Opnieuw een Volvo Amazon restaureren - Slijpen en lassen


Deel IV

SLIJPEN EN LASSEN

Nu de eerste stukjes erin zitten krijg je toch een goed gevoel, soms denk je dan "nog even" en dan is het klaar. Als je om je heen kijk dan is die gedachte zo weer weg.

Joop Noordhuizen zei eens, op een technische avond, je moet alle bouten en moeren gewoon in een emmer gooien en laten verzinken, dan zit alles er weer netjes onder. Dan vond ik een goed advies en daar ben ik mee begonnen, dat zal nog een uitzoekerij worden om alles weer bij het juiste onderdeel te krijgen, als alles terug is. Ik heb dus eerst alle losse bouten en moeren die ik in de loop van de tijd verzameld hebt in die emmer gegooid.
Alles van de sloopauto en onze eigen wagen moet dan uit elkaar gehaald worden, geborsteld, ontlakt en verder schoongemaakt worden. Dit is een karwei waar ik een beetje te licht tegen aan gekeken hebt. Er zijn bouten die met geen geweld los willen, meestal van de sloper.

De emmer begint al aardig vol te raken. Tussen door even een paar verzinkerijen bellen om te vragen wat het kost om een emmer spul te laten "trommel verzinken" , gelukkig weet ik via mijn werk hoe het proces van verzinken is en dat praat een stuk makkelijker. Uiteindelijk zijn de kosten € 35,-- per trommel (het volume van 1 emmer). Het is alleen zo dat de rest van de restauratie natuurlijk stil staat nu ik hier weer mee bezig ben. Op TV gaat dat toch anders.

Nu kan je na het verzinken de spullen ook laten passiveren en dan voor een nog betere bescherming latten lakken, hiervan moet ik nog een meerprijs opvragen. Het lakken wordt ook gedaan bij de verzinkerij. Dit kan je ook allemaal op Internet vinden, net al de beste bescherming voor de onderkant, het lijkt erop dat het EPDM is maar daar moet ik me nog even verder mee bezig houden.

Natuurlijk komt in de "nieuwe" Volvo een kilometer teller die met 0 begint, dus even de teller uit elkaar gehaald. Even op het Forum de vraag gesteld "hoe doe je dat". Nu blijkt het vrij eenvoudig met een tangetje te doen er komt geen computer aan te pas voor dit "tune" werk.

Tussendoor weer even slijpen en lassen, de balken aan de binnenzijde, als ze toch open liggen even bewerken met Fertan. Bij het slopen van de Donorauto heb ik toch besloten om nieuwe dorpels te gaan gebruiken, als je zag wat een werk het is om de oude dorpels weer mooi te krijgen, en wat een nieuwe dorpel kost, nu dan is de keuze snel gemaakt.

De rugleuning van de achterbank kan je zo lekker thuis demonteren en weer opnieuw bekleden, dan ziet de familie je ook weer even, net als de kachel unit en nog wat losse delen.

Langzaamaan beginnen de losse onderdelen ons huis weer te bevolken, ik denk dat ik de bergruimte onder bed maar weer ga gebruiken net als vorige keer, dat is alweer 7 jaar geleden, wat vliegt de tijd toch.


René Ruiter

 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD