Opnieuw een Volvo Amazon restaureren - AFBOUWEN

Artikelindex

Deel XIII

 

AFBOUWEN

In deze nieuwe ruime hal kan ik alles lekker overzichtelijk neerzetten en beginnen met afbouwen, dat geeft een fijn gevoel.

Mijn kabelboom is nog niet af, maar we gaan nog wat extra dingen inbouwen en die kabels moeten er ook in verwerkt worden, onder andere:
1) Centrale deurvergrendeling
2) 3e remlicht
3) Alarm
4) Achteruitrij-camera
5) En wie weet wat nog meer

De achteruitrij-camera is makkelijk voor mijn dochter, die niet zo groot is, kan ze toch iets meer zien en ik hoef dan niet zo vaak uit te deuken. Zo hebben we er alle twee wat aan.

De wagen staat nu midden in de hal op hoge assteunen met eronder een paar platen karton met plastik, zo kan je zonder een kouwe kont te krijgen toch op de grond liggen.

De onderzijde heb ik nog een keer behandeld met antisteenslag en natuurlijk komen er aluminium binnenschermen in de spatborden. Hopelijk heb ik de onderzijde dan goed beschermd. Geen bituum, dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan en dat is goed bevallen, ik zie nu waar er problemen kunnen ontstaan aan de onderzijde.

Het is een genot om onder de wagen leidingen aan te leggen, het is net een nieuwe auto. Ik heb een hele lijst met "to do"-dingen hangen aan de wand, waar ik elke keer weer een streep door een onderdeel kan zetten, zo zie je de opsomming steeds korter worden.

De voortrein, achteras en remleidingen met trommels en klauwen zitten er nu aan en het begint steeds meer op een complete auto te lijken.

Van de week ga ik samen met Bart de ramen erin zetten, thuis ben ik in de woonkamer nog bezig met de kabelboom, daar staat een grote kist waar ik elke keer de bedrading uit haal en dan weer een paar draden kan trekken. Op die manier ben ik ook niet elke avond weg.

Langzamerhand verkoop ik ook mijn overtollige onderdelen, die ik bij elkaar had gesprokkeld tijdens de restauratie. Nu begint ook al het werk wat je al hebt verricht zijn vruchten af te werpen. De kachelunit was geheel klaar en kon er zo in gezet worden. Onder het dashboard heb ik alles wit gespoten, zodat ik als ik onder aan de bedrading moet werken een mooie lichte omgeving heb. Antidenderplaten zijn allemaal geplakt en het plafond is beplakt met isolatieplaten, je kan dat direct merken als je tegen elkaar praat in de cabine, het klinkt een stuk minder hol.

De eerste bedrading ligt er nu in, en tijdens het opnieuw trekken van de bedrading zag ik ook waarom ik deze geheel vernieuw, ik kwam nadat ik de zwarte hulzen eraf gehaald had een paar draden tegen die geheel bloot lagen (hadden het een beetje warm gehad). Verder zag je dat de oxidatie toch al een eind in de bedrading was getrokken, wat allemaal spanningverlies betekend.

René Ruiter.