Zoemend geluid achteras?
- M Kramer
-
- Senior lid
-
"jo jo (GAST)" schreef:
Er zijn 3 versies draagarmen, de oudere versie met 2 platen tegen elkaar aan gelast
Bedankt voor je reactie jo jo, we hebben het hier echter over reactiestangen, niet over draagarmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Het lijkt mij sterk dat Volvo twee draagarm-lengtes heeft gemaakt die zo dicht bij elkaar liggen.
sorry niet verder gekeken dan deze..
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik heb een 67er amazone gehad en heb nu een 66er amazone en bij bijde liggen/lagen ze vlak.
Ik weet niet uit wat voor jaar jou amazone is? Of is er misschien een conversie uitgevoerd van b.v. een 66er spicer as naar een 67er spicer as.
Een paar foto's van de onderzijde met alle atributen er aan (stangen etc) zou een stuk duidelijker werken richting forum.
Is het mogelijk om een paar extra foto's te plaatsen?
m.vr.gr.
Johan Geers
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Het is lastig te zien op deze foto inderdaad, toen ie afgelopen zaterdag op de brug stond zag ik duidelijk dat ie niet in 1 lijn lag en dat de kruiskoppeling daardoor verre van recht hangt, ik zal proberen dit beter vast te leggen op foto.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Vermogen zal je er zeker niet in verliezen, dan zou je het kruisstukje na een vlotte rit niet meer beet kunnen houden.
Want als het vermogen scheelt moet dat vermogen ook ergens worden opgenomen, dus ook weer worden afgegeven.
Dat gaat dan meestal in de vorm van warmte.
De door jou getekende (rode) hoek is naar ik aan neem om de zaak te verduidelijken, en niet de werkelijke hoek.
Dat je de as er recht onder wilt hebben is overigens een goede zaak, als er sprake is van versleten rubbers zal dat de algehele wegligging ook niet ten goede komen.
De getoonde as-kanteling lijkt mij een optelsom van alle afwijkingen samen.Of een vervorming van een van je ophangpunten door schade of roest. (ik had eens een C-kadett met meesturende achteras

Je zou eens kunnen proberen je wielen goed te blokkeren bijvoorbeeld met stoeptegels/wiggen en handrem of wat ook en dan iemand laten optrekken vooruit en dan weer achteruit.
Als er speling is zal dat er haarscherp uit komen.Je as zal als reactie op het door de aandrijfas aangeboden koppel eerst zelf voor-of achterover willen kantelen voordat hij de auto gaat verplaatsen.
Een beetje het idee van deze as;
De as in dit filmpje is er een met bladveren en de jouwe eentje met reactiearmen maar de krachten die spelen worden wel duidelijk gemaakt in het filmpje.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

- M Kramer
-
- Senior lid
-
De door mij getekende hoek is misschien lichtelijk overdreven, maar niet heel erg, het is wel in die richting. Ik kan wel eens voelen aan die achterste kruiskoppeling na een stevig ritje, kijken of ie heet is. Kan ik makkelijk de rubbers checken Jan? Welke zou je aanraden om te checken? (mijn draagarmrubber is aan gort in ieder geval, zoals te zien op foto 4), leuk filmpje, daar zie je inderdaad goed op wat er gebeurt

Ik ga beginnen met het vervangen van de genoemde lager mijn versnellingsbak om te kijken wat dat doet. Daarna ga ik me verder bezig houden met de ligging van de achteras. Ik weet nog steeds niet zeker of er ook reactiestangen zijn die een halve centimeter langer zijn, want daar leek het toch echt op!
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Jouw plaatjes zijn van de versie tot en met 1965.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik moet wel zeggen dat die van mij in de jaren 80 geimporteerd is uit zover ik weet Noorwegen, misschien het verkeerde jaartal op gegeven?
Hoe kom ik er achter van welk jaar mijn amazon is chasie nummer en waar moet ik meer naar kijken?
alvast bedankt
Johan Geers