1800S '66

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2011 20:30 #106650 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800S '66
Beste Rob, afgelopen jaren veel langs zien komen aan shocks en PU bussen voor de P1800, standaard gebruikte volvo Monroe. Ik heb jaren met Koni gereden, de set up die mij (en vele anderen) het beste bevalt is een IPD stuurstabilisator voor met PU bussen, Bilstein schobrekers rond om.
Ik gebruik standaard veren, maar heb ze wel vernieuwd, progressieve veren heb ik geen ervaring mee.

Als je het gevoel hebt dat de wagen in de bochten te veel overhelt en weg glijdt, zou ik als 1e de IPD stang voor monteren.
Op de beurs heeft Wagner en Gunther meestal een aantal IPD stangen bij zich, je kunt ze nog mailen of ze voor de beurs dit voor je mee nemen.

Ik sta op de beurs met mijn P1800 bij de 1800 Register stand, als je het wil bekijken ben je welkom

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2011 22:33 #106656 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Hoi Ed, de stab stang is al wat dikker dan standaard. Dus dat zal wel goed gaan. Ik kan de rubbers wel vervangen voor PU, goeie tip! Ik heb inmiddels toch voor Bilsteins gekozen...
Morgen maar 'es kijken naar de OD oliefilters enzo.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2011 21:27 #106682 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
De toerenteller werkt dus niet. De wijzer beweegt soms een klein beetje, als er wat ingeschakeld wordt bijvoorbeeld. Ik heb wat manuals van Smiths gedownload, daarin staat onder andere dat een elektronische ontsteking problemen met de pulsgestuurde toerenteller kan geven. Zou mijn verkeerde verdeler (uit een 240 ofzo) met toerentalbegrenzer op de rotor (als ik het goed begrepen heb) een dergelijke verziekend effect kunnen hebben? Zou kunnen toch? Kan er verder wat stuk aan die toerentellers? Ik bedoel, komt dat voor?
Ik heb al een correcte verdeler liggen, maar die moet eerst nog open en nagekeken.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2011 21:54 #106685 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 1800S '66
die vraag heb je al eerder gesteld ;)
die meters zijn gewoon oud.
er zijn gespecialiseerde bedrijven die er een compleet nieuw binnenwerk inbouwen.
meestal gaat dit aardig wat kosten :?
zelf zou ik er ook een nieuw binnenwerk inbouwen , dit kan afkomstig zijn van vrijwel elke universele toerenteller die
parallel geschakeld wordt.
als je nog een keer een 123 ignition gaat gebruiken heb je dat toch nodig.
als je het niet ziet zitten met je toerenteller ben ik bereid om je hiermee te helpen , of we kijken er samen een keer naar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2011 22:08 #106691 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Klopt René, ik heb al eerder gemeld dat de toerenteller nog niet in actie is. Maar ik heb net ontdekt dat er een oorzaak in de ontsteking kan liggen, vandaar. Misschien zijn daar wel ervaringen van.
Plan B kan inderdaad het ombouwen/inbouwen van een moderne toerenteller zijn. Maar dan moeten de wijzers wel weer passen. Dat gaat vast niet vanzelf goed...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-10-2011 06:20 #106697 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic 1800S '66
Rob, mijn toerenteller deed hetzelfde als die van jou: af en toe even uitslaan. Hij is voor iets van 150 Euro gerepareerd bij Info Instruments ( www.info-instruments.com/ ) en werkt nu uitstekend i.c.m. een 123-ignition. Ik heb ook nog een reserve toerenteller liggen die zou moeten werken (zo is hij tenminste ooit aan mij verkocht), dan kun je kijken of het inderdaad aan je verdeler ligt.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2011 07:43 #106698 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1800S '66
Goed plan, Danny. Ben jij zondadg op de beurs?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-10-2011 10:54 #106701 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic 1800S '66
Helaas niet (familieverplichtingen), maar misschien kan ik die toerenteller meegeven met een vriend. Ik laat het nog weten.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2011 12:07 #106705 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic 1800S '66
Hallo Rob,
mijn P1800 ligt nadat ik eens alle rubbers en bussen van de voortrein (inclusief stabilisatorstang) vervangen heb vast op de weg (veel autowegafritten in Duitsland, waar ze vaak scherp draaien, kan ik zelfs zonder de overdrive uit te schakelen nemen). Voor de wegligging zijn goede schokdempers echter ook van groot belang. Ik zou niet voor PU gaan als je waarde aan comfort hecht, de wegligging is zeker goed genoeg met met goede rubbers en schokdempers. Als de rubbers voren slecht zijn zullen ze achter ook niet veel beter zijn. De achterwielen zorgen voor de meeste stabilitiet van je auto. Ik neem aan dat je geen speling op de lagers en in de stuurinrichting hebt, anders helpt het voorgaande maar deels.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2011 20:09 #106722 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800S '66
De PU rubbers in je stabilisatie stang beinvloeden het overhellen en stuurgedrag in de bochten, dus niet of de wagen hard veert of niet. Eventueel gecombineerd met progressieve veren kun je dit overhellen terug dringen.
P1800 heeft een relatief laag zwaartepunt, toch merkbaar verschil met dikke stabi & PU 'rubbers' , dit effect is nog groter bij de 164 die natuurlijk veel hoger zwaartepunt heeft en een blokt beton met 6 cylinders voor in.
Denk ook dat Bilstein in combinatie met goede (lees nieuwe) rubbers voor en achter het prettigst rijdt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD