Zoemend geluid achteras?

• Carol Hendriks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-03-2015 20:05 #149438 door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Zoemend geluid achteras?
Hallo,
Ik zou hier eens informeren, deze man is op het forum al eerder genoemd. Heb er zelf ook goede ervaringen mee.
Dhr. W. van der Werf, Kerkveldstraat 5a, 5991 BA Baarlo. 0628030273.

succes Carol.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-03-2015 22:30 #149825 door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Zoemend geluid achteras?
Een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, had even weinig tijd voor dit probleem. Ik had hem namelijk na het op bokken zetten aan de achterzijde niet meer op de handrem gezet voordat ik hem liet zakken en hij is van de krik afgegleden, superdom! Die mooie old-school krik die aan de bovenzijde uitsteekt ging natuurlijk de strakke lak in en er zit nu een flinke deuk/lakschade in de zijkant linksachter. Maandag komt er een expert kijken van de verzekering.

Back on topic: het geluid in de aandrijving is er nog steeds, daar heb ik ook niks meer aan kunnen doen sinds ie op bokken heeft gestaan. Als ie maandag op de brug staat om eerdergenoemde schade te repareren gelijk maar even laten kijken of de beste man die dat gaat doen iets ziet aan mijn aandrijfas. Zo niet dan ben ik van plan contact op te nemen met Ed van der Zee of zijn aanbod nog geldt :)

Inmiddels hoor ik ook een bonkend geluid rechtsvoor bij het rijden over drempeltjes en kinderkopkes. Bij wat zoekwerk hier op het forum zie ik vaak draagarm genoemd worden. Hoe kan ik dit checken? En waar kan ik nog meer naar kijken?
Daar ook maar eens naar kijken binnenkort, het houdt je van de straat :(

Ik houd jullie op de hoogte...

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-05-2015 18:15 #151239 door M Kramer
Goedemiddag,

Gisteren ben ik naar een garage met verstand van amazons in utrecht geweest om mijn amazon uit te laten lijnen. De beste man merkte gelijk de zoem op toen we een stukje gingen rijden en na wat kijken op de brug kwam hij tot 2 conclusies:

1. De lager van mijn versnellingsbak is kapot.
Hij noemde het de staartstuklager, op internet kan ik hem vinden als lager hoofdas versnellingsbak. Er zit speling op de bevestiging die mijn versnellingsbak in gaat, ik kan de uitgaande as uit de versnellingsbak een klein beetje omhoog en omlaag bewegen. Hij is er van overtuigd dat hier de zoem vandaan komt. Kan iemand me uitleggen hoe ik het beste een nieuwe lager er in kan zetten? Het gaat volgens mij om deze:

Zie ook dit filmpje waarop je enigszins de speling kunt horen, hij is zo minimaal dat ik het niet goed vastgelegd krijg:

2. Mijn achteras staat te ver omhoog geheld (te veel met de klok mee).
Waardoor er een knik zit in de aandrijflijn ter hoogte van de achterste kruiskoppeling. Dit kost me volgens hem een hoop vermogen. We hebben mijn reactiestang opgemeten (37 cm vanaf hart moer tot achterkant flens) en die van een andere amazon met dezelfde hardy spicer achteras en daar waren de reactiestangen 37,5 cm, een halve centimeter langer dus! Conclusie hierbij is dat ik wellicht de verkeerde reactiestangen heb (te korte). Kan iemand me meer vertellen hierover, of dat er uberhaupt meerdere lengtes/types reactiestangen zijn die passen en welke ik dan moet hebben?

Zie hier de knik in de aandrijflijn:

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,

Morrisson

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
10-05-2015 19:27 #151241 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Zoemend geluid achteras?
Het lijkt mij sterk dat Volvo twee draagarm-lengtes heeft gemaakt die zo dicht bij elkaar liggen.
Als het maar om een millimeter of 5 gaat lijkt het mij waarschijnlijker dat je bussen er uit liggen/vervormd zijn.
Let dan ook even op alle andere bussen, die zullen dan misschien ook niet al te best meer zijn........
Dan nóg geloof ik haast niet dat de zoem daar weg komt.
Op de foto haal ik het er in elk geval zo niet uit dat de as te veel achterover hangt.
Een nuttig naslagwerk rondom aandrijfassen heeft Dana uitgegeven en vind je hier;

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5102,d.ZGU

Bevat een mooi brok info, ook over de hoeken die de verschillende kruisstukken (mogen) maken.
Je kunt door nauwkeurig meten in elk geval beginnen met het bepalen van de hoeken en dan misschien voorzichtige conclusies trekken.

Voor mijn werk heb ik recent (a.d.h.v. bovenstaande PDF) een rapport opgesteld over fouten in de aandrijfas van een truck.
Nadat de fouten hersteld zijn was de hevige trilling en herrie ook verdwenen.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-05-2015 19:33 #151243 door M Kramer
Hey Jan, bedankt voor je reactie, ik ga het document dat je voorstelt is goed doornemen. Hij gaf aan dat het geluid echt van die lager komt en niet van de achteras, dat sluit dus aan op wat jij zegt. Hij zei wel dat het me vermogen kost omdat de aandrijflijn daar enigszins wringt.

Mvg

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-05-2015 09:20 #151253 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Zoemend geluid achteras?
Ik zou dan eerder een andere versnellingsbak monteren. Lagers zijn ook niet goedkoop denk ik.

Ik heb overigens nog nooit dit lager kapot gezien aan de uitgaande as.

Of het zoemende geluid er van op houdt, betwijfel ik. Maar een lager met veel speling is nooit goed.

• Dick Spieard (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-05-2015 19:30 #151258 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Zoemend geluid achteras?
Misschien is het al eerder benoemd, maar als de rubber van de versnellingspook gescheurd is of niet goed gemonteerd dan heb je ook veel ruis lawaai tijdens het rijden.

• M Kramer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2015 22:19 #151265 door M Kramer
Hoi D. Het is niet alleen een rubber wat ontbreekt, er zit duidelijk iets niet goed in mijn aandrijflijn.

Kan iemand me bevestigen dat er maar 1 type reactiestangen t.b.v. achteras is bij de amazon? Kan het niet zijn dat ik de reactiestangen die bij een ander type achteras horen eronder heb zitten?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-05-2015 22:36 #151266 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Zoemend geluid achteras?
Er zijn wel degelijk verschillende stangen, zelfs verschillende assen.
Als je er rubbers voor gaat bestellen zie je dat er gewoon ronde zijn, en het zogenaamde diabolo type.
Ik weet niet precies welke stangen op welke assen zijn geleverd, denkelijk beide door elkaar.
Het verschil in lengte tussen de verschillende stangen is mij onbekend maar zou verwachten dat die hetzelfde zijn.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-05-2015 02:00 #151271 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Zoemend geluid achteras?
Er zijn 3 versies draagarmen, de oudere versie met 2 platen tegen elkaar aan gelast www.volvo-parts.nl/nl/draagarm-la.html

En deze www.volvo-parts.nl/nl/draagarm-a.html die dus uit 2 versies bestaat ,een heeft diabolo vorm , de andere gewoon rond. De ronde versie draagarm wordt denk ik niet meer gemaakt.

Lengte is het zelfde alleen de rubbers zijn niet met elkaar uitwisselbaar.

www.volvo-parts.nl/nl/draagarm-silentblock-achteras.html

www.volvo-parts.nl/nl/reactie-draagarm-s...tblock-achteras.html

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD