- Berichten: 2116
Zoemend geluid achteras?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2015 17:45 #149092
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Zoemend geluid achteras?
Als een kruiskoppeling niet soepel beweegt zal de as daar elke omwenteling wat gaan willen wijken. Met wat speling (die er altijd is) krijg je daardoor onbalans. Na het plaatsen van nieuwe kruiskoppelingen steeds voelen of alles soepel is, anders de cups van de kruiskoppelingen zover mogelijk naar buiten drijven (dmv kruisstuk in die richting kloppen, gaffel op stevige ondergrond leggen), dat wil meestal genoeg helpen. Ik weet niet hoe die ene niet-soepel bewoog, de as moet zeker zonder hinder direct op de kruiskoppelingen bewegen als je hem oppakt en/of draait.
Begrijp ik de 1 à 2 mm speling in het schuifstuk? Dat vind ik nogal veel, je hebt toch gezien hoe smal een elke spline van het schuifstuk maar is.
succes, Rudi
Begrijp ik de 1 à 2 mm speling in het schuifstuk? Dat vind ik nogal veel, je hebt toch gezien hoe smal een elke spline van het schuifstuk maar is.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 74
04-03-2015 20:07 #149208
door M Kramer
Ja, misschien is dat overdreven, maar ik voel er wel degelijk speling op.
Is er iemand in de buurt van Utrecht die een keer een rondje met me wil rijden om te bevestigen dat mijn aandrijfas te veel lawaai maakt...?
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Begrijp ik de 1 à 2 mm speling in het schuifstuk?
Ja, misschien is dat overdreven, maar ik voel er wel degelijk speling op.
Is er iemand in de buurt van Utrecht die een keer een rondje met me wil rijden om te bevestigen dat mijn aandrijfas te veel lawaai maakt...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1268
04-03-2015 21:03 #149213
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zoemend geluid achteras?
Het is erg lastig om te beoordelen of het je aandrijfas is ja of nee....
Ik zou eens bellen met een volvo-oldtimerspecialist, biijvoorbeeld Dries Bakkenes.
Leg uit wat je probleem is en vraag of je bij hem ;
-goede aandrijfas mag lenen voor proefrit.
-die as mag monteren op afgesproken moment bij hem op een van z'n hefbruggen.
-als er uit komt dat het inderdaad aan jouw as ligt die as dan samen nog eens kunt bekijken op eerder genoemde punten.
Het zal je een bepaald bedrag kosten voor huren hefbrug en misschien vergoeding voor lenen as en advies maar je doet dan snel en effectief zaken. Als je van te voren daar een bedrag over kunt afspreken kan je een afweging maken.
Want als je iemand een stukje laat rijden moet je maar vertrouwen dat zijn/haar oordeel klopt en alsnog aan de bak om je eigen as te herstellen/vervangen of wat ook.
Stel dat het niet je aandrijfas blijkt te zijn en je staat op de brug kan je bijv. Dries ook gelijk even vragen mee te luisteren en te vragen wat hij denkt wat het wél zou kunnen zijn.
in elk geval succes met het oplossen, groet Jan
Ik zou eens bellen met een volvo-oldtimerspecialist, biijvoorbeeld Dries Bakkenes.
Leg uit wat je probleem is en vraag of je bij hem ;
-goede aandrijfas mag lenen voor proefrit.
-die as mag monteren op afgesproken moment bij hem op een van z'n hefbruggen.
-als er uit komt dat het inderdaad aan jouw as ligt die as dan samen nog eens kunt bekijken op eerder genoemde punten.
Het zal je een bepaald bedrag kosten voor huren hefbrug en misschien vergoeding voor lenen as en advies maar je doet dan snel en effectief zaken. Als je van te voren daar een bedrag over kunt afspreken kan je een afweging maken.
Want als je iemand een stukje laat rijden moet je maar vertrouwen dat zijn/haar oordeel klopt en alsnog aan de bak om je eigen as te herstellen/vervangen of wat ook.
Stel dat het niet je aandrijfas blijkt te zijn en je staat op de brug kan je bijv. Dries ook gelijk even vragen mee te luisteren en te vragen wat hij denkt wat het wél zou kunnen zijn.
in elk geval succes met het oplossen, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
05-03-2015 01:06 #149226
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Zoemend geluid achteras?
Ik zou de auto met de achteras eens op bokken zetten zodat de wielen vrijstaan van de grond voorwielen geblokkeerd natuurlijk zodat er niets kan gebeuren.
De auto starten en in de vierde versnelling zetten gas geven en kijken of het geluid weg is.
Is het geluid weg dan kan het je achteras zijn wanneer de wielen van grond staan werkt nl je differencieel niet en draait het ene wiel vooruit en het andere achteruit.
Je zou vervolgens voorzichtig kunnen remmen en zie of het geluid terugkomt.
succes
Johan Geers
De auto starten en in de vierde versnelling zetten gas geven en kijken of het geluid weg is.
Is het geluid weg dan kan het je achteras zijn wanneer de wielen van grond staan werkt nl je differencieel niet en draait het ene wiel vooruit en het andere achteruit.
Je zou vervolgens voorzichtig kunnen remmen en zie of het geluid terugkomt.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 74
09-03-2015 18:38 #149349
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Ik heb besloten eerst te doen wat Johan voorstelt, als het geluid terugkomt zodra ik rem weet ik zeker dat het in de aandrijving zit toch? Waar kan ik nog meer rekening mee houden als ik dit ga doen?
Vervolgens ga ik Dries Bakkenes bellen zoals Jan voorstelt. Of heeft iemand anders een as die ik even mag gebruiken hiervoor?
Ik heb de afgelopen dagen veel kilometers gemaakt en ben er van overtuigd dat het geluid in de aandrijving zit. Als het de as niet is, wat kan het dan nog zijn? De speling op mijn achteras (@Jan: wielen waren inderdaad 100% geblokkeerd door handrem in het filmpje)? De speling op mijn versnellingsbak?
Als het wel de as is zal het toch bij de splines zitten denk ik, moet ik dan gelijk een hele nieuwe/gereviseerde as kopen of is laten reviseren van mijn as goedkoper? Waar moet ik ongeveer aan denken qua prijs voor een nieuwe as?
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Groeten,
Morrisson
Vervolgens ga ik Dries Bakkenes bellen zoals Jan voorstelt. Of heeft iemand anders een as die ik even mag gebruiken hiervoor?
Ik heb de afgelopen dagen veel kilometers gemaakt en ben er van overtuigd dat het geluid in de aandrijving zit. Als het de as niet is, wat kan het dan nog zijn? De speling op mijn achteras (@Jan: wielen waren inderdaad 100% geblokkeerd door handrem in het filmpje)? De speling op mijn versnellingsbak?
Als het wel de as is zal het toch bij de splines zitten denk ik, moet ik dan gelijk een hele nieuwe/gereviseerde as kopen of is laten reviseren van mijn as goedkoper? Waar moet ik ongeveer aan denken qua prijs voor een nieuwe as?
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Groeten,
Morrisson
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 74
11-03-2015 21:35 #149416
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Vandaag de achterkant op blokken gezet zoals Johan voorstelde.
Een aantal dingen vielen op:
- als ie in zijn vrij staat draaien de achterbanden toch heel zachtjes:
- als ie in zn 4 staat, zoals Johan voorstelt, draaien de banden niet in tegengestelde richting maar in dezelfde richting:
vanaf rechts:
vanaf achter:
- als de motor niet loopt hoor ik aparte geluidjes als ik de achterband handmatig ronddraai:
Al met al durf ik hier geen conclusies uit te trekken, wie wel?
Groeten,
Een aantal dingen vielen op:
- als ie in zijn vrij staat draaien de achterbanden toch heel zachtjes:
- als ie in zn 4 staat, zoals Johan voorstelt, draaien de banden niet in tegengestelde richting maar in dezelfde richting:
vanaf rechts:
vanaf achter:
- als de motor niet loopt hoor ik aparte geluidjes als ik de achterband handmatig ronddraai:
Al met al durf ik hier geen conclusies uit te trekken, wie wel?
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1268
11-03-2015 23:30 #149418
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zoemend geluid achteras?
Wielen die in z'n vrij wel zachtjes meedraaien;
Een versnellingsbak heeft altijd wrijving, ook al staat er geen versnelling ingeschakeld, de wrijving in de bak is voldoende om de uitgaande as lichtje "mee te nemen". De ingaande as draait namelijk met motortoerental vindt voldoende wrijvingsvlakken om de uitgaande as aan te drijven. Hoe kouder (en stroperiger) de olie in je bak, hoe sterker dat effect.
Wielen die niet tegengesteld draaien als de motor de wielen aandrijven;
Dat klopt, ook hier weer wrijvingsverhaal; het kost meer wrijving (lees energie) om het differentieel in werking te stellen dan om het buiten werking te laten.
Als het differentieel buiten werking blijft, de sattelietwielen dus stil staan, draaien de wielen dezelfde kant op. Je achteras zoekt dus de weg van de minste weerstand en laat beide wielen dezelfde kant op draaien.
Uitzondering; als één van beide wielen weerstand ondervindt van remvoering o.i.d. zal het diff wél in werking treden geheel of gedeeltelijk. Maar dat laten we hier even buiten beschouwing.
Achteras maakt geluid bij handmatig ronddraaien wiel;
Nu is het precies weer andersom; je probeert een relatief zware massa op gang te brengen (het wiel aan de andere zijde) maar hebt daarvoor de sattelietwielen nodig. Die sattelietwielen moeten stil blijven staan t.o.v. de tandwielen op je steekas om het andere wiel op gang te brengen. Omdat het voor de satelietwielen veel makkelijker is zich af te wentelen langs de tandwielen op de steekassen zal als gevolg daar van je differentieel in werking treden die op zijn beurt de makkelijk draaiende aandrijfas weer "mee neemt". We zijn er nu bijna; het geluid dat je hoort komt van de tandwielen in je differentieel die je normaal bij rechtuit rijden niet hoort.
Omdat dié tandwielen vooral gebouwd zijn op sterk en functioneel zullen ze meer geluid geven dan tandwielen die gebouwd zijn om geruislozer hun werk te doen.Dan zijn tandvormen ingewikkelder dus duurder.
Het geluid dat je dus met-de-hand-draaiend hoort kan je buiten beschouwing laten v.w.b. diagnose geluid bij rechtuit rijden op de weg.
Het effect van twee tegenovergesteld draaiende wielen treedt op als je het ene wiel met de hand draait, en de aandrijfas tegen houdt, het vrije wiel zal dan tegengesteld gaan draaien.
OK, wat valt er dan op te merken; het valt mij op dat je as behoorlijk klappert t.h.v. je ophanglager. Dat gaf je zelf ook al aan. Vooral bij lage toeren zie je dat goed. Bij hoge toeren lijkt het minder of de frequentie van de slingering is zo hoog dat je camera dat niet zo meepakt.
De slingering wordt ergens door in gang gezet, ik gok op de speling in je schuifstuk/splines. Vervolgens zijn je ophangrubbers misschien zompig / versleten of hebben door andere oorzaak ruimte en begint de zaak toch wel aardig te resoneren.
Bedenk wel dat dit een onbelaste test is; de wielen ondervinden geen weerstand.
Bij 80KM/u op de weg heb je een veel grotere kracht en heb je kans dat de as zich nog weer anders gedraagt dan op het filmpje.
Op basis wat ik nu zie ben ik geneigd je te adviseren een goede aandrijfas te plaatsen of een offerte te vragen je eigen as te laten voorzien van een nieuw schuifstuk. Het mooiste is dan met je gedemonteerde as langs te gaan of op te sturen.
Voor 6,75 heb je je as door heel Nederland bezorgt.
succes met de overwegingen, groet, Jan
Een versnellingsbak heeft altijd wrijving, ook al staat er geen versnelling ingeschakeld, de wrijving in de bak is voldoende om de uitgaande as lichtje "mee te nemen". De ingaande as draait namelijk met motortoerental vindt voldoende wrijvingsvlakken om de uitgaande as aan te drijven. Hoe kouder (en stroperiger) de olie in je bak, hoe sterker dat effect.
Wielen die niet tegengesteld draaien als de motor de wielen aandrijven;
Dat klopt, ook hier weer wrijvingsverhaal; het kost meer wrijving (lees energie) om het differentieel in werking te stellen dan om het buiten werking te laten.
Als het differentieel buiten werking blijft, de sattelietwielen dus stil staan, draaien de wielen dezelfde kant op. Je achteras zoekt dus de weg van de minste weerstand en laat beide wielen dezelfde kant op draaien.
Uitzondering; als één van beide wielen weerstand ondervindt van remvoering o.i.d. zal het diff wél in werking treden geheel of gedeeltelijk. Maar dat laten we hier even buiten beschouwing.
Achteras maakt geluid bij handmatig ronddraaien wiel;
Nu is het precies weer andersom; je probeert een relatief zware massa op gang te brengen (het wiel aan de andere zijde) maar hebt daarvoor de sattelietwielen nodig. Die sattelietwielen moeten stil blijven staan t.o.v. de tandwielen op je steekas om het andere wiel op gang te brengen. Omdat het voor de satelietwielen veel makkelijker is zich af te wentelen langs de tandwielen op de steekassen zal als gevolg daar van je differentieel in werking treden die op zijn beurt de makkelijk draaiende aandrijfas weer "mee neemt". We zijn er nu bijna; het geluid dat je hoort komt van de tandwielen in je differentieel die je normaal bij rechtuit rijden niet hoort.
Omdat dié tandwielen vooral gebouwd zijn op sterk en functioneel zullen ze meer geluid geven dan tandwielen die gebouwd zijn om geruislozer hun werk te doen.Dan zijn tandvormen ingewikkelder dus duurder.
Het geluid dat je dus met-de-hand-draaiend hoort kan je buiten beschouwing laten v.w.b. diagnose geluid bij rechtuit rijden op de weg.
Het effect van twee tegenovergesteld draaiende wielen treedt op als je het ene wiel met de hand draait, en de aandrijfas tegen houdt, het vrije wiel zal dan tegengesteld gaan draaien.
OK, wat valt er dan op te merken; het valt mij op dat je as behoorlijk klappert t.h.v. je ophanglager. Dat gaf je zelf ook al aan. Vooral bij lage toeren zie je dat goed. Bij hoge toeren lijkt het minder of de frequentie van de slingering is zo hoog dat je camera dat niet zo meepakt.
De slingering wordt ergens door in gang gezet, ik gok op de speling in je schuifstuk/splines. Vervolgens zijn je ophangrubbers misschien zompig / versleten of hebben door andere oorzaak ruimte en begint de zaak toch wel aardig te resoneren.
Bedenk wel dat dit een onbelaste test is; de wielen ondervinden geen weerstand.
Bij 80KM/u op de weg heb je een veel grotere kracht en heb je kans dat de as zich nog weer anders gedraagt dan op het filmpje.
Op basis wat ik nu zie ben ik geneigd je te adviseren een goede aandrijfas te plaatsen of een offerte te vragen je eigen as te laten voorzien van een nieuw schuifstuk. Het mooiste is dan met je gedemonteerde as langs te gaan of op te sturen.
Voor 6,75 heb je je as door heel Nederland bezorgt.
succes met de overwegingen, groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 74
12-03-2015 17:11 #149427
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Hey jan, bedankt voor je uitgebreide reactie, echt super dat je daar de tijd voor neemt.
Hij klappert inderdaad heel erg als ie in zn 4 staat en er geen gas gegeven wordt, dus feitelijk stationair in zijn 4. Zodra er gas gegeven wordt ligt ie voor mijn gevoel snaarstrak. Ophangrubbers zijn nog prima.
Ik ga inderdaad is een prijs opvragen voor reviseren van de spline ls.
Nogmaals dank!
Hij klappert inderdaad heel erg als ie in zn 4 staat en er geen gas gegeven wordt, dus feitelijk stationair in zijn 4. Zodra er gas gegeven wordt ligt ie voor mijn gevoel snaarstrak. Ophangrubbers zijn nog prima.
Ik ga inderdaad is een prijs opvragen voor reviseren van de spline ls.
Nogmaals dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1268
12-03-2015 19:25 #149430
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zoemend geluid achteras?
Graag gedaan Morrison,
Je wordt er nooit dommer van om iets te volgen en mee te denken.
Houdt nog wel een beetje het verhaal in gedachten dat ik vertelde over die Hyundai H200 met z'n belabberde schuifstuk/splines.
Dat bleek uiteindelijk ook geen boosdoener..........
Je zou eigenlijk eens Dries Bakkenes moeten vragen of hij een goede gebruikte as heeft liggen die je mag proberen en wat dat dan zou kosten als;
-zijn as inderdaad het probleem oplost en je die as onder je auto laat zitten.
-zijn as ook geen verbetering geeft en het probleem ergens anders in zit en je de as weer retourneert.
Natuurlijk is Dries niet de enige, google is je vriend.
Wat het gezwabber van de as betreft bij stationair toerental; dan loopt de motor ook niet heel zuiver één toerental.
De as doet dus beurtelings een beetje versnellen en vertragen, je hele aandrijflijn werkt dan een beetje als jo-jo-vliegwiel door de massatraagheid.
t'blijft een lastig probleem zonder even wat te kunnen uitwisselen /uitsluiten.
groet, Jan
Je wordt er nooit dommer van om iets te volgen en mee te denken.
Houdt nog wel een beetje het verhaal in gedachten dat ik vertelde over die Hyundai H200 met z'n belabberde schuifstuk/splines.
Dat bleek uiteindelijk ook geen boosdoener..........
Je zou eigenlijk eens Dries Bakkenes moeten vragen of hij een goede gebruikte as heeft liggen die je mag proberen en wat dat dan zou kosten als;
-zijn as inderdaad het probleem oplost en je die as onder je auto laat zitten.
-zijn as ook geen verbetering geeft en het probleem ergens anders in zit en je de as weer retourneert.
Natuurlijk is Dries niet de enige, google is je vriend.
Wat het gezwabber van de as betreft bij stationair toerental; dan loopt de motor ook niet heel zuiver één toerental.
De as doet dus beurtelings een beetje versnellen en vertragen, je hele aandrijflijn werkt dan een beetje als jo-jo-vliegwiel door de massatraagheid.
t'blijft een lastig probleem zonder even wat te kunnen uitwisselen /uitsluiten.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-03-2015 19:40 #149432
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Zoemend geluid achteras?
Bij mij in Arnhem, heb ik een goed revisiebedrijf voor aandrijfassen, al meerdere laten doen, prijs ca. 250 euro. Inclusief balanceren
Als Dries geen as heeft kun je er een bij mij lenen.
Geef maar een pb
Als Dries geen as heeft kun je er een bij mij lenen.
Geef maar een pb
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.