Zoemend geluid achteras?
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Vanaf de 70 km/u hoor ik een doordringende zoem die toeneemt totdat ik ongeveer 100 km/u rijdt. Ik vermoed dat het uit de aandrijving komt. Het geluid is het ergste als ik niet voluit gas geef, maar wel optrek. Als ik eenmaal rond de 120 km/u rijd trekt het geluid weer weg. Voor mijn gevoel is het de ene keer erger dan de andere keer en het is de laatste tijd gemiddeld redelijk wat toegenomen.
Ik heb al veel verhalen op veel forums gelezen, maar kon daar niet uit op maken wat het bij mij zou kunnen zijn.
De kruiskoppeling van de aandrijfas is vorig jaar vervangen en ik hoor geen gebonk, dus dat zal het niet zijn denk ik. Ik heb geen overdrive.
Wat denken jullie? Hoe kan ik er het beste achter komen wat precies de oorzaak is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
- Leof
-
- Platinum lid
-
Het mechaniek in het achterhuis is een beetje gesleten. Ik zeg niet 'versleten', want een Volvo achteras kan heel veel hebben. Er is geen reden voor paniek en aan het gezoem raak je gewend.
Ik heb geen idee of er nog revisiemogelijkheden bestaan voor een achteras. Misschien is alleen de lagers vervangen en de boel afstellen een optie. Zal wel niet goedkoop zijn. Of je probeert een andere as met minder kilometers te vinden. Zal niet eenvoudig zijn.
Edit: ik zag in de onderdelenshop dat kroonwiel en pignon nog wel te koop zijn.
P544B B16A, P220VE B18A
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Dit is tenslotte de goedkoopste oplossing. Als je dit vastzet, neem dan altijd nieuwe Nylocs of, beter nog, gebruik borgdraad.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
SAE 50 is wel een motor olie maar beduidend dikker dan de cardanolie.
Is de olie nog wel op peil?
succes
Johan Geers
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Kijk aub eerst eens even naar de flensbouten. Als die los gaan zitten maken ze ook zo'n zoemzoem-sound.
Dit is tenslotte de goedkoopste oplossing. Als je dit vastzet, neem dan altijd nieuwe Nylocs of, beter nog, gebruik borgdraad.
Succes,
Teun
Hallo Teun,
Wat bedoel je precies met flensbouten? Waar kan ik die vinden?
Beste M, mocht al het voorgaande advies niet helpen moet je eens aan dikkere olie denken b.v. een SAE 50.
SAE 50 is wel een motor olie maar beduidend dikker dan de cardanolie.
Is de olie nog wel op peil?
succes
Johan Geers
Hoi Johan,
Bedoel je dat ik die olie voor in mijn cardan moet gebruiken of voor in mijn motor? Cardanolie moet ik eerlijk gezegd sowieso eens naar kijken, nog nooit naar gekeken of bijgevuld in 7 jaar

De achteras vullen met motorolie is geen goed idee, want het differentieel heeft een zg. hypoïd-vertanding en behoeft daarom speciale (hypoïd-)olie. Doorgaans wordt daar tegenwoordig SAE 80W90 (GL5) voor gebruikt, een multigrade welke de oude en oorspronkelijk door Volvo voorgeschreven viscositeiten (SAE80 en SAE90) combineert.
Millers Oil heeft wel een iets dikkere GL5-olie (85W140) in het assortiment.
Verder zijn er ook diverse additieven in de handel, zoals bv.TSL, die wellicht kunnen helpen. Maar om te beginnen natuurlijk het olieniveau in de achteras controleren en indien nodig bijvullen met hypoïdolie SAE 80W90.
Mogelijke oorzaken van het geluid kunnen ook nog zijn onbalans van de cardanas of versleten rubbers van het tussenlager.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Conclusie: er zit speling op 2 van de drie kruiskoppelingen (de voorste 2) en er zit een klein beetje speling vlak achter de middelste kruiskoppeling waar een dun deel van de as een dikker deel in gaat (het geel gemarkeerde deel kan een klein beetje bewegen ten opzichte van het rood gemarkeerde deel).

Als ik met de aandrijfas bezig ben zal ik gelijk olie in de achteras bijvullen. Kan ik nog meer eenvoudig aan mijn achteras doen/controleren buiten het bijvullen van de olie? Ik voel wel dat ik hem een beetje kan bewegen zonder dat de auto in beweging komt, maar misschien is dat wel normaal?
De kruiskoppelingen vervangen heb ik eerder gedaan en gaat dus wel lukken, hoe ik de speling tussen het geel gemarkeerde deel en het rood gemarkeerde deel op kan lossen weet ik niet. Iemand een idee?

- Rudi
-
- Platinum lid
-
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- M Kramer
-
- Senior lid
-