1800S '66

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 12:09 #104249 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Heb ik ook nog over nagedacht. Moeten de zuigers op alleen een draaiende startmotor een beetje omhoog gaan? Of is dat pas als er ontbranding is.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 12:50 #104250 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 1800S '66
op het moment dat de startmotor draait en de zuigers bewegen wordt er een vacuum in het inlaat traject opgebouwd , bij een snel startende auto gaat de zuiger van de carburateur iets omhoog door het vacuum om vrijwel gelijktijdig aan te slaan.
het kan zijn dat de startmotor niet zo best meer is en traag draait , hetzelfde effect als een rotte accu.
op benzine slaat hij dan net aan.
probleem is dat je lpg installatie nog afgesteld moet worden en je nog geen kenteken hebt.
anders ga je gewoon op benzine rijden en tijdens het rijden op lpg overschakelen , je hebt dan meer motortoeren en meer kans dat hij op lpg aan gaat slaan.
ik ga er ook vanuit dat de rede dat de zuigers op lpg niet omhoog gaan een weinig onderdruk tijdens het starten is , ofwel door een vacuumlek (valse lucht) of een traag draaiende startmotor.
ik heb overigens steeds meer het idee dat je mengstukken voor een ander type (kleinere) carburateurs zijn.
net als Rudi denk ik ook dat dit op lpg best moet kunnen lopen (met beperkt vermogen) gezien de doorlaat van 2,5 cm.
echter teveel restrictie op benzine , deze mengstukken sluiten de hs6 voor meer dan 50% af , dit levert een verstoort
lucht benzinemengsel op.
wat is de geschiedenis van de verdamper?
je lijkt er vrij zeker van te zijn dat de verdamper goed is.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 13:06 #104251 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 1800S '66
Ter info: de mengstukken op mijn SU's hebben een grotere diameter dan die van Rob, de diameter is (heel) iets kleiner dan de diameter van de SU's zelf.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 15:04 #104253 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800S '66
Dat de zuigers in de carburateurs niet omhoog gaan op LPG is niet verwonderlijk als hij er niet op loopt. Op benzine gaan ze ook pas omhoog als je met een lopende motor gas geeft, stationair lopend zijn ze (vrijwel) onder, op de startmotor ronddraaiend zeker. Zonder luchtfilter loopt hij normaal ook, dus het eerst zonder proberen. Dat de mengstukken niet direct op de carburateurs zitten is zeker geen probleem, bij de B20E zit het mengstuk veel verder voor de gasklep (het enige deel van de carburateur dat bij LPG invloed heeft). Ik zal vanavond eens bij mijn 1800S de gasmengstukken meten. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 18:45 #104265 door Rudi
Hallo Rob,
ik heb net even gemeten (maar de resultaten zullen je niet gelukkig maken): de doorlaatopening van mijn mengstukken is ook 2,5 cm (gehele installatie door LPG bedrijf geplaatst), de carburateur zelf heeft zover ik weet ongeveer 4 cm doorlaatopening. Je nieuwe mengstukken zullen dus hoogstwaarschijnlijk geen oplossing van je probleem zijn, ze zullen wel de doorstroming van de lucht verbeteren (ik zit er aan te denken deze ook te monteren). Ook nog even nagemeten: mijn slang van de verdamper naar de mengstukken is ongeveer 80 cm lang (over de Y-splitsing heen gemeten tot aan de mengstukken) en maakt een paar bochten (verdamper zit links voor boven het stuurhuis). Het geheel start en loopt goed: op contact zetten en even op de "klik" wachten, daarna starten en lopen, 180 km/h heb ik er al mee gereden (B20B met standaard maat zuigers, gewone SU's, K&N luchtfilters, d-type overdrive met 4,1:1 achteras). Starten en lopen geen noemenswaardig verschil met of zonder luchtfilters (de 180 km/h zonder luchtfilters niet uitgeprobeerd). Mischien eens bij een LPG bedrijf informatie vragen? Succes, Rudi

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 20:11 #104267 door Rob Spoon
Met open luchtfilters zelfs. En dat heet zo lastig te zijn.
Mou ja. Ik heb de mengstukken eruit gehaald. De koperbuisjes die er doorheen steken hebben geen verbinding met het LPG-kanaal.
Ik heb niet het idee dat er valse lucht langs het inlaatspruitstuk komt. Dan moet het toch de verdamper zijn.
Maar die geeft netjes gas... :cry:

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 20:22 #104268 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 1800S '66
de bevestigingsgaten zijn uitgeboord , een bewijs dat ze voor een ander type carburateur zijn gemaakt. ;)
er is geen venturi aan de achterzijde , is deze er af gezaagd of geslepen??
een venturi is nodig voor het aanzuigen van het gasmengsel.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 21:06 #104269 door Rudi
Ik zie een venturivorm (de venturi steekt niet altijd uit aan de achterkant), maar Rob kan makkelijk kijken/meten of de diameter aan de achterkant (bovenste foto) groter is dan die aan de voorkant. Het koperen pijpje hoort niet zichtbaar te zijn aan de binnendoorsnede met de kleine gaatjes. De ring met de gaatjes is in het aluminium blok geperst en heeft rondom (dus achter de gaatjes en dus tussen de binnenring en het aluminium blok) een rondom lopend kanaal, het koperen pijpje hoort open te zijn naar dit kanaal (vaak is in plaats van een pijpje een speciaal voetje met slangaansluiting op het aluminium blok gemonteerd). Dus als je door het pijpje blaast moet er alleen lucht door de kleine gaatjes komen.
Bij die van Ben Flierman loopt het pijpje tot een kleine venturi in het midden van de opening en is er geen ring met kleine gaatjes. Wat zelfs ook werkt is gewoon een pijpje tot het midden dat aan het eind schuin afgezaagd is en met de schuine open kant naar achteren geplaatst wordt (maar de versie met de kleine venturi is zeker beter). Ik ben het er me eens dat ze waarschijnlijk eens op een andere carburateur zaten, maar zie hier geen probleem in en zeker geen reden ervoor dat hij niet op LPG loopt (de gasmengstukken zijn eigenlijk gewone rechthoekige aluminium blokken die al naar gelang waarvoor ze nodig zijn op maat gemaakt / doorboord worden voor de bevestiging en doorlaten zoals de vacuumkanalen bij de SU met daarin de venturiering). Een motor start zelfs op startspray, dus als de juiste hoeveelheid gas (dus ook niet veel te veel) komt moet hij toch starten. Ik neem toch aan dat erop gelet is dat de stroomaansluitingen van de LPG installatie zo zijn dat dit electrisch deel bij het starten niet onderbroken wordt? Dan zou er eventueel alleen even LPG komen als hij op contact staat. Als er veel te veel LPG komt moet hij bij doorstarten en na even op de LPG stand te hebben gestaan na het op de middenstand zetten (en dus verder doorstarten) op zijn minst even aanslaan. Als er te weinig komt moet hij middels startspray ten minste even aanslaan. Weer een heel verhaal, hopelijk vind je binnenkort de oplossing, in de mengstukken verwacht ik die dus niet.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 22:57 #104279 door Rob Spoon
De achterzijde is inderdaad wijder, circa 3cm.
Elektrisch kan er geen probleem zijn, nu ff geen veiligheidsschakeling. Gewoon 12V op de kleppen en de verdamper. Dus contact is LPG. Verdamper geeft gas, dus dat zou redelijk OK moeten zijn. Wie weet, werken de mengstukken van Ben wel...

De motor startte trouwens heel makkelijk op benzine. Zelfs zonder choke. Maar dat was voor de regenbui, misschien al warm genoeg? :)

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2011 01:49 #104284 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic 1800S '66

De motor startte trouwens heel makkelijk op benzine. Zelfs zonder choke. Maar dat was voor de regenbui, misschien al warm genoeg?

Of door dat je toch een lekkage lek hebt wat voor benzine dan fungeert als choke?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD