1800S '66

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 08:40 #106766 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Ik heb ontdekt wat er stuk is in de toerenteller. Maar wat het is???

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-10-2011 09:11 #106767 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic 1800S '66
Zou het een temperatuurs-afhankelijke weerstand kunnen zijn?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 09:19 #106768 door Rob Spoon
Dat heb ik inderdaad net ontdekt. Nu nog uitvissen wat voor weerstand bij welke temperatuur. En kijken waardoor te vervangen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 09:47 #106770 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 1800S '66
Lijkt inderdaad een thermistor. Dan is 't hoogstwaarschijnlijk een PTC; dus hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand. Die zal dan in serie staan met de 12V en dient als (kortsluit-) beveiliging. Zelfde idee als een zekering dus, alleen is het de bedoeling dat een thermistor heel blijft. Da's niet gelukt.. Er heeft duidelijk veel te veel stroom door de meter gelopen!

Ik zou daarom eerst uitzoeken of de rest van de toerenteller goed is, voordat je er een nieuwe PTC in zet en de boel op een auto-accu aansluit!

Dus 't plannetje:
1) Uitzoeken of dit ding inderdaad in serie staat met de voeding
2) Tijdelijk bypassen met een draadje of een weerstand
3) Aansluiten op een voeding met instelbare stroomlimiet (bijv. 0.5A, neem aan dat zo'n meter incl. lampje niet meer dan 6W gebruikt; eerder 1-2watt)
4) Spanning opdraaien richting 12V en opletten dat de stroom niet te hoog wordt!
5) Als dat allemaal in orde is, kijken hoeveel stroom de meter gebruikt en aan de hand daarvan een passende PTC uitzoeken

Precies uitzoeken welke weerstand de NTC heeft bij welke temperatuur is niet zo belangrijk. Zolang de weerstand bij kamertemperatuur maar laag genoeg is zodat hij zichzelf niet teveel gaat opwarmen is 't OK.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 10:06 #106771 door Rob Spoon
Dank voor het meedenken.

Eerst nog wat research gedaan op het net:
www.sunbeamalpine.org/forum/archive/index.php?t-10184.html
www.mgexperience.net/archive/mgb_tachome...on_reference/1402150
zijn twee draadjes over de tach en de thermistor. Gelukkig komen deze meters in heel veel types (engelse) auato's voor. Er is dus veel kennis over. Conclusie lijkt te zijn dat deze thermistors niet echt stabiel zijn en nogal eens kunnen breken. Ze kunnen vervangen worden door een 56 ohm weerstand. De temperatuurcorrectie die de thermistor op de uitlezing verzorgt is niet zo groot als de temperatuurverschillen die mijn interieur zal krijgen.

edit: als ik de meetgegevens nareken, kom ik voor 20°C aan een vaste weerstand van 220 ohm ipv. 56 ohm om de thermistor te vervangen. Kijken of die verkrijgbaar is...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 10:42 #106773 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 1800S '66
Interessante links!

Conclusie is dus dat ik er met mijn gok volledig naast zat :oops: , de thermistor heeft in dit geval niks te maken met kortsluitbeveiliging. Verder is het dus NIET een PTC zoals ik gokte, maar een NTC (hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand).

Ik had niet verwacht dat toerentellers temperatuurcompensatie nodig hadden. (en blijkbaar hebben ze dat ook niet echt nodig) Weer wat geleerd!

Ik zou dan inderdaad de thermistor vervangen door een 56 Ohm, en daarna eventueel de meter opnieuw calibreren met de potmeter.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-10-2011 12:49 #106783 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic 1800S '66
Rob, die vriend van mij gaat helaas zondag niet naar de beurs. Het aanbod om mijn reserve toerenteller te lenen staat nog wel.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2011 13:03 #106784 door Rob Spoon
Dank je, Danny. Als het ff meezit, zal het vervangen van die thermistor door een 220 ohm weerstand wonderen doen. Tenzij er nog meer stuk is...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-10-2011 18:52 #106797 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic 1800S '66
Ik zal mijn vingers kruisen.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-10-2011 08:25 #106828 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic 1800S '66

"Erik Ciesluk" schreef:
Interessante links!

Conclusie is dus dat ik er met mijn gok volledig naast zat :oops: , de thermistor heeft in dit geval niks te maken met kortsluitbeveiliging. Verder is het dus NIET een PTC zoals ik gokte, maar een NTC (hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand).

Ik had niet verwacht dat toerentellers temperatuurcompensatie nodig hadden. (en blijkbaar hebben ze dat ook niet echt nodig) Weer wat geleerd!

Ik zou dan inderdaad de thermistor vervangen door een 56 Ohm, en daarna eventueel de meter opnieuw calibreren met de potmeter.

Volgens mij is de originele toerenteller nogal erg temperatuursafhankelijk (geeft veel te veel aan bij warme omgeving).

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD