Zoemend geluid achteras?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2015 11:20 #151321 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Zoemend geluid achteras?
De wijzigingen aan de achteras werden doorgevoerd in augustus 1966: bij de sedans vanaf de chassisnummers 225050 (P120) en 216950 (P130).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2015 16:58 #151334 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zoemend geluid achteras?
Is dus het oude type achteras, laten we zeggen model <67, ook ik ben niet overtuigd dat die hoek zo enorm is...
Blijf er bij dat je de cardan moet laten checken, zo nodig balanceren en dan verder kijken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-05-2015 11:44 #151362 door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?

"Ed van der Zee" schreef:
Is dus het oude type achteras, laten we zeggen model <67, ook ik ben niet overtuigd dat die hoek zo enorm is...
Blijf er bij dat je de cardan moet laten checken, zo nodig balanceren en dan verder kijken

Ok, maar dat er speling zit op de aansluiting naar mijn versnellingsbak is sowieso niet goed denk ik, dus eerst die lager maar eens vervangen toch?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2015 22:10 #151375 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zoemend geluid achteras?
Om dat lager te vervangen, moet de versnellingsbak uit elkaar, lijkt me gemakkelijker om tijdelijk een andere versnellingsbak er in te zetten
Je hoeft niet ver, ik heb er nog een staan, die mag je lenen.... Dan kan je weer een verdachte van je lijst schrappen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
15-05-2015 22:23 #151379 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zoemend geluid achteras?
Mooi aanbod, ik zou daar mooi gebruik van maken als ik jou was.
Je wilt toch ook geen maanden met de diagnose bezig zijn ;)
Ik ga morgen wat onderdelen halen, zit ook een aandrijfas bij, als die geschikt is mag je die ook wel lenen.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2015 02:39 #151381 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Zoemend geluid achteras?
Beste m staat het tussenlager niet droog of is dit misschien versleten? Het kan misschien wel makkelijk rondgaan maar kan bij hoge toeren gaan brommen/zoemen.

success

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2015 09:34 #151384 door Johan Geers (GAST)
Beste M, ik had ergens wel eens gelezen waarom de achteras horzontaal onder de auto moet zitten en een vertiakale beweging moet maken tijdens het veren.
Zie hier het verhaaltje transportation.centennialcollege ... 0shaft.pdf
Als je er niet voor zorgt dat je as horizontal onder de auto komt ben ik bang dat de krachten die op de kruiskoppelingen ongekend groot zijn met alle gevolgen van dien.
De uitgaande hoek van de aandrijfas na het tussenlager moet hetzelfde zijn als de ingaande hoek naar de achteras,

Ik weet niet of dit duidelijk is. Maar hoe dan ook, die uitlijning moet omdat het hele cardangebeuren niet in één lijn draait. Er zit bij de bak een knik en bij het tussenlager en bij het achterwiel weer een knik, de andere kant op.

Die knikken doen 't 'm. Als je er vanuit gaat dat de uitgaande as van de versnellingsbak gelijkmatig draait, dan is het zo dat (door die hoek) de cardan as onregelmatig draait. Tijdens één omwenteling gaat ie een deel sneller en een deel langzamer dan die uitgaande as van de bak.
Dit is ook zo bij het tussenlager.

Door nu de koppeling bij het achterwiel uit te lijnen zorg je ervoor dat daar hetzelfde gebeurt als bij de voorste koppeling van het tussenlager, maar precies uit fase. Daardoor zou het wiel ook weer gelijkmatig ronddraaien.

Dat was zo'n beetje de kern.

Ik heb een keer gelezen dat er bij iemand een as was aangeboden waarbij de kruiskoppellingen niet in lijn stonden.
Lijkt mij verstandig dat deze meneer met dit verhaaltje terug gaat naar de leverancier.

success

Johan Geers

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-05-2015 19:40 #151400 door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Bedankt voor al het meedenkwerk!

Inderdaad een mooi aanbod Ed. Moet voor het vervangen van die lager de bak ook echt helemaal uit elkaar? Ik had de indruk dat ik die lager kon vervangen en de rest redelijk ver in elkaar kon laten zitten.

Dat er speling zit op de uitgaande as van de versnellingsbak moet ik sowieso verhelpen toch?

Johan: daar ga ik ook zeker naar kijken, maar ik wil graag eerst proberen het lawaai te verhelpen, daarna kijk ik verder naar de stand van mijn achteras.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2015 04:21 #151409 door Johan Geers (GAST)
Beste M, het zoemen is omdat de achteras er niet goed onderzit onderstaande gebeurt n.l. niet
Door nu de koppeling bij het achterwiel uit te lijnen zorg je ervoor dat daar hetzelfde gebeurt als bij de voorste koppeling van het tussenlager, maar precies uit fase. Daardoor zou het wiel ook weer gelijkmatig ronddraaien.
Wat er nu gebeurt is dat de as rond gewrongen wordt en die krachten moeten ergens naar toe dat uit zich weer op speling kruiskoppelingen het schuifgedeelte lagers versnellingsbak en pas bij de koppelingsplaat via de veren in de plaat wordt het zaakje een beetje gedempt.
Als de achteras er horizontaal onder zit zal je ondanks alle spelingen het gezoem kwijt zijn alles komt weer in fase en daar draait het om.
Daarom is het ook verdomt belangrijk dat de rubbers van de achteras in een goede conditie zijn (hoor mij nu praten ik moet zelf ook nog uitgedroogde rubbers vervangen maar ik rijdt hier geen 120km/hr).
Je kunt alles wel vernieuwen maar de orzaak is hier mee niet weggenomen.
De man die tegen jou zei dat de achteras er niet goed onder zat heeft gelijk hij kon alleen niet verklaren wat het tot gevolg had de man had alleen praktiesche ervaring.
Ik heb geprobeert met mijn simpele uitleg en het PDF verhaaltje jou te overtuigen dat het duidelijk de montage van de achter as en dat die in principe preoriteit een moet hebben.

nogmaals success

Johan Geers

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2015 10:29 #151414 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Zoemend geluid achteras?
M,

Als je speling hebt op je uitgaande as van de versnellingsbak dan moet je dat in ieder geval verhelpen. Daarvoor moet de versnellingsbak er onderuit en open.
Als je die er onderuit hebt haalt gehaald is het een koud kunstje om het voorste gedeelte van de aandrijfas los te halen van het achterste deel, dan kun je zelf voelen of het tussenlager nog goed is, is dat versleten dan kost het weinig geld en moeite om dat ook direct te vervangen.

Zo zou ik van voor naar achter werken!

Succes.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD