Zoemend geluid achteras?
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Bijlage cardanastypesiieniii.jpg niet gevonden
Bijlage cardanastypei.jpg niet gevonden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
"Rudi Dortangs" schreef:
De stand van de twee delen die dmv het schuifstuk verbonden zijn moet absoluut nagekeken worden: de kruiskoppelinggaffels aan de uiteinden van deze twee delen moeten precies recht tegenover elkaar staan, dus niet iets verdraaid.
Beste Rudi, ik wil dit graag nakijken, maar begrijp niet precies wat je bedoeld. Je hebt het volgens mij over de kruiskoppeling bij de achteras en bij de versnellingsbak, klopt dat?
Wat bedoel je vervolgens met gaffels? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Als ik naar de afbeeldingen hierboven kijk heb ik denk ik type 2. De klem (nr.4) ben ik niet tegengekomen volgens mij en type 3 heeft een groot beschermend rubber dat er bij mij niet op past (ik had dit rubber wel klaar liggen, maar kwam tijdens het sleutelen tot de conclusie dat die niet bij mijn as hoorde).
Bedankt voor alle reacties! Helpt me een stuk verder!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
het achterste deel is in een geheel daar kun je spieken: de gaffels staan precies hetzelfde tov de as, dus niet verdraaid tov elkaar. Het voorste deel heeft weliswaar een schuifstuk maar is ook als geheel te zien: ook van dit samengestelde aandrijfasstuk moeten de gaffels precies hetzelfde tov elkaar staan, dus niet iets verdraaid tov elkaar.
Zie ook de hiervoor staande plaatjes, alhoewel ze maar 2D zijn. Iemand heeft op dit forum eens een aandrijfasfoto geplaatst met staafjes liggend op de kruiskoppelingen om te laten zien hoe mooi hetzelfde de gaffels stonden, maar die vind ik niet zo snel.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Vandaag weer de snelweg op geweest en ik hoor toch af en toe een zware zoem, vooral bij het optrekken op hoge snelheid. Zodra ik de koppeling indruk is het weg. De zoem is voor mijn gevoel de ene keer harder dan de andere keer, niet consequent dus...
Iemand nog een idee wat dat zou kunnen zijn?
Alvast bedankt
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
kantelbeugels en amazon combi project
(vrij ver naar beneden scrollen)
Ik zal ook nog even zoeken naar een adres van iemand die in een van de laatste VKV-magazines stond, hij bood balanceerdiensten aan en aandrijfasrevisie's.
groet, Jan
EDIT; stond in VKM 44 van 2014, man heet Wim van der Werf, loopt hier binnen forum nog een stukje over;
[url=http://volvokv.nl/forum/?lastaction=login&f=141&t=18096&start=10">viewtopic.php?lastaction=login&f=141&t=18096&start=10
Daar vind je ook zijn adresgegevens.
Een goed gebalanceerde en gelagerde aandrijfas is z'n geld dubbel en dwars waard.
En stel dat er niets aan blijkt te mankeren dan zal je ook niet veel geld kwijt zijn en kan je dat onderdeel uit sluiten van verdenking.
succes groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Als het daarmee niet opgelost is overweeg ik de volgende stap die je voorstelt.
Groeten
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Op geen enkele kruiskoppeling zit speling (twee weken geleden alle 3 vervangen).
Vervolgens de gaffels zoveel mogelijk in lijn terug geplaatst. 0 graden afwijking ging echter niet lukken, daarvoor zitten er niet genoeg tandjes op om hem zo fijn uit te lijnen. Ik kom wel aardig in de buurt (zie foto hieronder).
Ik heb van alle dingen waarover ik twijfel een filmpje gemaakt om te laten zien hoeveel speling er op zit, hopelijk kan iemand mij vertellen dat/of het allemaal in orde is of dat ergens te veel speling op zit:
- Aansluiting versnellingsbak - aandrijfas
(zonder as gemonteerd):
(met as gemonteerd):
- Aansluiting achteras - aandrijfas
(met as gemonteerd):
- Aansluiting midden v/d aandrijfas (spie):
Bij het filmpje van het midden van de aandrijfas hoor je het vet weggeperst worden door de speling die er op zit.
Ik hoor nog steeds af en toe een vervelend geluid dat voor mijn gevoel van de aandrijfas komt, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Alvast bedankt voor de reacties!
Morrisson Kramer
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Je hebt er serieus werk van gemaakt! Goede filmpjes.
Mijn mening;
- versnellingsbak ; normaal
- achteras ; best veel Als de wielen tenminste 100% geblokkerd zijn door bijv. handrem
- schuifstuk ; dat klinkt niet heel best, ik kan nét niet goed beoordelen of de as die op het filmpje rechts afgebeeld is perfect stil staat, maar als dat het geval is heeft het schuifstuk wel erg veel speling op de splines.
Maarrrrr, ik werk in een garage voor bedrijfswagens en we hadden eens een Hyundai H200 op de brug staan die bizar veel speling had op het schuifstuk. Klant was ook gekomen voor bijgeluid en we dachten gelijk bingo!!
Omdat we zelf destijds ook een H200 als leenauto hadden daar even de aandrijfas van "geleend" en gecontroleerd of het bijgeluid ook daadwerkelijk verdwenen was; je voelt hem aankomen, NEE DUS
Het is dus erg lastig te voorspellen of je problemen over zijn na plaatsen van een perfecte tussenas.
Ideaal gezien zou je een complete aandrijfas moeten kunnen lenen waarvan vast staat dat die 100% goed is.
Misschien iemand hier op het forum?? (de mijne is nog niet getest)
Is je ophanglager trouwens in goede conditie? Die wil ook best brommen als hij versleten is.
En anders Wim v.d. Werf eens vragen dit topic te lezen, vragen staat vrij immers
succes, groet Jan
PS Ben je bij het vervangen van de kruisstukken nog vreemde dingen tegen gekomen? Ik bedoel, heb je de naaldlagercups er voor je gevoel hard "in moeten slaan", pasten de borgclips goed in de groeven van de gaffels, kon je sommige cupjes er zomaar met de hand in duwen etc. etc.??
Als je de gaffels zelf in eerste instantie al niet in lijn terug geplaatst hebt ben je dus geen ervaren monteur op gebied van aandrijfassen.
DAT IS GEEN SCHANDE EN ZEKER GEEN MAKKELIJKE KRITIEK, alleen een vaststelling, ervaring kan je allen maar op doen door er aan te beginnen en dat heb je gedaan, dus respect

Vandaar mijn vragen of je nog iets bijzonders ervaren hebt bij montage.........
En dan nog iets, de meeste assen hebben al heel wat handen en soms zelfs auto's gezien. Sommige assen hebben misschien zelfs al een een derde huwelijk met een willekeurige ander as-deel. Het is zeer te betwijfelen of bijvoorbeeld de balancering nog wel klopt, die balancering moet worden gedaan met de complete as, als je daarna met een willekeurige as gaat "mixen" klopt die balancering ook niet meer.
Wat je nog kan controleren is de rond-loop van de as onder de auto; zit er ergens een hoogteslag/slingering dan geeft dat een behoorlijke onbalans.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Rudi
-
- Platinum lid
-
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Ik ben zeker geen ervaren monteur (slechts een hobbyist), laat staan op het gebied van aandrijfassen
@rudi: bedankt voor je reactie! Daar begin ik nu toch aan te twijfelen, het staat me bij dat er 1 bij was die niet supersoepel bewoog. Ik heb dat vandaag niet meer gecontroleerd helaas, maar 2 weken geleden viel me dat wel op. Ik weet niet meer welke. Ik kreeg hem wel bewogen met de hand, maar dus niet echt soepel. Reden genoeg om de as er weer onderuit te halen? (ik doe dat met een krik op een koude garagevloer, dus doe het liever niet zomaar
Groeten