Zoemend geluid achteras?
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Nogmaals: M. heeft het oude type achteras!
Let hierop.
Gr. Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Zit er geen spel op hoef je er ook niets aan te doen.
De moer op de achteras wanneer je het niet vertrouwd zou je hem met een moerensplijter open kunnen maken zodat hij er makkelijk af komt daarna de schroefdraad schoomaken en eventueel opsnijden.
Moerensplijter kun je misschien wel huren bij b.v. Borent of iets dergelijks of er zelf een aanschaffen.
Ik heb een voorbeeld van een moerenspijter er bij gedaan.
success
Johan Geers
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Daarbij is helaas de bout van de draagarm waarmee hij aan het chassis zit bevestigd afgebroken (zie foto), eerst kraakte die bij het draaien van de moer, maar hij draaide wel, tot op een gegeven moment de bout meedraaide en dus afgebroken was. Wie is de eerste die zegt dat ik hier niet mee mag rijden

Mijn oplossing zou zijn om de draagarm aan de achteraszijde ook los te halen en de bout er terug op te laten lassen. De achterste moer bij de bevestiging aan de achteras krijg ik los, de voorste is echter bijna helemaal rond (zie foto). Ik kan daar ook niet makkelijk met een slijptol bij omdat de remtrommel (incl remleiding) er vlak naast zit (zie foto).
Wie heeft de oplossing om mijn draagarm los te krijgen? Kan ik ergens een minislijptol huren/lenen of zijn er betere oplossingen?
Bij voorbaat dank!
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Scancard heeft er een in de aanbieding voor een eurotje of acht.
Maar de setjes lijken me intersanter voor jou.
Dat is de enige goed manier om de bouten los te krijgen zonder iets af te breken.
suces
Johan Geers
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een goede gebruikte draagarm, of een nieuwe aanschaffen (ca. 90 euro, vind ik vrij)
Als je voor een andere draagarm gaat, is het ook niet erg om het boutje uit te boren, om op die manier de boel te kunnen demonteren. Met een boormachine kun je er wel bij.
Hoe komt het dat de moer rond geworden is, heb wel een goed passende (Engelse!) dop gebruikt?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik het op de volgende manier gedaan, ik heb de schroefdraad vlak afgeslepen, heb er toen een gat van 10mm in de draagarm geboord daar waar het tapeind zat.
Gat verzonken en een bout van 10mm de kop afgezaagd in het gat geplaats en vastgelast op het verzonken gedeelte.
Zit hardstikke vast.
success
Johan Geers
- M Kramer
-
- Senior lid
-

- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
- M Kramer
-
- Senior lid
-
"Johan Geers" schreef:
Je moet hem aan een zijde onder de achteras omhoog krikken wiel er af anders krijg je draagarm onderdeel nr1 op de voorgaande tekening er niet af.
Het eraf halen zal wel makkelijk lukken terug in elkaar niet gelijk de draagarm met rubbers aan de carrosorie vast zetten moer er net opdraaien dan reactiearm met silentblokken monteren deze geheel aandraaien en dan als laatste de draagarm moer van de carrosorie vast draaien.
Ontdoe de achteras van roest daar waar het rubber erom heen zit en geef het een kwastje menie.
Een paar nieuwe vangbanden is ook geen overbodige luxe.
Ps wanneer je de moer van de draagarm onder de carrosorie losdraai hou dan de draagarm tegen met moordenaar zo dicht mgelijk tegen de moerkant aan anders heb je kans doordat de moer vastzit je de draagarm vervormt.
maar eerst alles goed met kruipolie inspuiten
succes
Johan Geers
Hey Johan, krik ik de achteras omhoog of het chassis voor het loshalen van de reactiestang en de draagarm?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Heb je ook Engelse maat Inches gereedschap, het lijkt mij erop dat je met metrisch gereedschap op de bouten cq moeren heb gezeten.
success
Johan Geers