Opnieuw een Volvo Amazon restaureren - DE KLEINE DELEN

Artikelindex

Deel X

DE KLEINE DELEN

Het blijkt dat de rand rond de voorruit slechter is dan ik gedacht had. Toen we de grote gaten aan de achterzijde van de auto gedicht hadden leek het of er nog maar een paar kleine delen gelast hoefden te worden, dus bijna in een hoera-stemming. Alleen, toen ik nog beter keek bij de voorruit zaten er wel veel kleine dunne stukjes metaal over grote gaten gelast. Dan sta je weer voor een keuze, zal ik hier allemaal nieuwe stukjes voor gaan zetten en deze erin lassen, hoe doe ik de bochten dan of gaan we op zoek naar een donor-voorraamrand. Na wat rond bellen en vragen heb ik samen met Bart een afspraak gemaakt met Dries om daar even te gaan hobbyen aan een voorruitrand.

In de tussentijd ga je natuurlijk niet stil zitten maar maak je allemaal kleine onderdelen schoon, daar ben ik zo tussendoor al een tijd mee bezig.
De zwarte randen aan de binnenzijde van de voorruit zien er weer uit als nieuw. Ik ben ook bezig om weer een hoop onderdelen te stralen en klaar te maken om in de primer te zetten. Voor de kleine onderdelen heb ik een airbrush aangeschaft, dat heb ik waarschijnlijk al een keer gezegd. Het is geweldig om met een airbrush te spuiten, je heb niet direct een spuitcabine nodig, de verneveling is erg beperkt en je hoeft maar een hele kleine hoeveelheid verf aan te maken. Echt een aanrader. De grote losse delen en de auto doe ik met een normaal spuitpistool, maar daar komt veel meer voorbereiding bij kijken.

Als je mijn kast ziet, en uiteraard onder het bed, dan liggen overal onderdelen mooi schoongemaakt en verpakt in plastic zakken of folie. Ook veel delen die al in de primer gespoten zijn en liggen te wachten op hun originele kleur. Over de kleur heb ik al verschillende discussies gehad met Lillan, zo vond ze parelmoer wel erg mooi, ik ben geen professionele spuiter, dus zei ik: " hou het maar bij uni-kleuren." Overigens ik weet nog niet of ik de auto zelf ga spuiten, binnen en onderzijde natuurlijk wel, of dat ik het uitbesteed. We laten dat nog maar even in het midden, er zijn nog genoeg andere dingen te doen.

Voor de versnellingsbak en motorblok zijn pakkingen binnengekomen met de rode motorverf, dus die kunnen we ook klaar gaan maken, in ieder geval de versnellingsbak, lekker klein en handzaam, de motor volgt daarna wel.

Mijn fotoserie begint ook al aardig te groeien en ik moet zeggen dat ik de meeste losse onderdelen wel kan plaatsen, bij de eerste restauratie schreef ik alles netjes op en deed de onderdelen met label in plastic zakjes en ik moet zeggen, dat heeft me de eerste keer goed geholpen, nu zit alles wel in zakjes maar zonder label. Je raakt snel bekend met de verschillende onderdelen.

Voor de zelfborgende moeren heb ik een adres gevonden waar ik ze in grote hoeveelheden kan kopen, zit ook nog vrij dichtbij. Ga je er eerst helemaal voor naar Engeland om ze te zoeken en dan zit het vlak om de hoek. Dus geen VOD, sorry jongens, per 100 zijn ze een stuk goedkoper dan per stuk. Ik vraag me af waarom ze in het VOD niet een assortizak met bouten en moeren hebben, die komen altijd van pas. Nu moet je alles apart kopen, misschien een idee?

Overigens de deurpanelen waar ik al eerder mee bezig was zijn erg mooi geworden, gelukkig was het skai nog heel dus dat kon ik zo schoonmaken en overzetten op de board panelen. Bij de bouwmarkt een stukje watervast hardboard halen, na tekenen, zagen en nieten maar, het resultaat is erg mooi geworden.

René Ruiter