Zoemend geluid achteras?
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-06-2015 19:21 #152433
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Bedankt voor de reacties. Net geprobeerd de hulp koppelingscilinder anders af te stellen, maar dat geeft geen verschil.
Daarna nog even gaan rijden en het is inderdaad zo dat ie niet in zn 1 wil als de auto nog beweegt, zodra ik helemaal stil sta krijg ik hem er wel in lijkt het (als ik nog 1 centimeter per seconde naar voren ga lukt het niet). Daar is dus weinig aan te doen begrijp ik?
Daarna nog even gaan rijden en het is inderdaad zo dat ie niet in zn 1 wil als de auto nog beweegt, zodra ik helemaal stil sta krijg ik hem er wel in lijkt het (als ik nog 1 centimeter per seconde naar voren ga lukt het niet). Daar is dus weinig aan te doen begrijp ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-06-2015 23:04 #152441
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Zoemend geluid achteras?
Het is niet begrijpelijk dat iemand van mening is dat schakelen alleen maar bij bepaalde omstandigheden normaal is. Ik kan, en vind dat normaal, bij elke snelheid in elke versnelling schakelen (natuurlijk is het niet slim om helemaal verkeerd te schakelen tov je snelheid en dan de koppeling op te laten komen). Voor mij is het beschrevene een duidelijke aanwijzing dat niet goed ontkoppeld wordt. Ik heb eens meer dan 100km zonder werkende koppeling naar huis gereden (koppelingkabel van mijn 145 gebroken) en weet wat je dan voor problemen hebt (sindsdien een reserve in mijn auto liggen).
groeten, Rudi
groeten, Rudi
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-06-2015 23:06 #152442
door M Kramer
Bedankt voor je reactie Rudi, aan de koppeling is niets veranderd, we hebben alleen de versnellingsbak gewisseld, hoe kan dit dan toch optreden? En hoe zou ik het op kunnen lossen?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-06-2015 23:13 #152443
door Rudi
Als er verder echt niets veranderd is dan de bak (en indien je bij de oude bak dit probleem niet had, wat ook aantoont dat probleem niet standaard bij dit type bakken hoort) kan ik alleen maar een probleem met de bak vermoeden, synchromesh ring niet goed? Maar het eerst toch zeker de koppeling uitsluiten. Koppelinghuis en koppeling bij vervangen bak laten zitten? Druklager niet vervangen?
succes, Rudi
succes, Rudi
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-06-2015 00:02 #152446
door M Kramer
Koppelinghuis is wel even los geweest, maar niet vervangen, koppeling ook niet. Ik voel wel speling op de arm die het koppelinghuis in gaat. Druklager is niet vervangen (weet ook niet waar die zit).
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-06-2015 18:58 #152497
door Rudi
Koppelinghuis los zal ook koppelingscylinder los geweest zijn, dus die kan net iets anders gemonteerd zijn (maar niet veel).
Iets speling tussen arm en drukstift is normaal (als de arm belast zou zijn, zou het druklager continue meelopen en snel versleten zijn), te veel speling heeft als gevolg dat niet volledig ontkoppeld wordt.
Druklager: dat hangt binnen het koppelinghuis in de gaffel van de koppelingsarm en glijdt bij het koppelen over de bus die over de ingaande as van de bak gemonteerd zit. Even theoretisch (ik denk maar weet niet zeker of dat gebeuren kan en of men dat meteen bij montage van de bak zou merken): ik neem aan dat erop gelet is dat het druklager niet 180 graden in de gaffel/arm gedraaid is tijdens de-/montage, als hij nu verkeerd om zou zitten is dat helemaal niet goed (drukt dan met ongelagerd vlak) en klopt de koppelingafstelling niet meer (van de gaffel in drukrichting is het druklager dikker dan in de andere richting, dus bij 180 graden draaien is er dan te veel speling en ontkoppeld men niet meer goed).
Helaas kan ik geen oorzaak uit eigen ervaring noemen daar ik dit probleem gelukkig nog niet had.
succes, Rudi
Iets speling tussen arm en drukstift is normaal (als de arm belast zou zijn, zou het druklager continue meelopen en snel versleten zijn), te veel speling heeft als gevolg dat niet volledig ontkoppeld wordt.
Druklager: dat hangt binnen het koppelinghuis in de gaffel van de koppelingsarm en glijdt bij het koppelen over de bus die over de ingaande as van de bak gemonteerd zit. Even theoretisch (ik denk maar weet niet zeker of dat gebeuren kan en of men dat meteen bij montage van de bak zou merken): ik neem aan dat erop gelet is dat het druklager niet 180 graden in de gaffel/arm gedraaid is tijdens de-/montage, als hij nu verkeerd om zou zitten is dat helemaal niet goed (drukt dan met ongelagerd vlak) en klopt de koppelingafstelling niet meer (van de gaffel in drukrichting is het druklager dikker dan in de andere richting, dus bij 180 graden draaien is er dan te veel speling en ontkoppeld men niet meer goed).
Helaas kan ik geen oorzaak uit eigen ervaring noemen daar ik dit probleem gelukkig nog niet had.
succes, Rudi
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-06-2015 23:19 #152506
door M Kramer
Bedankt voor je reactie Rudi. Met speling op de arm bedoel ik niet speling op de drukstift, maar meer de arm die het koppelinghuis in gaat, ik zal er binnenkort is een filmpje van maken. Koppelinghuis is los geweest, maar er niet vanaf geweest. De gaffel / arm is er niet vanaf geweest.
Vandaag geprobeerd met "clutchen", en dan krijg ik hem 9 van de 10 keer wel in zn 1, dus waarschijnlijk is het probleem de synchromesh: op zoek naar een andere m40 bak...
Vandaag geprobeerd met "clutchen", en dan krijg ik hem 9 van de 10 keer wel in zn 1, dus waarschijnlijk is het probleem de synchromesh: op zoek naar een andere m40 bak...
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2015 00:09 #152507
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Zoemend geluid achteras?
Beste M, of gewoon mee leren leven, ik heb nog nooit bakken meegemaakt waar terugschakelen naar 1 makkelijk ging.
Het is dikwijls het geld niet waard.
success
Johan Geers
Het is dikwijls het geld niet waard.
success
Johan Geers
01-07-2015 19:40 #152520
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Zoemend geluid achteras?
Mijn bak schakelt anders wel vlekkeloos terug naar de 1, ook als ik nog een redelijk gangetje heb.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-07-2015 19:50 #152631
door M Kramer
Ik heb besloten er toch een andere bak onder te leggen die ik eerst na Laat kijken. Voor mijn gevoel zorgt het voor gevaarlijke situaties in het verkeer.