig roest, gelukkig. Achter de spatplaten achter de voorwielen zat een paar handenvol California.

De toerenteller is van het tweede model, dus met de pulskabel. Nog te demonteren voor onderzoek.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 17:06 #106292 door Rob Spoon
Zo, ze krijgt haar paspoort. Een nieuw kenteken voor haar 45e levensjaar.
Overdrive doet het nog niet, net een nieuwe solenoid gemonteerd, die klikt toch wat heftiger. Ff kijken ff zien.
De motorruimte is erg warm. Ondanks de kous om de uitlaat. Dat straalt dus ook naar binnen toe. Nog maar wat meer isolatie proberen aan te brengen. Zou een elektrische fan beter werken dan de originele 4-bladen fan? Koelwater en olie blijven volgens de meters goed op temperatuur.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 21:04 #106302 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 1800S '66

"Rob Spoon" schreef:
Zo, ze krijgt haar paspoort. Een nieuw kenteken voor haar 45e levensjaar.
Overdrive doet het nog niet, net een nieuwe solenoid gemonteerd, die klikt toch wat heftiger. Ff kijken ff zien.
De motorruimte is erg warm. Ondanks de kous om de uitlaat. Dat straalt dus ook naar binnen toe. Nog maar wat meer isolatie proberen aan te brengen. Zou een elektrische fan beter werken dan de originele 4-bladen fan? Koelwater en olie blijven volgens de meters goed op temperatuur.

Onstekingstijdstip+kleppenstellen kan ook wel eens helpen. Denk dat het door de stilstand allemaal nog een beetje ruw loopt?

Elektrische fan is wel een goede investering. Hij draait op de momenten dat hij hard moet draaien, en draait niet op onnodige momenten. Tijdens de Zeelandrit in de vrij lange file slaat bij mijn 1800 nog niet eens de fan langdurig aan!

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 21:50 #106309 door Rob Spoon
Slaat je fan nou aan of niet, Boele?

Kleppen zijn gesteld, ontsteking zou misschien iets vroeger kunnen, bij het LPG afstellen plofte ze wat uit haar uitlaat. Maar even later bij stationair draaien bij de RDW niet meer...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 22:07 #106313 door Boele Braaksma
Ik zou er eerst eens lekker een stuk mee gaan rijden, Rob!

De fan slaat uiteraard wel aan, maar in de file is dat niet langer dan 1min constant. Uiteraard wel frequenter dan normaal.

Temperatuurmeter blijft zo mooi in het midden staan. Dat is bij onze combi wel anders icm std fan..

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 22:22 #106314 door Rob Spoon
De eerste honderd mijl zijn geklokt. Nog heel wat klussen te doen, waaronder:
LPG afstellen, check.
Ruitenwisser herstellen, check. (borgstift was afgebroken!)
Overdrive aankietelen, wacht op test.
Ventilatormotor piept,
Toerenteller doet het niet.
Hoofdschakelaar en sigarettenaansteker maken voor GPS kilometerteller.
Lakreparaties.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2011 23:01 #106316 door Boele Braaksma
Wat voor een type overdrive heb je? Heb je de solenoid afgesteld?

Mijn vader heeft een keer een drukmeter gemaakt voor een D-type waarbij je dus rijdend kan meten via het gat van de pook. Bij ons was de oliedruk te laag. Met ringetjes kan je de druk verhogen. De specificaties ben ik vergeten. Ook kunnen de rembanden op zijn, dan heb ik nog wel een goed adresje.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD